Vad skulle det kosta att komma igång? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad skulle det kosta att komma igång?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad skulle det kosta att komma igång?

Jag blir mer och mer sugen på att börja med trolling.
    Har sedan tidigare en Easy Troll 2 som jag inte kört med på 10 år.
    Nu med nya Silverbåten och det faktum att jag har 10 minuters körning till Singöbron.

Med tanke på allt man hör om hur bra fiske det är där ute på havet så kliar det
    ordentligt att sätta igång på allvar.

Men det som slår mig är lite av vad som behövs för att köra lite mer seriöst?
    En djuprigg = 2 spön på den. Är det bättre att köra med 4 ytspön och kanske
    paravaner till en början? 6 spön borde väl funka när man som jag kör själv?

Ytspöna går ju såklart att blya ner osv så alla behöver ju inte gå ytligt heller.

Vad tror ni skulle vara vettiga inköp? Jag vill ha bra saker från början och inget
    kravs som inte hålle ri längden. Så tänker jag alltid oavsett vad jag köper.
    Dessutom är andrahandsvärdet klart mycket bättre på bättre saker.
    Följ bloggen!:
    "Snipkungens blogg"
    ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

-1700 + bilder i fiskedagboken!
    -Steg för steg på Spinnfluga!
    -Steg för steg på magnumspinnare!
    -Steg för steg på gäddfluga!

Ursprungligen postat av [Andreas] Visa inlägg
    Jag blir mer och mer sugen på att börja med trolling.
    Har sedan tidigare en Easy Troll 2 som jag inte kört med på 10 år.
    Nu med nya Silverbåten och det faktum att jag har 10 minuters körning till Singöbron.

Med tanke på allt man hör om hur bra fiske det är där ute på havet så kliar det
    ordentligt att sätta igång på allvar.

Men det som slår mig är lite av vad som behövs för att köra lite mer seriöst?
    En djuprigg = 2 spön på den. Är det bättre att köra med 4 ytspön och kanske
    paravaner till en början? 6 spön borde väl funka när man som jag kör själv?

Ytspöna går ju såklart att blya ner osv så alla behöver ju inte gå ytligt heller.

Vad tror ni skulle vara vettiga inköp? Jag vill ha bra saker från början och inget
    kravs som inte hålle ri längden. Så tänker jag alltid oavsett vad jag köper.
    Dessutom är andrahandsvärdet klart mycket bättre på bättre saker.
    Vilken modell av Silver har Du, bör var minst en Hawk om Du ska ut till Understen för det kan blåsa rejält därute!!

Har Du en rigg så använd den såklart, djuprigg är mera användbart än mast och pulkor då vandringslaxen som vi fiskar efter därute går ganska varierande i djup men oftast mellan 2-20m så med 2 spön på riggen och 2 med bly eller djupparavaner och 2 med sidoparavaner så har Du en bra grund för att jaga Lax.

Såg att Regal hade några set med Okuma Magda 30 rullar som är prisvärda räkneverksrullar och ett 8-8,5 fots spö för ca 700 kr vilket är klar bra pris, vill Du ha lite bättre till riggen så skaffa inliner spön till den så minskar risken för trassel men dem är lite dyrare men värt det.

Sen är det en samling skedar, därute är NK, NK Mag, Ismo Mag, Ismo Quack Grizzly och liknande poppis gärna i Frog (grön/gul aktig), Blå/silver, Guld, Röd/vit och Grön/silver bra färger.

Bästa pris på Nk skedar verkar Trumman Sportfiske ha, trollingset brukar även Olssonsfiske ha bra priser på så kolla runt, men räkna med knappa 1000 lappen per spö och sidoparavaner ca 300 kr/st skedar 60-90 kr/st Du bör ha ett gäng gärna flera i samma färg av dem populäraste, spöhållare rostfria med låspinne för kryssbutten på spöna ca 300 kr/st, linutlösare till riggen och djup/sidoparavanerna knappa 100 kr/st, kusamo djupparavaner knapap 100 kr/st min 2 i varje storlek med linutlösare på, såde springer iväg men det kostar att ligga på topp ;-)

Köp en storspole Berkley Big Game 0,38mm blue/clear lina den är kalasbra!

Välkommen i Trollingträsket
    Senast ändrad av Rospigg; 2008-06-04, 22:32.

Kommentera

Det är en Silver Beaver, alltså 4,5 meter lång.
      Att det blåser där ute vet jag mycket väl! Frågan är om man behöver så långt ut?

Att det kostar att ligga på topp vet jag men vad gör man inte

Följ bloggen!:
      "Snipkungens blogg"
      ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

Kommentera

Personligen skulle jag inte vilja köra runt Understen - Märketskallen med den båten då den i mina ögon är för liten för såna vatten och det är dit ut Du bör komma för att ha en rimlig chans på Lax, visst när havet ligger som en spegel kan man ro över det men det skiftar snabbt och jag har upplevt lugna fina mornar som övergått i ca 2 m vågor och kuling till lunch och då är Du väldigt "liten" i den båten.

Men visst har Du järnkoll på väderprognosen och stananr i hamn vid risk för mer än 5-6 m/s så funkar det men lite på gränsen till dumdristigt är det, iaf enligt mitt sjösäkerhetstänkande.

Sen har Du en faktor till som är minst lika besvärlig som vinden och det är gammal dyning som ger höga vågor även om dem inte är av brytande karaktär men nog så besvärliga att köra i, men det är ju i slutändan upp till var och en att ta ansvar för sitt handlande.

Kommentera

Tack för mycket vettiga synpunkter och tips!
          Jag delar helt klart ditt säkerhetstänk och jag vet hur
          fort det kan slå om där ute på havet.

Har fiskat både inom och utomskärs i över 20 år.
          Tanken finns att byta upp till en Hawk eller liknande
          men under tiden är det bättre att kontakta en guide.

-Du besparade mig en hel del pengar nu! =)
          Följ bloggen!:
          "Snipkungens blogg"
          ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

Kommentera

Varsågod

Finns ju många som kör häruppe som kan behöva en "spöslav" så släng ut en fråga så kan Du komma ut utan att hyra guide ens

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Varsågod

Finns ju många som kör häruppe som kan behöva en "spöslav" så släng ut en fråga så kan Du komma ut utan att hyra guide ens
              Gå med i Stockholms Trollingklubb och släng ut samma fråga så får du förmodligen ännu fler svar.
              /Magic

Kommentera

Oavsett båt så poängterar du att du vill ha bra grejor....
                Jag har ett par äldre Cannon unitroll till salu kolla blocket sök på "unitroll 6" och läs annonsen noga obs de grå på bilderna är redan sålda tiil mycket nöjd kund men de vita är kvar priset är 7000kr för bägge körklara med ALLT du behöver
                Notera de är gjorda i metall inte plast håller för allt du kan utsätta dem för.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

För övrigt måste jag nog instämma med Piggen marginalerna med den båten är nog i minsta laget dessvärre på öppna havet relativt långt från land.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    För övrigt måste jag nog instämma med Piggen marginalerna med den båten är nog i minsta laget dessvärre på öppna havet relativt långt från land.
                    Och som jag svarade så delar jag hans tänk när det gäller storlek på båt och säkerheten.
                    Sitter och kikar på större båt redan nu

Men det vore klokt att hänga med någon ut och testa det hela innan man blåser
                    ner ännu mer pengar. Men hur trist kan det vara att ha en 20 kg lax på kroken?
                    Följ bloggen!:
                    "Snipkungens blogg"
                    ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X