vad är trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad är trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vad är trolling

Efter en artikel i en tidning så kom frågan upp, vad är skillanden mellan dragrodd och trolling förutom att man använder motor till trolling och armstyrkan till dragrodd.
    Jag hävdar bara att trolling är ett modernt sätta att säga dragrodd.
    Vet ni någon annan skillnaden, om det finns någon skillnad?
    trolling är livet

Tycker personligen att flötes(trolling) med åror eller el-motor är tveksamt om det borde kallas trolling!

Kommentera

Tycker att när man börjar använda utrustning för att sprida betena från båten så blir det trolling. Inte när man sitter två man i båten och håller i varsit spö

Det är inte trolling när man fiskar i strömande vatten med båt

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Håller med Tumlaren. Så fort man drar ett bete efter båten och betets huvudsakliga rörelse kommer av att det dras efter båten skulle nog jag säga.

Kommentera

När man använder motor enligt mig = modern trolling

Man behöver inte ha alla fines grejer och allt det dyra för det ska kallas trolling.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
            Efter en artikel i en tidning så kom frågan upp, vad är skillanden mellan dragrodd och trolling förutom att man använder motor till trolling och armstyrkan till dragrodd.
            Jag hävdar bara att trolling är ett modernt sätta att säga dragrodd.
            Vet ni någon annan skillnaden, om det finns någon skillnad?
            När fiskemetodem kräver användandet av båt .

Dvs att du med båtens hjälp fördraget frammåt det kan va så väll med motor eller segel eller rodd.

Dragrodd räcker det med TDA 1 men vill du använda motor så får du köpa ett dyrare TDA kort.

Så det borde vara skillnaden.

Kommentera

En del sjöar har ju dels det vanliga fiskekortet men även ett separat trollingkort, en av sjöarna jag fiskar i har det så. Jag frågade en gång vad som klassades som trolling och fick ett mycket intetsägande svar: "vet inte, men vi säljer i princip inga sådana kort i alla fall..." Då är det ju inte lätt att köpa rätt fiskekort...

Jag tycker att ett spö per person (handhållet eller i vanlig spöhållare) är dragrodd, om man använder djuprigg, sidoparavaner m.m. eller har fler än ett spö per person tycker jag det är trolling. Fast å andra sidan så borde väl bestämmelserna variera från sjö till sjö om vi nu ska se det ur ett fiskekortsperspektiv.

Kommentera

Jag gissar på att:
                Åror = Dragrodd
                Motor = Trolling

Men det vore intressant med ett klart besked.
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
                  Håller med Tumlaren. Så fort man drar ett bete efter båten och betets huvudsakliga rörelse kommer av att det dras efter båten skulle nog jag säga.
                  Rätt tänkt, när betet dras av båten oavsett framdrivningsmetod.
                  Något som varit uppe och och pratats om är nya metoder som fiske efter gös där du för båten framåt eller bromsar driften med elmotor och lagtekniskt är det inte ok då metoden inte får kräva användning av båt.
                  Det är däremot inget jag skulle klanka ner på i dagsläget och vad jag vet inte kbv heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  665 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...
                  X