Göstrolling södra mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling södra mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling södra mälaren

Hej Trollingvänner!

Jag och en kompis har riktat in oss på göstrolling men utan att lyckas något vidare.
    Känslan av att åka ut med båten på kvällen och sedan spendera 2-3 timmar på att motionera dragen utan någon som helst fiskkontakt börjar resultera i en viss uppgivenhet. Missförstå mig inte, det är ALLTID skönt att vara ute med båten och fiska, men ett litet hugg skulle förändra allt.
    Vi fiskar i södra mälaren i närheten av Mariefred. Senast var vi ute på Björkfjärden och trollade längs med Ridö.
    Vi åkte ut vid 22.30 och fiskade till strax efter kl. 01. Vi hade motvind och körde mellan 1,5-2,0 knop Vi kör fyra spön, två som går ner på djupet (6-7m) och två med yt-paravaner som ligger ytligare.

Är det någon på forumet som har praktisk erfarenhet av trolling på just Björkfjärden/Ridö eller i alla fall södra mälaren, och kan ge tips om bra ställen att finna gösen på.

Vänliga hälsningar
    /Daniel

Kan det inte vara farten som är problemet, har haft mina bästa gösfisken vid väldigt långsam dragrodd eller flötestrolling med elmotor på absolut lägsta hastighet.

För övrigt har jag dåliga erfarenheter av trolling i motvind, brukar allt som oftast ge mer vid medvindstrolling.

Micke

Kommentera

Min erfarenhet säger att oroligt blåsigt väder som nu är inte bra vänta på varmare stabilare sommarväder med högtryck och värme augusti är aldrig fel men visst går det andra tider lycka till
      Fina sensommar kvällar med sprättande löja i ytan då biter gösen om du är på rätt ställe var så säker.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Min erfarenhet säger att oroligt blåsigt väder som nu är inte bra vänta på varmare stabilare sommarväder med högtryck och värme augusti är aldrig fel men visst går det andra tider lycka till
        Fina sensommar kvällar med sprättande löja i ytan då biter gösen om du är på rätt ställe var så säker.
        Hej TamTam; Nu är det min tur att ta dig i örat. Fy på dig, du har ju tjuvkikat i facit!
        Save the Big Walleyes for me!
        Old Firehand

Kommentera

Nja bara läst några gamla LEF artiklar! (och fiskat ett antal år) mvh

Kommentera

Tack för mycket bra tips!
            Vi ska ut igen snart och då kommer vi lyda era råd blint Synd bara att man inte kan styra vädret som man vill.....

Nåja, jag känner i ryggmärgen att det blir gös i sommar!

Mvh
            Daniel

Kommentera

De är inga svåra fiskar under rätt förutsättningar testa riktigt stora wobblers när det börjar bli mörkt Rapala Magnum floating gärna gamla modellen exv.
              Efter en viss punkt på natten då det börjar bli kolsvart brukar det inte löna sej längre gryningen kanske ger nåt möjligen men kväll kändes alltid bäst lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av pastaman Visa inlägg
                Hej Trollingvänner!

Jag och en kompis har riktat in oss på göstrolling men utan att lyckas något vidare.
                Känslan av att åka ut med båten på kvällen och sedan spendera 2-3 timmar på att motionera dragen utan någon som helst fiskkontakt börjar resultera i en viss uppgivenhet. Missförstå mig inte, det är ALLTID skönt att vara ute med båten och fiska, men ett litet hugg skulle förändra allt.
                Vi fiskar i södra mälaren i närheten av Mariefred. Senast var vi ute på Björkfjärden och trollade längs med Ridö.
                Vi åkte ut vid 22.30 och fiskade till strax efter kl. 01. Vi hade motvind och körde mellan 1,5-2,0 knop Vi kör fyra spön, två som går ner på djupet (6-7m) och två med yt-paravaner som ligger ytligare.

Är det någon på forumet som har praktisk erfarenhet av trolling på just Björkfjärden/Ridö eller i alla fall södra mälaren, och kan ge tips om bra ställen att finna gösen på.

Vänliga hälsningar
                /Daniel
                Också om du inte har ekolod och gps skaffa dej det a och o i detta tro mej blir mycket roligare plus att det är en KRAFTIG genväg
                Edit kartplotter är inte nödvändigt på något vis men möjlighet att placera en "icon" för hugg eller betesfisk är fantastiskt bra efter ett tag på kvällen får du ett mönster på plottern med intressanta platser lättare att styra rätt då!
                Även äldre beggade Lowrance/Eagle plotters ger den fördelen, behövs ingen karta/sjökort för detta du ser båtens position i förhållande till de intressanta platserna bara styra rätt då.
                Har du kartmaskin är naturligtvis detta bättre men som sagt inte nödvändigt.
                Lycka till
                Edit igen ju närmare du kommer iconerna desto mer inzoomning i plottern går praktiskt taget att passera i samma spår!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2008-07-01, 18:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  De är inga svåra fiskar under rätt förutsättningar testa riktigt stora wobblers när det börjar bli mörkt Rapala Magnum floating gärna gamla modellen exv.
                  Efter en viss punkt på natten då det börjar bli kolsvart brukar det inte löna sej längre gryningen kanske ger nåt möjligen men kväll kändes alltid bäst lycka till
                  Hej TamTam; Inatt skulle du varit med ute på Björken. Gösarna har tidigare gått ganska samlat och varit på hugget sedan slutet av maj. Nu börjar de jaga över större ytor från 21-tiden på kvällen och fram till 05-tiden på morgonen . Ytvattentemperaturen varierade lokalt mellan +18.8 gr - +20.1 gr C. Vi körde fram till 02-tiden med fyra OR-12 SideLinerspön, två 10-fots horisantalspön rakt ut från båtsidan samt två 7-fotare vinklade bakåt plus dubbla leadcorelinor med tre respektive fem färger ute bakom akterspegeln, men fick ge upp när två Manns 20+ gick in bland linorna och ställde till med ett jättetrassel. Innan trasslet hade vi bordat en balja klart godkända matgösar, två pelagiska slempellar och några abborrar. Gösarna fångades på Rebel DJ30S-03 och 06 Jointed Spoonbill Minnow, Smithwick ASSRD1200F-268 och 269 samt Bomber 25A-XM7, SAL39, SAL140 och vanligaste, vanliga XSIL. De flesta gösarna högg på silverfärgade, djupgående wobbler med blå rygg.

Norr om Ärtskär träffade vi fyra finnar i en miniroddbåt som trollade efter gös med stora Zalt- och Zamwobbler. De hade inte fått en enda gös någon kväll hittills, men sedan de sett våran rågade gösbalja skulle de åka in till stan och köpa Smithwick ASSRD1200F och Rebel DJ30S i silverfärger med blå rygg.
                  I´ll save the Big Ones for you!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2008-07-02, 15:05.

Kommentera

Hej Old Firehand.
                    Jag vet att jag borde startat en egen tråd om det här, men när det gäller det betet, spelar det väl ingen roll. Jag ska till Söderfors o fiska på lördag. Blir dagstrolling då. Tänkte ha två spön, ett med ett djupgående o ett som går lite grundare.
                    Funderar på o köpa en manns 15 + blåsilver, tror jag den var. Hur djupt går en Smithwick?
                    Var det mulet igår kväll då? Tänkte på färgvalet. Nu verkar det som det ska bli soligt till helgen.

/Hasse

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X