Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan 300:-/år rädda laxfisket i vättern ?

Jag var ute på olika Teams hemsidor för att kika på vilka löjskallar de använder då jag tänkt börja trolla med löja i vinter då jag såg detta inlägg.(saxat ur Team extrems dagbok, 2008-10-10 skrivet av Johan Fridlund).

"En laxfond som är en nödvändighet för att vi i framtiden ska kunna fiska lax i Vättern. Om inte vi som fiskar sätter in pengar så kommer laxfisket att försvinna i Vättern. Kommunerna runt Vättern borde inse att turistfiske efter lax är att satsa på. Men det är bara Ödeshög som betalat in pengar. Motala har genom inplantering i Motala Ström satsat 30 000 kr. Varför satsar inte fler kommuner eller vad gör styrelsen i Laxfonden i det fallet? Hur många klubbar betalar in och engagerar sig i laxens framtid? Finns det mer klubbar kring sjön? Betalar alla företag in som finns i annonser att de guidar i bland annat Vättern. Nja, 2 företag har betalt in. Jo från Karlsborgs tävlingen har arrangören betalt in. Bra gjort från fiskarna och arrangören. Vi enskilda fiskare kan lägga pengar på löjskallar, vobbler, spön m.m. men lägga 300 kr till fonden det går inte så bra. Tänk om alla i varje team skulle lägga 300 kr! Nej en del tycker att det är bättre att straffa de som fiskar kräftor och ge beröm till de som drar upp 15-20 rödingar på en fiske tur. Jag hoppas att alla som fiskar kräftor sätter in pengar på fonden men jag har inte stora förhoppningar. Pengar går åt till nya fiskegrejer men inte till lax smolt. Idag finns det enligt deras statistik på hemsidan 82 000 kr på kontot. Enskilda har satt in 64 600 kr varav 50 000 kommer från tävlingen i Karlsborg. Av resterande har Team Fridlund och Pablo har satt in 5000 kr och alla övriga enskilda delar på 9500 kr. 1000 kr har Ödeshög kommun och 1000 kr från ett fiskeföretag. 15 400 kr är från föreningar och klubbar. Pengar är inte hela problemet utan också kompensation för de laxsmolt som bevisligen dör vid utsättningarna. År 2008 borde utsättarna klara att sätta ut frisk smolt som klarar sig i sjön från sjukdom. Vidare så måste beslutsfattarna påverkas att taket på 20 000 smolt höjs. Här är en uppgift som Sportfiskarna borde kunna jobba med. Naturligtvis ska vi fritidsfiskare då också vara med i denna organisation. Likaså hoppas jag att de som verkar i fonden kliver fram ur "gömmorna" och saluför laxfond Vättern! Laxfondens plusgirokonto är 174039-8 för er som vill sätta in.
    Mvh TeamFridlund.se Och TeamPablo.se"

Stämmer dessa siffror så är det endast 31 personer (9500/300=31) som fiskar lax i vättern,inklusive landfiskare och guider.
    Jag tycker det känns lite sniket att inte fler personer bryr sig om laxfiskets framtid i Vättern. 300:-/år är en löjligt låg summa som fler borde ha råd att betala eller hur ???

Hur mycket skjuter staten in i lax-fonden? Ingenting? Har staten lagt ner hela verksamheten med smoltutsättningarna i Vättern?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Finns ett problem här dessvärre, riktigt dessvärre finns inte tillstånd att sätta ut mer än 20 000 smolt i Vättern längre pga eventuellt hot mot rödingen.
      Rödingen är en naturlig art i Vättern skyddad i lagen medan laxen är en ren utplanterings produkt betyder i klartext att om man konstaterar minsta hot mot rödingens existens förorsakat av laxutsättningar kommer dessa stoppas helt......
      Tidigare år hade man tillstånd till varierat mellan 30 000-40 000 smolt därav den hyfsade tillgången, icke så nu längre och kanske för en god tid framöver.....
      Rödingen är enligt uppgift på nergång i sjön utan att man vet varför så minskar antalet rödingar än mer är det snart slut på laxen också om man inte klarlägger orsaken till nedgången.
      Den som trollar upp röding nackar och äter upp den sågar av grenen han sitter på, tänkvärt kanske, speciellt om man gillar laxen bättre som sportfisk i sjön...
      Fonden får en något diffus tillvaro pga av detta då vad jag vet de 20 000 som sätts ut redan är finanierade av Motala ströms kraftbolag.
      Det som är verkligt viktigt här är att låta myndigheter och omgivning VETA att vi vill ha laxen kvar i sjön dvs få tillstånd att sätta ut fler än 20 000 per år då får fonden en riktig betydelse speciellt om alla som fiskar VERKLIGEN betalar för utsättningen enligt uppgift inte så vanligt.....
      En otroligt fin sjö är det riktigt längtar dit, när både lax och röding är gonatt blir den iaf världens finaste svandamm...... med kräftor!
      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-10-12, 13:21.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Skulle nog vara bra om någon företrädare för fonden klarlägger de faktiska förhållandena vad gäller de 20 000 som finns tillstånd för samt kompensations utsättningarna som Motala ström ska stå för mej veterligt finns eller fanns vattendom på detta.

