Hur påverkas gösen av värmen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur påverkas gösen av värmen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur påverkas gösen av värmen?

Har nyligen fått min första gös och blev inte direkt mindre sugen på att fiska vidare på gös.
    Men min fråga är då om värmen som varit här dom senaste veckorna som inneburit ganska höga vattentemperaturer där jag brukar fiska.
    Hur påverkas gösen av det? Jagar den fortfarande högt upp på kvällen o natten?
    Senast ändrad av spanahund; 2008-08-05, 20:11.

Du ligger lite fel i frågan just nu. Hur påverkas gösen just nu av kylan.
    Det var en storm igår och blåsigt idag. Alltså har vattentemperaturen blivit Vaj-Kalle av blåsten.
    Och gått åt det motsatta hållet. Det mesta fisket har nu spolierats.
    Så du får nog inget svar på din fråga.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Du ligger lite fel i frågan just nu. Hur påverkas gösen just nu av kylan.
      Det var en storm igår och blåsigt idag. Alltså har vattentemperaturen blivit Vaj-Kalle av blåsten.
      Och gått åt det motsatta hållet. Det mesta fisket har nu spolierats.
      Så du får nog inget svar på din fråga.
      Jag är ändå nyfiken på hur gösen jagar i varmt vatten. Är det nån mening att trolla efter dom på ca: 1-4 meters djup på kvällen. Nån borde väl veta hur den beter sig i olika vattentemperaturer. Jag är ingen som springer och kollar vatten temperaturer varje dag, men har badat mycket utan att jag skrikit när jag hoppat i.Då är det varmt i vattnet . Har tempen sjunkit i vattnet så drastiskt.

Kommentera

Jag tvivlar starkt på att vattentemperaturen sjunkigt med mycket, men i en bok jag läst så står det att Gösen är "aktivast" i 16-20 grader om jag inte minns helt fel.
        Är väll bara att testa sig fram annars

Kommentera

Ursprungligen postat av figge.eklund Visa inlägg
          Jag tvivlar starkt på att vattentemperaturen sjunkigt med mycket, men i en bok jag läst så står det att Gösen är "aktivast" i 16-20 grader om jag inte minns helt fel.
          Är väll bara att testa sig fram annars
          Stot tack för ett mycket bra svar. Men över den tempen nappar dom knappt inte alltså. Ska pröva nån gång i en sjö där det finns lite mer gös så jag kan märka av skillnaden...Brukar ju inte få nån gös oavsett temp

Kommentera

Joo klart de kan nappa i högre temp, men den är aktivast 16-20Grader (som sagt, om jag minns rätt )

Kommentera

Ursprungligen postat av spanahund Visa inlägg
              Har nyligen fått min första gös och blev inte direkt mindre sugen på att fiska vidare på gös.
              Men min fråga är då om värmen som varit här dom senaste veckorna som inneburit ganska höga vattentemperaturer där jag brukar fiska.
              Hur påverkas gösen av det? Jagar den fortfarande högt upp på kvällen o natten?
              I den sjö där jag fiskar har gösfisket blivit lite sämre under slutet av värmeböljan som varit senaste tiden. Små gösarna har nappat men de lite större har varit svåra att lura till hugg.
              Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
              Full fart spar tid
              http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Gösen följer betet, betet följer kläckningar och plankton, dessa styrs och stiger i mörkret.
                Fiskar du med ekolod så ser du från kvällningen hur fisken står på (kategoriskt skrivet), 8 meter, sedan 6 meter, 4 meter, 2 meter och på natten ser du dem knappt.
                De är nu ytnära och ekolodets kon ser dem knappt. Ju varmare det är ju högre upp i vattenlagren går de är min erfarenhet. Ju varmare massan blir ju mer utspridda blir de oxå och det kan försvåra fisket.
                De större rör sig inte lika frekvent som de mindre jägarna verkar det som då högsommarvärmen oftast ger fler hungriga "matfisakar". De större här på Mälaren tas oftast i Juni innan vattnet blivit så varmt och temeraturskikten är mer markanta.
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Var ute i söndags o fiskade efter Gös i mälaren och på ca 1 timme fick jag ca 15 gösar och vattentemp låg vid ytan på ca 21grader. Fisket bedrevs då från 8m-15m djup. Dock bara tusenbröder i stort sett som högg.

Kommentera

Gösen blir aktivare i varmt vatten (tror jag), varmvattenälskande fisk..
                    Inget liv utan fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X