FÖG vs FGV?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FÖG vs FGV??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FÖG vs FGV??

Vilken använder ni och varför??

Har funderat en del på det här med farten vid troling då den ju är viktig av flera orsaker men allra mest för att få den rätta gången på betena och när farten är rätt så kommer den där härliga "kicken" i skedarna

Med GPS.en får man ju FÖG men det känns för mig som att FGV är viktigare för just betenas gång men jag har ingen utrustning att mäta det med, visst det finns flera olika tekniska manicker som fixar det men jag vill inte meka på mera instrument utan vill göra det enkelt för mig men ändå få den önskade fartindikatorn.

Tanken är att rigga ena reservspöt på SB bog med ett bete av samma typ som i släpet och låtta det släpa i ytan bredvid förarplatsen så att jag har koll på hur betet går hela tiden, för jag har märkt stora skillnader i farten beroende på strömmar och vind och det måste påverka betenas gång.

Tex kör jag FÖG 2,5 kn och har motström som sätter 0,5 kn och en motvind som bromsar med 1 kn så blir min FGV endast 1 kn istället för den önskade 2,5 kn och då går ju skedrna som döda sillar!!
    Omvänt om jag har ström och vind med i motsvarande grad så blir ju FGV 4 kn och skedarna kommer att snurra som jehun och inte i något av fallen lockar deras gång till hugg.

Med den insikten känns det som att det är stora perioder då man kör ineffektivt utan att veta om det pga avsaknaden av FGV visning, och med dagens soppa priser så vill man ju vara optimalt effektiv hela körningen.

Så vad säger Ni är jag på rätt spår eller har jag irrat bort mig totalt??!

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

Har funderat en del på det här med farten vid troling då den ju är viktig av flera orsaker men allra mest för att få den rätta gången på betena och när farten är rätt så kommer den där härliga "kicken" i skedarna

Med GPS.en får man ju FÖG men det känns för mig som att FGV är viktigare för just betenas gång men jag har ingen utrustning att mäta det med, visst det finns flera olika tekniska manicker som fixar det men jag vill inte meka på mera instrument utan vill göra det enkelt för mig men ändå få den önskade fartindikatorn.

Tanken är att rigga ena reservspöt på SB bog med ett bete av samma typ som i släpet och låtta det släpa i ytan bredvid förarplatsen så att jag har koll på hur betet går hela tiden, för jag har märkt stora skillnader i farten beroende på strömmar och vind och det måste påverka betenas gång.

Tex kör jag FÖG 2,5 kn och har motström som sätter 0,5 kn och en motvind som bromsar med 1 kn så blir min FGV endast 1 kn istället för den önskade 2,5 kn och då går ju skedrna som döda sillar!!
    Omvänt om jag har ström och vind med i motsvarande grad så blir ju FGV 4 kn och skedarna kommer att snurra som jehun och inte i något av fallen lockar deras gång till hugg.

Med den insikten känns det som att det är stora perioder då man kör ineffektivt utan att veta om det pga avsaknaden av FGV visning, och med dagens soppa priser så vill man ju vara optimalt effektiv hela körningen.

Så vad säger Ni är jag på rätt spår eller har jag irrat bort mig totalt??!
    Både och gärna, men många kör nog enbart efter GPSen. Finns även fartgivare att sätta på djupriggarna så man kan se vilken ström det är i vattenlagret man fiskar i.
    sigpic

Kommentera

FÖG är din fart som du transporterar dig oavsett strömförhållande. Om du utan motorkraft driftar i en stark ström kommer din gps att visa hastigheten du driftar i. Du gör då ingen fart genom vattnet men transporteras ändå framåt och du får en fart enligt FÖG.

"Tex kör jag FÖG 2,5 kn och har motström som sätter 0,5 kn och en motvind som bromsar med 1 kn så blir min FGV endast 1 kn istället för den önskade 2,5 kn och då går ju skedrna som döda sillar!!"

FÖG 2,5 kn, motström 0,5 knop= dina betens fart genom vattnet blir då 3 knop. Med din motvind som bromsar 1 kn så blir din fart FGV 2 kn.

Eller har jag fel... har nyss vaknat men det bör vara så här...

/Johan
      Senast ändrad av JohanP; 2008-06-05, 05:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
        "Tex kör jag FÖG 2,5 kn och har motström som sätter 0,5 kn och en motvind som bromsar med 1 kn så blir min FGV endast 1 kn istället för den önskade 2,5 kn och då går ju skedrna som döda sillar!!"

FÖG 2,5 kn, motström 0,5 knop= dina betens fart genom vattnet blir då 3 knop. Med din motvind som bromsar 1 kn så blir din fart FGV 2 kn.

Eller har jag fel... har nyss vaknat men det bör vara så här...

