Hur ska grov lax drillas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska grov lax drillas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Kan tänka mig det. Har själv aldrig fiskat på vandringslax, men man får alltid höra hur brutalt starka de är. Det går väl inte heller att jämföra en 10 kgs vandringslax med en 10 kgs insjölax från Vänern/Vättern? Kan tänka mig att insjöarterna är jämförbara i liknande storlek, men att vandringsgrisarna i havet är något helt annat... Min poäng var väl mest att jag tror det lönar sig att ta fisken hårt och inte bli försiktig, men jag begår kanske ett tankefel där - med havsgrisarna är det väl inte fiskaren som bestämmer utan snarare laxen som styr och ställer, eller?
    Finns en viktig skillnad mellan insjölax och vandrings lax i Östersjön, temperaturen, insjölax fiskas oftast i riktigt kallt vatten då kommer inte fighten till sin rätt riktigt, fisken är trög av kylan, Östersjö vandrare däremot fiskas oftast i fiskens idealtemp eller närapå blir väldig skillnad i fight.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ær bara teorier? Men det hænder ju massa grejor med laxen nær den vandrar. Den blir hård, som att knacka på en træstock? (tål att ramla på stenar i forsarna i ælven?) Fjællen sitter hårt fast. En uppvæxare/insjølax ær ofta ganska "sladdriga" Tar man i dom lossnar ofta mkt fjæll? Hanarna utvecklar krok. Vet inte om det beror på att dom simmar nærmare ytan, men ofta tycker jag att dom blir mørkare på ryggen?
      Med alla de skillnaderna som syftar till att ta upp laxen i ælven till lekplatserna kan man kanske anta att den ær instælld på att kæmpa lite? Om det ær en 200m lång fors som står i vægen før den, eller bromsen på en trollingrulle kanske inte gør så stor skillnad?
      Varje kraft har en motkraft, och vandringslaxen har krafter som gør att den skall klara av att tackla de krafter den stælls emot?
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
      5 svar
      646 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg RK99
      av RK99

Arbetar...
      X