Göstrolling Lambarfjärden och närliggande vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling Lambarfjärden och närliggande vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling Lambarfjärden och närliggande vatten

Har varit ute på göstrolling 4 gånger på Lambarfjärden (Hässleby) i år och har endast fått upp 7 bonusgäddor. Har varvat betesboxen några gånger nu och frågar därför er om det någon som har några matnyttiga tips. Kör själv med klassiska göswobblers som deep fin, mans och bagleys, dag som kväll.

Är det någon som vet vad som fungerar bra i detta vatten eller om det finns några bättre gösvatten i närheten? Fångstrapporter?

Skitfiske!

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
    Har varit ute på göstrolling 4 gånger på Lambarfjärden (Hässleby) i år och har endast fått upp 7 bonusgäddor. Har varvat betesboxen några gånger nu och frågar därför er om det någon som har några matnyttiga tips. Kör själv med klassiska göswobblers som deep fin, mans och bagleys, dag som kväll.

Är det någon som vet vad som fungerar bra i detta vatten eller om det finns några bättre gösvatten i närheten? Fångstrapporter?

Skitfiske!

Hej Johan; Hela södra och norra Björkfjärden på Mälarens enskilda frivatten håller gott om gös hela året. Här får du trolla med tio beten utan fiskekort. Lambarfjärden utanför Hässelby, Lövstafjärden och Görväln får man inte trolla på utan TDA-kort eller tillstånd från vattenägarna. Dina föreslagna wobbler Cordell Deep Red Fin CD9, plus Cordells Wally Diver CD6 och Wally Diver Magnum CD7 och givetvis Manns 15 - 30+ i blå, gula, orange och gröna färger lockar till sig Mälarens gösar. Själv har jag några egna favoritwobbler som Smithwick ASSRD1200 och gösmagneten ASSRD1200F Flash Spoonbill Super Rogue. De brukar alltid fånga gös månaderna maj - september vid lågfartstrolling i 1,2 - 1,4 knop ute på Björken. Nästan alla Smithwick wobbler är grymma på att fånga gös! Bomber-modellerna 15A, 15J, 24A, 25A, 16A och 16J i rödvita, blåsilvriga, ljusblå, gröngula, gula och och orange färger brukar också vara heta vid gösfiske. Det är ofta så med de allra skickligaste göstrollarna att de sällan rapporterar några fångster innan gösfisket är förbi. Mitt säkraste tips är därför att du försöker registrera var andra trollingbåtar håller till ute på Björken. Där det är många måsslag.. där hittar du jagande abborre! Där det kör många trollingbåtar..där fångas det också mycket gös!
    Go for the Big Walleyes!
    Old Firehand

Kommentera

Skitfiske!
      Fy fan Lambarfjärden för 20-25 år sedan vårt hemma vatten för gösen prova mot norra änden av Lambarön när det börjar bli mörkt finns en skarp brant där högg hela tiden (naturligtvis inte alla gånger!) men ett bra ställe var det, största rapala original färg GFR eller floating magnum silver/svart allt funkade fisket började när solen stod vid horisonten och bästa tid var sensommaren, lycka till och ha kul mvh.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Skitfiske!
        Johan; Försök memorera gösens jaktstråk. Val av rätt fiskeplatser är helt avgörande för ett bra fångstresultat! Gösen är ofta koncentrerad till 5 % av sjöns totala yta. Därför bör du så snabbt som möjligt försöka lokalisera de områden gösen brukar frekventera. Du måste lära dig var gösen uppträder, hur gösen förflyttar sig i sjön och vilka speciella stråk den följer i sin jakt efter bytesfisk. Gösen är känd för att ströva omkring i stim eller mindre grupper mellan olika delar av en sjö. På våren när gösen går upp i floder och åar för att leka är den ofta koncentrerad till mindre ytor och är därför lättare att lokalisera. I en större sjö föredrar gösen att vistas i områden med sand- och grusrevlar, undervattensåsar med stora klippblock och stenar samt i närheten av sjöns strömmande sund mellan öar plus ut- och inlopp från och till omkringliggande vattendrag. Gösen är här i dessa områden därför att stim av småfisk tenderar att följa svaga undervattensströmmar som bildas och flyter runt just dessa topografier.