Kommentera

Jag har frågat i en annan tråd innan men det var ingen som svarade.
          Det var varför dom nyinsatta smolten dog, men i den texten som du saxxat så står det pga sjukdom.
          Har man hittat döda smolt eller vad är det som bekräftar döden hos 40% som det sägs?
          40% är ju jättemkt, det måste ju gå att lägga ner lite möda på att få betydligt fler till att överleva?
          Iaf om det är pengar från folk som verkligen vill ha kvar laxen. Detta förutsatt på att siffran stämmer och att dom dör av någon anledning.
          Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Inte så konstigt att rödingen går tillbaka. Det finns ju miljoner på miljoner av signalisar i sjön som bl.a. äter fiskrom. Rödingrommen är nog inte nått undantag här. Kanske ide att studera lakbottnarna efter att rödingen har lekt. Vad kryper då omkring bland rommen?

Annars så tycker jag det låter märkligt att laxen skulle utgöra något sorts hot mot rödingen. Det är trotts allt ett litet antal lax som sätts ut i en mycket stor volym. Det är heller ingen reproduktion av lax. Dessutom så är den utsatt för ett stort fisketryck som kontinuerligt fiskar bort större individer. Kanske det simmar omkring 60% x 20000= 12.000 smolt/år som efter ett år blivit ca 6000 lax att fiska på om dödligheten per år ligger på 50% och efter två år, 9000 lax och efter 3 år ca 10.500 lax och som då utgör hela laxbeståndet (baserat på att all lax har fiskats upp eller dött efter ca 3 år i sjön.

Men skall jag vara ärlig så undrar jag om fiskeriforskningen verkligen har undersökt problemet med rödingen. Jag kommer ihåg förr i tiden, då rödingen hårdfiskades (före kräftornas tid). All röding som kom upp (liten fisk) men den såg fet och fin ut. Numera ser rödingen ut som utlekt lax och det oavsett storlek på individerna eller årstid. Måste betyda någon form av näringsbrist. Vättern är ju klassifiserad som en oligotrof sjö (näringsfattig) och med så mycket kräftor och andra arter som lever i sjön så har jag mina farhågor till det. Sjön klarar inte att produsera mer än vad som finns att tillgå av biomassa per ha eller volymsenhet. Har rödingens basföda försvunnit p.g.a. kräftorna eller av andra orsaker (knappast av 10.000 lax/ca 45 ton)
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Alla som fiskar med mer æn två spø, borde betala 1000kr/år. De som guidar, 10000kr. Det skulle ræcka till att køpa loss laxfisken runt ælvar, se till att det finns fiskbara bestånd i våra vatten, och skulle æven finansiera bevakning av fisket.
              Fler och fler større båtar som tar sig øverallt, med allt bættre grejor, med allt duktigare fiskare, bloggar som berættar exakt var och hur man skall hæmta fisken..
              Balansen rubbas..
              Allt sæmre fiske går som en rød tråd igenom fisket på Vænern, Vættern, østersjøn.. (undantaget norra østersjøn)
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Apropå Vättern och utsättningarna:
                I Stockholms skärgård sätter man ofta 200 000 tusen öringssmolt kanske fler ibland och vad blir det i återfångster?
                Man skriker sej inte hes direkt.....
                40 000 tusen laxsmolt i Vättern känns som en bättre affär definitivt.....

Kommentera

Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
                  Jag har frågat i en annan tråd innan men det var ingen som svarade.
                  Det var varför dom nyinsatta smolten dog, men i den texten som du saxxat så står det pga sjukdom.
                  Har man hittat döda smolt eller vad är det som bekräftar döden hos 40% som det sägs?
                  40% är ju jättemkt, det måste ju gå att lägga ner lite möda på att få betydligt fler till att överleva?
                  Iaf om det är pengar från folk som verkligen vill ha kvar laxen. Detta förutsatt på att siffran stämmer och att dom dör av någon anledning.
                  Ställ den frågan till Fiskhälsan, för man kan ju undra hur fisken egentligen mår på de odlingar där man tar fram Gullspångare åt Vänern & Vättern, då den stora dödligheten som finns nu inte har förekommit tidigare. Kanske beror det också på att man tar rom & mjölke från redan fenklippt fisk, dvs odlad. Deras gener måste ju vara ganska sönderavlade vid det här laget, och har därför betydligt sämre chanser att överleva..men vad vet jag?!

Kommentera

Vem är det som betalar de 20 000 smolt som sätts ut varje år?
                    Om det är så som TAMTAM sa "finns inte tillstånd att sätta ut mer än 20 000 smolt i Vättern längre pga eventuellt hot mot rödingen." vart går då pengarna i laxfonden?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    646 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X