Trolling - ett blåbärs erfarenheter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling - ett blåbärs erfarenheter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Här har det minsann varit aktivitet!

Själv har jag mest bara brännt stålar! Om ni hade frågat för en vecka sedan hade jag sagt att jag aldrig kommer att skaffa dedikerade spön eller en trollingmast, men det är bara att komma ut ur garderoben och erkänna att man är en äkta pryltok!

Jag har alltså beställt tre Steenson II spön från Olssons. Det vinnande argumentet, i jämförelse med billigare glasfiberspön, var en bättre känsla vid drilling av fisk. Eftersom jag är van att fiska med fina haspelspön argumenterade försäljaren att inte skulle bli nöjd med de allra billigaste modellerna. Inte vet jag, men jag torskade i alla fall.

När jag ändå var i gång beställde jag också fyra Magda 30 och en spole 0.38 mm lina. I aktern blir det Steenson spöna, medan ett kustspö med en Magda får dra ena paravanen. Den andra paravanen får sitta på ett jerkspö med en Ambassadeur 4500 som jag köpte i ett ögonblick av kraftig sinnesförvirring. Det är bara att erkänna att jag inte gillar att fiska gädda, inte gillar stumma korta spön, och inte gillar tunga drag målade i skrikiga färger.

Tamtam, tack för länken, jag höll på att skratta ihjäl mig! Inte åt maniken som sådan, utan snarare åt vad man kan fantisera händer när jag glömmer att fälla upp den och bestämmer mig för att kolla accelerationen. När de värsta skrattkramperna lagt sig kom jag ändå fram till att det kan vara en bra lösning. Även propellerskyddet kan vara att tänka på.

Pepp-Robert, hör av dig om du är i stan, kanske vi kan samordna något.

Tack också för tippsen om drivankare, verkar finnas en del möjligheter. Någon som har erfarenhet av det ankare som säljs på blocket?

Jag måste ändå blanda mig i disussionen om motorer. För det första tror jag att Suzuki, Evinrude, Honda och Yamaha alla gör mycket fina motorer. Etec var faktiskt ett allvarligt alternativ, men vid 50 hk motorstyrka är vinsten i vikt väldigt liten - här är faktiskt Honda lättast. Skillnaden är större vid större motorstyrkor, där tycker jag helt klart att det är värt att tänka på. Vad som fällde avgörandet i mitt fall är min tidigare positiva erfarenhet av Suzuki, tillsammans med det faktum att Suzuki fyrtaktare har funnits länge på marknaden och är beprövade under lång tid. Om jag skulle syssla med utomskärs trolling, skulle jag nog, om jag hade råd i alla fall, satsa på en ETEC som huvudmotor och en Yamaha eller Suzuki som trollingmotor. För mina behov gör jag avvägningen att en extramotor inte behövs för säkerheten - jag tar med mig årorna i stället...

Nej, om man skulle ta och surfa lite på master och pulkor, det är märkligt vad min musarmbåge har blivit sämre sen jag började fundera på trolling :-)

/F

Kommentera

Tja Fredrik,

Det är lätt att bli biten, inte minst av alla j-vla prylar, otroligt kul.

Angående drivankare så har jag fixat upp två själv till min båt här i stockholm, har delat en ikeapåse i två och likssom vikt in det arket man får så det blir en strut, sen har jag sytt med lite tjockare nylontråd nåra gånger fram å tillbak efter varje kant med sån sicksack söm. Jag gjorde struten så att det blev en öppning stor som en ölburk i botten typ, sen har jag sytt fast fyra ögglor som jag gjorde av handtaget till påsen och så knutit på snören. Det fungerar skitbra, tog 2 timmar att göra och kostar 20 spänn typ. De har hållit i 10 turer hitills å jag har inte märkt att nåt gått sönder.

Bifogar den enda bilden jag hittade.
      Bifogade filer
      När drar vi?

Kommentera

Här är en något större och mer robust hink än vanliga 10L-plasthinkar: http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=85712
        Köp två st, knyt på rep och häng på lämpliga knapar på varsin sida i aktern. Tar ned farten 0.3-0.5 knop per hink.
        /Magic

Kommentera

Hinken är inte dum, mycket enklare än min konstruktion med skillnaden att man inte kan vika ihop dem. Borrar man hål i botten på hinken eller fungerar det ba som det är?

/Rob
          När drar vi?

Kommentera

Jag har inte borrat hål i mina, men de går förmodligen stabilare i vattnet om man gör det.
            /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              Hinken är inte dum, mycket enklare än min konstruktion med skillnaden att man inte kan vika ihop dem. Borrar man hål i botten på hinken eller fungerar det ba som det är?

/Rob
              jag har borrat hål i min cementhink, största fördelen jag har märkt är när man ska plocka upp den räcker det att hålla den strax över vattenytan så rinner vattnet snabbt ut, så man slipper häva upp 20 kg vatten över relingen. kanske inte är något problem på mindre båtar där friborden är lägre...

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
                jag har borrat hål i min cementhink, största fördelen jag har märkt är när man ska plocka upp den räcker det att hålla den strax över vattenytan så rinner vattnet snabbt ut, så man slipper häva upp 20 kg vatten över relingen. kanske inte är något problem på mindre båtar där friborden är lägre...
                Ämen just fan det är ju klart, det är ju en tydlig fördel med hålet Jag brukar ta upp mina bakifrån, har en lina frammåt å en som man fäst i aktern, börjar man bakifrån så känns det lättare, vattnet pressas väl ur då tänker jag. Har tänkt på hålen mer som att det blir lite styrsel på dem när de går i vattnet...
                När drar vi?

Kommentera

Har kört med hinkar och det funkar bra borrar man hål i dom så bromsar dom lite mera har jag märkt

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Åkte på en improviserad tur i går kväll, första tanken kom vid sextiden på kvällen och vid sju hade vi de första spöna ute på ett spegelblankt hav. Ingen fisk på kroken men vid niotiden började vi se fisk vid ytan. Vad tror ni om natt-trolling, är det effektivt när vattentempen börjar stiga?

En annan snabb fråga - vad är egentligen vitsen med att ha en planerbordmast som är teleskopisk? Är det för att anpassa efter olika vind/sjö förhållanden? Hur avancerad behöver en mast egenligen vara. Anledningen till att jag frågar är att i de relativ "trånga" farvattnen som jag för närvarande trollar ser jag ingen vits med ett alltför brett släp - skulle det duga med icke-teleskopisk hemmabyggd kortare mast? En kort mast borde dessutom innebära mindre påfrestningar på infästningar od.

Vad tror ni?

Kommentera

Nattfiske har funkat de få gånger jag provat (Storsjön & Vänern).

Om masten är teleskopisk/fällbar så blir det enklare att passera broviadukter, träd och taket ovanför bensinpumparna när du trailar båten.
                      /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X