/Johan
        Motvinden är inkluderad om du kör FÖG 2.5 knop. Hade det varit vindstilla hade din FÖG varit 3.5 vid samma motorvarvtal. Strömmen påverkar däremot, vilket innebär att beten som simmar i samma vattenlager som din båt vid 0.5 knop motström får ett rörelsemönster (FGV) som om farten vore 3 knop. Om det däremot är en medgående ström i det vattenlager som ditt bete simmar i så får du dra av den farten från ditt betes FGV.
        /Magic

Kommentera

Du tänker nog helt rätt.
          Det är FGV som är intressant, men det medför en hel del problem om man kör efter den FGV som tex ekolodets givare visar.
          Den visar den fart som är på ytvattnet, det som bla är påverkat av vind och ev ytströmmar.

Tyvärr så är förhållandena ofta helt annorlunda 2m ned och djupare, så kör du i medvind så håller FGV kanske 2,5kn men 5m ned liggare du kanske på betydligt högre(eller lägre) fart, och det blir då en alldeles på tok för stor "felmarginal" för att jag skulle chansa på det.

Därför så tror jag att man fiskar bättre i 90% av fallen om man hellre kör efter FÖG, så länge man inte har möjlighet att mäta FGV på de djup man ska fiska.

MEN kan man mäta FGV på fiskedjupet... Ja då blir det en helt annan femma
          Då j*klar i min lilla låda tror jag man är som effektivast

Var det någon som fattade?
          Team Fanny Farm

Kommentera

Hittils har jag kört efter FÖG och det verkar som fler kör så och att det kan funka som en bra metod tills man får möjlighet att mäta FGV på fiskedjupet, så jag kör vidare på FÖG farten och gör så gott jag kan med den.

Tack för tipsen.

Kommentera

FÖG ser jag mest som en vägledning om vilka strömförhållande som råder för tillfället, FGV från ekolodet påverkas för mycket av båtens rörelse i vattnet för att vara en pålitlig källa.

Men om jag ska välja mellan de två från ekolod el GPS så föredrar jag att köra efter FÖG.

Helst vill jag slippa behöva gissa vilken fart det är där min beten befinner sig, och det billigaste och enklaste sättet att få fram FGV tycker jag är ett riggat spö i ytan bredvid förarplatsen där man kan se hur betet uppför sig i vattnet. Ett annat billigt och enkelt alternativ som jag provat är en Luhr Speed Trolling Speed Indicator

Sist men inte minst, lita på dina FGV instrument. Även om de känns som det går för snabbt el för sakta ibland så har dina instrument(förutom ekolodet) oftast rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                FÖG ser jag mest som en vägledning om vilka strömförhållande som råder för tillfället, FGV från ekolodet påverkas för mycket av båtens rörelse i vattnet för att vara en pålitlig källa.

Men om jag ska välja mellan de två från ekolod el GPS så föredrar jag att köra efter FÖG.

Helst vill jag slippa behöva gissa vilken fart det är där min beten befinner sig, och det billigaste och enklaste sättet att få fram FGV tycker jag är ett riggat spö i ytan bredvid förarplatsen där man kan se hur betet uppför sig i vattnet. Ett annat billigt och enkelt alternativ som jag provat är en Luhr Speed Trolling Speed Indicator

Sist men inte minst, lita på dina FGV instrument. Även om de känns som det går för snabbt el för sakta ibland så har dina instrument(förutom ekolodet) oftast rätt.

Kruxet är att jag inte har något instrument som visar FGV idag så därför får jag förlita mig på FÖG och sen gissa därav tanken med referensspöt och Du kör tydligen så med så jag ska iaf testa det och se vad det ger.

Hur funkar den där manicken??

Kommentera

Vi har en Moore fart/temp mätare i båten installerad av förre ägaren. En pryl som jag längre inte kan tänka mig att vara utan. Vi har dock inte så mycket ström i norra Vänern men har det blåst/blåser mycket så skiljer det ändå en hel del i fart nere i vattnet. Största skillnaden är när vi använder vissa skedar eller framförallt löjtackel som har ett smalt fartområde. Otroligt användbart då. GPS hastigheten använder man bara som referens numera
                  Iom att den live rapporterar via riggwiren så kan man dessutom skicka riggen upp och ner för att hitta temp/ström/språng skikt väldigt enkelt. Den har garanterat gett oss mer fisk denna sesång med 2 laxar över 10kg i topp
                  //Kenth W

Kommentera

Hur funkar den där manicken??
                    Väldigt enkel, den mäter vinkeln på en lina som det sen sitter en blylod i änden på. Alltså kan du se hur fort blylodet färdas genom vattnet genom att läsa av skalan på skivan som sitter uppe i båten. På samma sätt som du kan bedömma hastigheten genom att titta på vinklen på din djupriggsvajer. Fast här är det noga uträknat med vikter, längder och vinklar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X