Allmänna tips och reflektioner kring fiske med djupriggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmänna tips och reflektioner kring fiske med djupriggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
    fan vad skumt att de inte fastnar ordentigt! testa att antingen byta till 0.40 flätlina på ett spö och eller sätta linan ett extra varv i utlösarn, antar att du kör den hårda inställningen på powergripen!?
    Jag kör den hårda inställningen. Kanske ska testa att dra linan ett extra varv. Flätlina testar jag om allt annat misslyckas, blir inte så billigt att köpa typ 1200m 0.40 flätlina (men vad gör man inte )

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Riktigt vassa krokar grundtips återigen krokar krokar gös kräver lagom styrka på utlösaren ta en titt på Offshores vita de är speciellt för walleye (usa gös) men återigen vassa krokar owner i lagom storlek kan rekommenderas.
    Att det hugger mindre på djupriggar av och till har en enkel förklaring i de flesta fall fisken är helt enkelt inte där dock ibland är de där men vill inte bita senare på dagen kanske de stiger mot ytan oftast ökar då huggvilligheten det är iaf inte ovanligt speciellt inte på gös iaf min erfarenhet lycka till
    Japp, jag kör med VMC-krokar rakt igenom vilka jag tycker funkar bra. Sen att fisken inte är där är jag helt med på, mitt problem är mer att det löser ut och det (nästan) aldrig fastnar något vilket har triggat denna tråden.

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
    Hur korta släp kör du bakom riggarna?
    Hur djupt brukar du köra riggarna?
    När jag började så hade jag runt 50ft släp, i allt experimenterande så är jag nere på ca 35-40ft nu. Är sällan djupare än 50-60ft och fiskar, om jag ska försöka säga något normaldjup så kanske det är mestadels runt 20-30ft.

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Team Char var inne på nått där: "släplängden". Kör du långa släp djup då blir det svårare att få fisken till att sitta. Det bottnar i att det blir fler meter slacklina att strama upp innan du etablerar kontakt. Ett spö i spänn som laddar ur vid utlöst hugg klarar inte allt slack. Fisken vänder och spottar ut betet innan båtens fart har nått betet (tagit upp resterande slack).

Alternativa tester: Kör korta släp med loden på djupt vatten (2-5m ca). Kör du långa släp ytligt bör det funka men funkar dåligt på djupet (>7m/24 fot ca).

Prova oxå med längre och mjukare spön som klarar att ta upp mycket slack vid hugget och spänn upp dom bra.

Pröva oxå att fästa kroken längre bak och använd bara en trebble på så sätt att den dinglar lite bakom vobblern. Gösen smyger gärna på betet bakifrån/från undersidan vid hugget.
    Mycket bra tips, jag har varit inne och funderat på det där med släplängden och mängden slack jag med, att linan inte sträcks nog mycket. Därav att jag kortat från ca 50ft till ca 35-40ft på senare tid. Kanske ska fortsätta på den linjen och se vad det kan ge.

Jag kör nu med 4st RT Armageddon som är relativt mjuka och går att veva ner ordentligt i spänn. Iofs inte så långa men borde ju räcka tycker jag.

Ska kika på att ytterligare modda om wobblers för bättre krokning.

Mycket bra tips från alla! Tack så mycket!
    Av det jag har läst hittills så verkar det inte vara som att det är något fel med att de löser ut i alla fall. Jag hade nästan väntat mig svar som "de löser ut lite då och då av vattentrycket" eller nåt.

Men av det som sagts så verkar det som att det faktiskt är missade hugg som gör att de löser ut - och att mitt problem snarare ligger i att få ordentliga krokningar med vassa krokar, rätt moddning och rätt släplängd för bättre mothugg.

Bara ut och testa!

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
    5 svar
    665 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg RK99
    av RK99

Arbetar...
    X