Allmänna tips och reflektioner kring fiske med djupriggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmänna tips och reflektioner kring fiske med djupriggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allmänna tips och reflektioner kring fiske med djupriggar

Med risk att ställa lite dumma frågor chansar jag ändå att kasta ut lite frågor och funderingar kring fiske med djuprigg.

Jag har kört en del med mina djupriggar nu (Scotty Depthpower) och börjar få kläm på metodiken. Var lite struligt i början innan man fick koll på lämpliga wobblers etc. för att undvika trassel (kör två spön/rigg), nu flyter det på bra.

Jag har dock lite funderingar efter att ha kört kanske 10 pass med grejerna;

En är att det blir väldigt lite fisk på dem jämfört med sidoparavanerna, även då jag kör med motsvarande beten på motsvarande djup.

Jag har fått tipset att modda dragen för att få en bättre kroknings-ratio. Detta med längre främre krok (leka) och lite längre bak (typ dubbla ringar) samt på vissa ta bort mittenkroken (samt ha bra och vassa krokar). Detta har gett lite resultat men främst på sidoparavanerna där framförallt gösen krokas mycket fint i främre kroken.

På djupriggarna har det inte märkts någon direkt skillnad, av säg t.ex. 20 fisk så har 1 tagits på rigg (även fast jag kört på samma djup med dem).

Det händer rätt ofta att de löser ut dock men utan någonting på kroken, det händer rätt ofta vilket har fått mig att börja tvivla och detta har lett fram till ett par teorier;

1) Det är tokbom a la gädda. Att fisken missar fatalt och träffar t.ex. tafsen (som man ofta ser vid Jerkning t.ex.). Skillnaden här mot t.ex. paravanerna är att det blir mycket mer märkbart då spöna flyger upp. Alltså att det är lika mycket bom på de andra spöna men man kanske inte alltid märker det då paravanerna inte är lika stumma och det krävs mer för att de ska lösa ut.

2) Det är ett hugg men mängden slaklina och dålig reaktionstid gör att fisken hinner spotta ut betet. I detta fallet vet jag inte vad man kan göra, jag har spöna i ordentlig böj med slirbromsarna hårt som tusan (såklart, annars blir det svårt att "veva ner" dem).

3) "Förslitning". Att kombinationen av spöt som står i böj och draget som drar bakom gör att linan sakta sakta glider ur linutlösaren. Är lite velig på denna punkten då jag inte sett någon trend i hur lång tid det är mellan varje utlösning, samt att de andra spöna kan sitta stenhårt i deras utlösare efter att ett har löst ut (man får rycka i ordentligt för att få lös linan). Samt att jag oftast kör "lätta" drag med relativt lite motstånd i vattnet.

Är det någon som kanske kan belysa ämnet? Är det så det är helt enkelt eller gör jag något fel? Börjar bara fundera efter så många "bom" om detta är normalt eller inte. Någon med mer erfarenhet av riggar kanske kan komma med lite bra tankar och idéer kring detta? Om inte annat för att bara bekräfta hur det är...

Tack tack

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Gösen kan vara strulig när det gäller djuprigg. "Dåliga hugg" kan få dem att lösa ut samt att det gäller ju att labba med fart, djup och beten av olika storlek mm. Jag kan bara tala för mig själv men vissa kvällar hittar man rätt och får betydligt mer fisk på rigg tex tidigare på sessen och när vattnet är lite kallare. Brukar även få mer på dem när jag fiskar tidigare på dagen när gösen jagar längre ner. Fiska gärna djupare än du tror på när det gäller dags fiske efter gös. Beroende på hur djupt det är där du fiskar. Jag kan tex fiska bra på neråt 50-70 fot tidigare på dagarna om man fiskar pelagiskt på djupt vatten. Som sagt bara en av mina erfarenheter som kanske inte alls stämmer för dig eller någon annan...
    Jag fiskar med mindre beten på rigg från ca 8cm till ca 12-13 cm små vobblers.
    Skit fiske.
    sigpicMörtsnurb
    http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

Kommentera

vilken typ av lina har du? flät nylon? vilken grovlek? vad har du för utlösare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
        vilken typ av lina har du? flät nylon? vilken grovlek? vad har du för utlösare?
        Ah sorry, missade skriva det. Kör med 0,40 nylon med Scotty Powergrip Plus utlösare.

