Kan den minskande mängden lax i Vättern vara en anledning,
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vättern röding på väg tillbaka?
Collapse
X
-
Yrkesfiskarna slutade med rödingfiske ungefär samtidigt som fredningen infördes. Att fiska signalkräfta blev mycket mer lönsamt, så Vätternfiskare började med det istället.
Vet att det drogs upp ca 10 ton Röding om året, innan de började fiska kräftor. Skulle va intressant och veta hur många ton/år de drar upp nu...förmodligen är detta en av anledningarna till ökningen..
Jag tror inte Laxen är ett hot mot Rödingen, den har satts ut i sjön sedan 1959. Och det dröjde fram till början på 90-talet innan Rödingen började gå tillbaka kraftigt. Och samma tillbakagång visade sig samtidigt i samtliga sydsvenska Rödingsjöar, och där finns ingen Lax..
Kräftor, klimatförändringar samt näringsfattigare vatten har större påverkan än Laxen..tror jag.
-
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggNejdå, jag menade att mindre lax betyder mindre konkurrens om maten för rödingen. Signaliserna äter ju tydligen massa fiskrom, så om dom försvann så vore det bra tycker jag...
Vad vet jag, man är ju blott en spelemanSenast ändrad av Bryggfiskaren; 2008-10-23, 14:47.
Kommentera
-
Ja i år har rödingfisket varit riktigt bra i vättern, iallafall för min egen del.
2-5 stycken per gång har det blivit, men nästan bara smått!
Jag tror det beror på allt som har nämnts tidigare. Kräftor, mindre betesfisk, förbud. Klart allt har en påverkan. Hoppas det får fortsätta gå framåt för vättern!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bryggfiskaren Visa inläggFrågan är hur mkt bestånden av signal kräftorna på verkar rödingen. om yrkerfisket fiskade upp 10/ton per år, kan kräftorna ätt upp lika många rom som krävs för att producera 10 ton laglig röding? Så frågan är om det är en fördel att kräftorna finns eftersom at fiske trycket blir mindre på fisken. Det bästa vore kanske om båda försvann men så är ju inte fallet. desutom måste ju yrkesfiskarna överleva på något. kräftor bidrar till ökad turism vilket äör bra för omgivande samhällen bara nackdelar?? Sen har vi en till art som det är riktigt gott om i norra delen är Gersen, eller snorgersen som folk uppskattar och kalla den för, hur mycket röding rom äter den.Jag tror personligen att det är dom milda vintrarna är en bidragande faktor av många, ingen is mkt turbulens leder till att romen dör. finns många andra aspekter oxå.
Vad vet jag, man är ju blott en speleman
Milda vintrar är inte gynnsamt för röding.
Det enda som gynnat rödingen är yrkesfiskares dreggel över guldgruvan kräfta.
Mycket enklare att casha in 200:-/kg för kräftorna under varma delen av året än slita med nät på djupt vatten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggNejdå, jag menade att mindre lax betyder mindre konkurrens om maten för rödingen. Signaliserna äter ju tydligen massa fiskrom, så om dom försvann så vore det bra tycker jag...sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggVore skoj om du kunde publicera en källa som styrker ditt uttalande? Eller är det som vanligt, något du hittat på?
Att kräftorna äter fiskrom? Det vet väl alla?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
593 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99