Vilken använder ni och varför??
Har funderat en del på det här med farten vid troling då den ju är viktig av flera orsaker men allra mest för att få den rätta gången på betena och när farten är rätt så kommer den där härliga "kicken" i skedarna
Med GPS.en får man ju FÖG men det känns för mig som att FGV är viktigare för just betenas gång men jag har ingen utrustning att mäta det med, visst det finns flera olika tekniska manicker som fixar det men jag vill inte meka på mera instrument utan vill göra det enkelt för mig men ändå få den önskade fartindikatorn.
Tanken är att rigga ena reservspöt på SB bog med ett bete av samma typ som i släpet och låtta det släpa i ytan bredvid förarplatsen så att jag har koll på hur betet går hela tiden, för jag har märkt stora skillnader i farten beroende på strömmar och vind och det måste påverka betenas gång.
Tex kör jag FÖG 2,5 kn och har motström som sätter 0,5 kn och en motvind som bromsar med 1 kn så blir min FGV endast 1 kn istället för den önskade 2,5 kn och då går ju skedrna som döda sillar!!
Omvänt om jag har ström och vind med i motsvarande grad så blir ju FGV 4 kn och skedarna kommer att snurra som jehun och inte i något av fallen lockar deras gång till hugg.
Med den insikten känns det som att det är stora perioder då man kör ineffektivt utan att veta om det pga avsaknaden av FGV visning, och med dagens soppa priser så vill man ju vara optimalt effektiv hela körningen.
Så vad säger Ni är jag på rätt spår eller har jag irrat bort mig totalt??!
Har funderat en del på det här med farten vid troling då den ju är viktig av flera orsaker men allra mest för att få den rätta gången på betena och när farten är rätt så kommer den där härliga "kicken" i skedarna

Med GPS.en får man ju FÖG men det känns för mig som att FGV är viktigare för just betenas gång men jag har ingen utrustning att mäta det med, visst det finns flera olika tekniska manicker som fixar det men jag vill inte meka på mera instrument utan vill göra det enkelt för mig men ändå få den önskade fartindikatorn.
Tanken är att rigga ena reservspöt på SB bog med ett bete av samma typ som i släpet och låtta det släpa i ytan bredvid förarplatsen så att jag har koll på hur betet går hela tiden, för jag har märkt stora skillnader i farten beroende på strömmar och vind och det måste påverka betenas gång.
Tex kör jag FÖG 2,5 kn och har motström som sätter 0,5 kn och en motvind som bromsar med 1 kn så blir min FGV endast 1 kn istället för den önskade 2,5 kn och då går ju skedrna som döda sillar!!
Omvänt om jag har ström och vind med i motsvarande grad så blir ju FGV 4 kn och skedarna kommer att snurra som jehun och inte i något av fallen lockar deras gång till hugg.
Med den insikten känns det som att det är stora perioder då man kör ineffektivt utan att veta om det pga avsaknaden av FGV visning, och med dagens soppa priser så vill man ju vara optimalt effektiv hela körningen.
Så vad säger Ni är jag på rätt spår eller har jag irrat bort mig totalt??!
Kommentera