Gösen är också känd för att vandra från det ena ”matbordet” till det andra och då följer den gamla invanda stråk utefter sjöns varierande bottenkonturer. Det kan vara grundtoppar, sandrevlar, avsatser, djupbranter, strömmande sund och uddar som utgör hållpunkter för gösen att besöka vid sina näringsvandringar från djupt till grunt vatten och från den ena ändan av sjön till den andra.
        Ju mer du lär dig om gösen och dess jaktstråk, desto större chanser har du att förbättra dina fångstresultat.
        Save the Big Ones for me!
        Old Firehand

Kommentera

Fasen vad nostalgisk jag blir då jag läser vad Herrarna skriver om Lambarfjärden, mitt gamla hemmavatten för snart 25 år sedan. Tyvärr inte som gösfiskare men som all-fiskare.
          Bodde på den tiden i Vällingby. Hadde roddbåt/med motor nedanför Blackeberg, suck! Det var tider det om än "bara" i Mälaren.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Har du större grunda vikar i närheten testa ro/trolla längs med branten/brytpunkten ut till riktigt djupt vatten i viken ekolod och GPSen avslöjar den kör zick-zack tills den finns som linje i gpsen.
            Edit förbestäm ett visst djup varje gång lodet säger att du passerar sätt icon i din GPS (Lowrance/Eagle då kan inga andra vet inte om Garmin och de andra har samma funktioner)
            I vissa vikar smyger de in i skydd av skymningen/mörkret på grunt vatten riktigt bra om det sprätter av löja på kvällen!
            Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-23, 18:25.

Kommentera

Tack för alla tips! Tänkte dela med mig lite själv också. Under en skön Lambarkväll förra sommaren gick fisket trögt då vi (min far och jag) fick för oss att testa blya ned ett Utö skeddrag med 120 gram bly. Facit för kvällen blev 6 krokade gösar och 5 stycken av dessa på skeddraget. Det blev en riktig drömkväll och största vägde ca 4 kg. Så även de mest primitiva fiskemetoder kan vara heta vid rätt tillfälle! Numera ligger det alltid ett par skeddrag i trollingboxen =)

Kommentera

Ett par Easy-troll eller Unitroll rekommenderas med lätta vita offshore utlösare dock har använt rigg på dem några gånger gick sådär verkar som de ska upp nära ytan innan bett instinkten tar över på allvar, har dock begränsad erfarenhet Firehand borde kunna detta bättre än fickan!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-23, 18:27.

Kommentera

Tack för alla tips! Tänkte dela med mig lite själv också. Under en skön Lambarkväll förra sommaren gick fisket trögt då vi (min far och jag) fick för oss att testa blya ned ett Utö skeddrag med 120 gram bly. Facit för kvällen blev 6 krokade gösar och 5 stycken av dessa på skeddraget. Det blev en riktig drömkväll och största vägde ca 4 kg. Så även de mest primitiva fiskemetoder kan vara heta vid rätt tillfälle! Numera ligger det alltid ett par skeddrag i trollingboxen =)
                  Hej Johan; Inte var den fiskemetoden primitiv, snarare klassisk! 1950-talets göskung Eric Esping och jag brukade "slowtrolla" under ett oändligt antal både ljusa men även dimmiga och regniga sommarnätter från mitten av 1950-talet till slutet av 1960-talet på Brofjärden, Björkfjärdarna, Lambarfjärden och Lövstafjärden från Erics gamla 9 m klinkbyggda, ruffade högsjöbåt av ek med tändkulemotor (dunk-dunk-dunk-dunk). På den tiden trollade jag med 10-12 cm Päijännewobbler, Rapala och Rebel. De flesta stora av mina gösar högg på Päijänne balsawobbler med ljusbrun rygg och guldtejpade sidor. Gösarna kunde formligen bit för bit äta upp ett dussin av mina Päijänne wobbler varje sommar. Som god tvåa bland mina 50- och 60-talsfavoriter kom orangeryggade Rapalawobbler med guldsidor och på tredje plats fångstmässigt kom Rebel med ljusblå rygg och silversidor. I början av Rebels historia fanns det också orangeryggade Rebel med guldsidor och ljusblåryggade Rebel med guldsidor. Några av dessa vältuggade Rebel har jag fortfarande kvar, men de säljs inte för pengar.

Eric Espings fångstmässigt säkraste trollingdrag för gös var gamla, 35 grams Meteordrag i rent silver från Leidesdorffs fiskebutik i Stockholm samt det klassiska, självlysande Utödraget i samma storlek. Ljusa sommarnätter med högt i tak vann mina Päijännewobbler i fångststatistiken. Mörka, regniga eller dimmiga sommarnätter fanns det ingenting som kunde mäta sig med Erics Utö Lys och Meteor i silver. Att du fångade ett gäng skapliga gösar på förtyngda Utödrag är bara ett bevis på att gammal är äldst.
                  Save the Big Walleyes for me!
                  Old Firehand

Kommentera

Haha Firehand du får ge ut samlade fiske memoarer från LEF!
                    Blir nog en klassiker/bestseller i stil med Lidman! bästa hälsningar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    634 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X