Bomlängd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bomlängd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bomlängd

Hej på er!

Skall försöka mig på detta med trolling då jag ifjol skaffade mig en båt och har ett stort fiskeintresse sedan tidigare. Jag har aldrig trollat dock, men har börjat fuska lite med Dipsydiver.
    Båten är en Silver fox 485 dc med 50 hästars fyrtakt, jag vet! ingen optimal trollingbåt men det var riktigt aldrig meningen från början heller.
    Skall iaf köpa mig en rigg och har kollat på original riggfäste ser ut så här http://www.marinepower.nu/new_tillb....=122&SprakID=1
    Är som sagt dålig på detta och har ingen aning om hur långt ut bommen bör vara från aktern. Har mätt på min båt och bverkar vara cirka 50 cm från mitten av den plattan till aktern. Tittade på en modell av cannon och bommen där var just 50cm. Finns det synpunkter på lämplig rigg är jag tacksam, tänkte lägga ca 3- 4000 på rigg, finns något vettigt alternativ?. Hur många spön är lämpligt att koppla på samma vajer. kommer att fiska i östersjön (Höga kusten).
    Har någon annan trollat med silver fox?

Mvh // Håkan

Ursprungligen postat av Silver fox Visa inlägg
    Hej på er!

Skall försöka mig på detta med trolling då jag ifjol skaffade mig en båt och har ett stort fiskeintresse sedan tidigare. Jag har aldrig trollat dock, men har börjat fuska lite med Dipsydiver.
    Båten är en Silver fox 485 dc med 50 hästars fyrtakt, jag vet! ingen optimal trollingbåt men det var riktigt aldrig meningen från början heller.
    Skall iaf köpa mig en rigg och har kollat på original riggfäste ser ut så här http://www.marinepower.nu/new_tillb....=122&SprakID=1
    Är som sagt dålig på detta och har ingen aning om hur långt ut bommen bör vara från aktern. Har mätt på min båt och bverkar vara cirka 50 cm från mitten av den plattan till aktern. Tittade på en modell av cannon och bommen där var just 50cm. Finns det synpunkter på lämplig rigg är jag tacksam, tänkte lägga ca 3- 4000 på rigg, finns något vettigt alternativ?. Hur många spön är lämpligt att koppla på samma vajer. kommer att fiska i östersjön (Höga kusten).
    Har någon annan trollat med silver fox?

Mvh // Håkan
    En vanlig Easy-Troll från Cannon (med svängplatta) fungerar utmärkt för ditt ändamål, klarar 6kg lod utan problem. Inga problem att köra 3-4st spön även på en enklare rigg. Scottys stora nypor + stackerbommar fungerar bra, finns färdiga med 75cm cable att köpa hos bl.a. Regelmarin/Olssonsfiske. Just Easy-Troll har endast 1st spöhållare monterad som standard och då dubbel-hållaren som finns att tillgå är hutlöst dyr fungerar 2st lösa hållare/rf-rör minst lika bra som komplement. Även om fästet på bilden säkerligen fungerar finns bättre att tillgå. Jari Hult (F1 Salmon) är en som tagit både många och stora laxar från just en Silver-Fox.

Lycka till!

Kommentera

Såg ditt inlägg Magnus, nej Jaris förra var en Fox med en Honda BF40 (den gamla 475:an). Trevlig sommar

Kommentera

Tack för svar!
        med svängplatta menar du då att jag skickar ut lodet på sidan av båten istället för akterut? Blir inte det stor påfrestning på riggen?
        Ang stackerbommar och nypor finns någon länk till lämpliga sådana och även till lämpligt lod. behöver man olika sådana för olika djup/beten, med eller utan sk flashers.Är flutters det man uteslutande fiskar med ellpå rigg eller funkar det med wobblers oxå?
        Hittade en Lina Berkely Big game 0,38 vilken dia är att föredra?

Många frågor från en novis.

Kommentera

Tack för svar!
          med svängplatta menar du då att jag skickar ut lodet på sidan av båten istället för akterut? Blir inte det stor påfrestning på riggen?
          Ang stackerbommar och nypor finns någon länk till lämpliga sådana och även till lämpligt lod. behöver man olika sådana för olika djup/beten, med eller utan sk flashers.Är flutters det man uteslutande fiskar med ellpå rigg eller funkar det med wobblers oxå?

Sök på blocket unitroll jag har exakt vad du behöver allt är klart bara bulta dit goda råd ingår tro mej mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för svar!

Det blir inte större påfrestningar för att dom pekar ut åt sidorna fördelen är att det blir mindre trassel risk.
            Stacker som funkar bra och är billiga är påsklämma med krympslang ala Tapani finns en beskrivning i Fiske för alla 2006 #8 sid50
            Bra linutlösare är Scottys som går att köpa utan stackerbom http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...ct=3031&page=1
            Och det går att köra nästan alla beten även stora tunga lockblänken med Scottys klämmor
            Linnan du hittat funkar utmärkt har man större rullar som rymmer mycket lina så kan man gå upp till 0,42
            En rigg jag skulle rekomendera är Scottys longarm 1092 finns att få i relativt billigt från USA http://www.fish307.com/index.asp?Pag...PROD&ProdID=22

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tack Lennart!

Kommentera

Tack för svar!

Med svängplattan (swivelbasen) blir hanterandet av riggen enklare. Sök på Olssonsfiske/Regalmarins hemsidor efter Scottys releasers, tror iaf sistnämnda säljer färdiga stacker+75cm cable+nypa ca 200kr. 5-6kg lod bör vara lagomt till ditt fiske, kan rek. samma redskapshandlares tunnare "lyxlod". Kan köra de beten du helst behagar, vobbler, pluggar, skedar, flugor, bläckfiskar etc. Finns absolut ingen anledning att ha grövre lina än den 0,38 du fått tag i, tämjer garanterat alla svenska trollingfiskar.

Skitfiske!

Kommentera

Har mailat företaget ifråga ang riggen som Lennart tipsade om, de vill ha ca 160$ i frakt för den och kunde skicka den med lågt värde sa dom lite osäkert vad slutpriset hamnar men bör väl ligga en bit under "svenska priser". En fråga ang den, 36" ihopfälld är ung 91 cm. Kan man vinkla upp Bommen så man kommer förbi motorkåpan och lägga den så att säga tvärs över båten vid transport? Kanske att den går över motorhuven iaf men funderar kring detta då jag har ett båtkapell på när jag inte har den i sjön och bommen annars kommer att sticka ut en halvmeter akterut.
                  Kommer nog för övrigt att fixa en egen lösning ang riggfäste, har en idé där med demonterbar plattform.

Kommentera

Har mailat företaget ifråga ang riggen som Lennart tipsade om, de vill ha ca 160$ i frakt för den och kunde skicka den med lågt värde sa dom lite osäkert vad slutpriset hamnar men bör väl ligga en bit under "svenska priser". En fråga ang den, 36" ihopfälld är ung 91 cm. Kan man vinkla upp Bommen så man kommer förbi motorkåpan och lägga den så att säga tvärs över båten vid transport? Kanske att den går över motorhuven iaf men funderar kring detta då jag har ett båtkapell på när jag inte har den i sjön och bommen annars kommer att sticka ut en halvmeter akterut.
                    Kommer nog för övrigt att fixa en egen lösning ang riggfäste, har en idé där med demonterbar plattform.
                    Scottys större riggar från strongarm till elriggarna är alla uppfällbra
                    Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X