Hur djupt kör ni Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt kör ni Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur djupt kör ni Gös

Ska ned till en av dom kända Gösjöarna i småland om ett par veckor å trolla lite gös .
    Sjön är väldigt djup 20-50 meter i stora delar men det finns grunda områden där det inte är mer än 2-4 meter . Det finns rätt ordetliga branter har kört på dom tidiagre men får bara små gös .

Vart hittar ja fisken ska ja göra djupt å hur djupt då . Vi brukar köra med 3 spönn utan paravaner å mellan 2-10 meter på betena .
    Vi har även fått i propellersprutet på väldigt kort lina, så då kan dom ju inte skygga för båten ??

Ska man ned ännu djupare om man kör dag . Ja som är stockholmare är ju van att syret tar slut vid 6 meter men sjöarna kanske är friskare där nere.

Får ja bara en gös på över 4 kg så är ja nöjd

/Fredrik

Svårt att ge nåt generellt svar, men du behöver nog inte fiska djupare än 6m. Såvida det inte är mitt på dan i en klarvattensjö. I de småländska gössjöar jag fiskar i så funkar det bra med beten som går 0.5-4m. under ytan. Finns det siklöja i sjön så är det säker hett att fiska över djupområdena framåt kvällningen. Dessutom hade jag nog ökat på linsläppen till 15-25 meter bakom båten + ett spö på kort lina bakom båten. Lycka till!
    Insnöad o sönderfiskad!

Kommentera

Hej hittar du djuppanterna så kommer du se mycket fisk under sex meter. Jag fiskar själv mycket efter gös nu å de kan ställa sig riktigt djupt men de jagar inte riktigt när de parkerar sig där nere.
      Utan det är när de stiger upp då börjar de jaga kör betena mellan 7-5meter så kommer de gå bra.
      Vilka sjöar ska du till? Kanske kan jag ge lite mer tips.

Kommentera

Syret slut vid 6 meter?
        Vart har du fått det ifrån?
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
          Syret slut vid 6 meter?
          Vart har du fått det ifrån?
          Språngskiktet har de turer jag varit ute på Mälarn legat på 10-12 meters djup. Så nog finns det syre på liiite större djup än 6 meter.....

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
            Språngskiktet har de turer jag varit ute på Mälarn legat på 10-12 meters djup. Så nog finns det syre på liiite större djup än 6 meter.....

//Stefan
            Det var en fiskerapport över edsviken som ja hitta på nätet från 2005 det va avsevärt sämre med syre redan vid 5 meter . Får väll hoppas att det blivit bättre.

Kommentera

Är det en så pass djup sjö, så skulle jag gissa att det rör sig om en av våra siklöjevatten? I så fall blir mitt tips, 5-12meter dagtid om du skall köra då. i regel segt fiske men man kan kämpa upp en och annan. I solnedgången och några timmar framåt 10-01 kör du ytligt mellen 1,5-3,5 meter då stiger löjan och gösen följer med. Samma sak gryningen mellen 03-05. Proppelersprutet ger ofta bra med fisk men sällan stor fisk. Paravnfiskade 15cm nisse ger mig klar mest när det gäller fisk över 3kg.
              Skitfiske!!!
              Gädda & Jäger
              www.gaddajager.se

Kommentera

Ett tips till. Detta vet alla men allt för få praktiserar det. Kör varierat, åttor, sick sack, stanna, öka och ryck lite i dina linor. Detta kan vara skillnaden mellan noll och tio gösar på en kväll!!
                Vet inte vilken sjö du skall till men mitt tips är att du framförallt skall köra i frivattnet och in över branterna då och då ofta är det hett strax innan eller efter en brakt eller grundtopp....
                Gädda & Jäger
                www.gaddajager.se

Kommentera

Ja och även att fiska med dragen strax ovan språngskiktet speciellt när det stiger det kan ge bra utdelning. Bara lite jobb att byta drag när det stiger, men gösen beter sig lite olika från sjö till sjö.

Kommentera

I sjöar där det är såpass djupt som i den sjön du ska till har jag sett att 10-12 meter inte är allt för ovanligt för lite större gös.
                    I Åsunden som jag fiskar i är det djupaste 45-50 meter och absolut inte ovanligt med fisk på 15 meter.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    646 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X