Kan även nämna att problemet inte enbart är vid gösfiske. Har kört kanske 50/50 gös och gädda och har samma dilemma med gäddan.

Webb - www.teamtrogdor.se
        Blogg - blog.teamtrogdor.se
        Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
        Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Ursprungligen postat av Leafo Visa inlägg
          Ah sorry, missade skriva det. Kör med 0,40 nylon med Scotty Powergrip Plus utlösare.

Kan även nämna att problemet inte enbart är vid gösfiske. Har kört kanske 50/50 gös och gädda och har samma dilemma med gäddan.
          haha hade tänkt be dig byta till 0.40 lina och scotty powergrip!

fan vad skumt att de inte fastnar ordentigt! testa att antingen byta till 0.40 flätlina på ett spö och eller sätta linan ett extra varv i utlösarn, antar att du kör den hårda inställningen på powergripen!?

Kommentera

Riktigt vassa krokar grundtips återigen krokar krokar gös kräver lagom styrka på utlösaren ta en titt på Offshores vita de är speciellt för walleye (usa gös) men återigen vassa krokar owner i lagom storlek kan rekommenderas.
            Att det hugger mindre på djupriggar av och till har en enkel förklaring i de flesta fall fisken är helt enkelt inte där dock ibland är de där men vill inte bita senare på dagen kanske de stiger mot ytan oftast ökar då huggvilligheten det är iaf inte ovanligt speciellt inte på gös iaf min erfarenhet lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hur korta släp kör du bakom riggarna?
              Hur djupt brukar du köra riggarna?
              När jag bytte riggar och båt så har jag varit tvungen att ha längre släp än med den gamla båten kör sällan kortare släp än 50fot på riggarna.
              Men det är så olika från sjö till sjö om dom hugger på riggarna eller pulkorna.
              När jag kör riggarna grundare än 7m så brukar jag bara köra med ett bete/ rigg och lägga ut det andra på pulkan isället.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Team Char var inne på nått där: "släplängden". Kör du långa släp djup då blir det svårare att få fisken till att sitta. Det bottnar i att det blir fler meter slacklina att strama upp innan du etablerar kontakt. Ett spö i spänn som laddar ur vid utlöst hugg klarar inte allt slack. Fisken vänder och spottar ut betet innan båtens fart har nått betet (tagit upp resterande slack).

Alternativa tester: Kör korta släp med loden på djupt vatten (2-5m ca). Kör du långa släp ytligt bör det funka men funkar dåligt på djupet (>7m/24 fot ca).

Prova oxå med längre och mjukare spön som klarar att ta upp mycket slack vid hugget och spänn upp dom bra.

Pröva oxå att fästa kroken längre bak och använd bara en trebble på så sätt att den dinglar lite bakom vobblern. Gösen smyger gärna på betet bakifrån/från undersidan vid hugget.

my two cents
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Team Char var inne på nått där: "släplängden". Kör du långa släp djup då blir det svårare att få fisken till att sitta. Det bottnar i att det blir fler meter slacklina att strama upp innan du etablerar kontakt. Ett spö i spänn som laddar ur vid utlöst hugg klarar inte allt slack. Fisken vänder och spottar ut betet innan båtens fart har nått betet (tagit upp resterande slack).

my two cents
                  När jag kör med så långa släplängder så sätter jag fast linutlösaren så pass hårt att fisk på 2-3kg inte löserut sig själva och har där med krokat sig ordentligt.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Farten är väl en annan viktig sak, samt med- eller motsjö? Kör man sakta när det är lugnt väder och med långa släpp så blir det svårare att kroka tycker jag.
                    Kör du hyfsat snabbt i motsjö så blir det mer spänn på grejorna och du krokar bättre?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X