Trolling - 2-taktare med insprutning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling - 2-taktare med insprutning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling - 2-taktare med insprutning?

Är det någon som har erfarenhet av att trolla med 2-takts insrputningsmotor?
    Min gamla trogna Johnson 30-hästare skar för ett tag sedan och blir för dyr att laga.
    Motorn satt på min lillbåt (Terhi 415R) och var väl aldrig ett alternativ att trollingfiska med, men då jag ändå behöver skaffa en ny motor kan det ju vara bra att kunna använda den även till lite trolling om man känner för det.
    Fördelen med 2-takt har jag förstått är att dom är kvicka och väger mycke mindre än motsvarande 4-takt. Något billigare än 4-takt är dom väl också.
    Tohatsus TLDI tvåtaktsmotorer har ju fått rätt bra kritik.
    Skulle vara intressant att få lite input och kanske något gott råd.

/Danne

Lägg pengarna på en märkes fyrtaktare mitt råd (värsta är att banditerna gillar dem också!) lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har själv byt till en Tohatsu TLDI 40 hk och den är inte så lätt 108 kg. Och inte så billig . Trollingfiskar inte så mycket så jag undrar själv om den skall vara så bra till det som det påstås i all reklam, detta med att styra varvtalet med knapptryckningar med nyckeln 700, 800, 900 varv.
      Annars en toppenmotor.

Kommentera

Vet inte hur det är med Tohatsu, men jag har bara i sommar 300tim med en 75hk optimax i fart mellan 1,2-2kn (löjtrolling,1000kg/båt)
        Det fungerar hur bra som helst och snittförbrukningen ligger på 0,7-0,9 l/t beroende på fart och drivankare. Och oljeförbrukningen är löjligt liten i trollingfart.
        Team Fanny Farm

Kommentera

Andra säsongen nu med en 75 Mercury Optimax. Förra året gick den hur bra som helst, i år har all dess möjliga problem uppstått och nu har det runnit över (elfel, misständer, "käkar" tändstift). Kommer kasta den åt h-vete och byta mot Honda eller Suzuki 4-takt, samt skaffa en mindre trollingmotor.

Angående att de är "piggare" än 4-takt stämmer knappt längre (vi skaffade denna just av anledningen att få lite "putt"). Testade den "nya" Hondan med insprut häromdagen och den kändes i stort sett likadant som Optimaxen (blev förvånad). Tidigare hade vi en Honda med förgasare och den var däremot jätteslö.

De nya 4-taktarna har även avsevärt förbättrad bränsleförbrukning. Även om Optimaxen är relativt bränslesnål så dricker den ändå olja (olja för ca 1kr per liter bensin).

Jag skulle gå för en modern 4-takt med insprut.

Webb - www.teamtrogdor.se
          Blogg - blog.teamtrogdor.se
          Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
          Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Ursprungligen postat av Leafo Visa inlägg
            Andra säsongen nu med en 75 Mercury Optimax. Förra året gick den hur bra som helst, i år har all dess möjliga problem uppstått och nu har det runnit över (elfel, misständer, "käkar" tändstift). Kommer kasta den åt h-vete och byta mot Honda eller Suzuki 4-takt, samt skaffa en mindre trollingmotor.

Angående att de är "piggare" än 4-takt stämmer knappt längre (vi skaffade denna just av anledningen att få lite "putt"). Testade den "nya" Hondan med insprut häromdagen och den kändes i stort sett likadant som Optimaxen (blev förvånad). Tidigare hade vi en Honda med förgasare och den var däremot jätteslö.

De nya 4-taktarna har även avsevärt förbättrad bränsleförbrukning. Även om Optimaxen är relativt bränslesnål så dricker den ändå olja (olja för ca 1kr per liter bensin).

Jag skulle gå för en modern 4-takt med insprut.
            Yamaha, då behövs inte separat trollingmotor du får väga minskad bränsleförbrukning mot inköp av rätt trollingmotor (yamaha ht) dyra grejor blir många timmar innan den är betald men den går som en dröm timme efter timme, själv har jag en Johnson tvåtakt som drivmotor då är den nödvändig av två orsaker enda möjliga atlternativet (när man har Johnson tvåtakt) samt det som tar en hem när Johnson lagt av!
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-06, 18:38.

Kommentera

Ska också tillägga att både Suzuki och Honda är bra grejor mej veterligt suzuki har jag haft och var mycket nöjd Honda har jag inte ägt men säkert en bra maskin om den är av nyare årsmodell alla gånger

Kommentera

Tack för alla goda råd.
                Det blev en Tohatsu 4-takt 30-hästare till slut som man hade en drive på i höstas.
                Köpte den hos Marin & Fritid i Laxå.
                Motorn är inget fel på men jag kan säga att jag sätter min fot i denna butik igen. Bemötandet av personal var inte det roligaste.

Den försäljare jag gjorde upp affären med visste knappt vad det var han sålde. Jag visste som tur är att jag behövde olja till motorn eftersom den töms efter test i fabriken. Däremot visste jag inte hur mycke jag behövde fylla på.
                Försäljaren hävdade bestämt att jag skulle fylla i 2 1/2 liter i den och tog fram 3 liter på disken som jag fick köpa (inte ett öre i rabatt trots att man handlar prylar för nästn 40 000 kr).

Sagt och gjort, då jag kom hem blev jag lite misstänksam, tyckte att 2 1/2 liter lät rätt mycket och en kompis tipsade mig att 1 1/2 liter nog var tillräckligt.
                Jag hällde försiktigt i oljan och då jag fyllt på 1 1/2 liter var det fullt.
                Nåväl, servicen får jag sköta i Göteborg istället, dom verkar ha mer koll.

/Danne

Kommentera

Kul att du hittade en motor som verkar lira!

Köpte min första båt på Marin & Fritid i Laxå. Jag kommer, som du, aldrig mer ha med dem att göra. Katastrofal service.

Webb - www.teamtrogdor.se
                  Blogg - blog.teamtrogdor.se
                  Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                  Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

har en e-tec 50 som jag trollat med ett par år med
                    åt tendstift till en början 100tim sedan slut bytte spridare till en nyare modell
                    vilket är standard på dom nu inga problem längre
                    går helt underbart trollar 8-10tim runt 1,8-2,2 kn sedan full gas hem
                    köpte den på båtsörvis i karlstad underbar och jälpsam pärsonal
                    kan värkligen rekomendera dom
                    göran team hotots

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    648 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X