Trolling - ett blåbärs erfarenheter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling - ett blåbärs erfarenheter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
    Igår inträffade en stor händelse i mitt fiskarliv. Jag och några nära vänner åkte ut för att trolla. Det var min första riktiga trollingtur i min första riktiga trollinganpassade båt. Eftersom jag under året med stort intresse föjt diskussioner av rutinerade trollare/fiskare som Tamtam, Rospigg, TeamChar, Flodström, Old Firehand och många, många fler. tänkte jag berätta om mina erfarenheter ur ett blåbärs perspektiv. Samtidigt vill jag tacka alla ni som tar er tid att hjälpa nybörjare på traven, ni är en fantastisk resurs…

    BÅTEN; Den aktuella båttypen som jag anpassat heter Örnvik481R. I stort sett en vanlig 5 meters plastbåt med styrpulpit på styrbords sida. Till skillnad mot många nyproducerade båtar i samma storleksklass saknar den innerskrov, vilket gör att storleken utnyttjas mycket bra, med plats att drilla fisk både i fören och aktern. Nackdelen är att det saknas stuvutrymmen eftersom flyttankarna är placerade i tofterna. Skrovet är faktiskt riktigt lyckat, kanske speciellt vid höga farter, men faktum är att under tiden jag dök mycket fick båten bekänna färg under ganska stor sjö (den är dock INTE en båt som är lämpad för utomskärs fiske annat än i goda utsikter). Dessutom är båten inte förstörd med onödiga beslag och räcken som gör att linor fastnar. Det är en egenskap som jag verkligen uppskattar. Har under åren, oavsett vad jag sysslar med, försökt förena Ferraris gamla ordspråk ”inget på en Ferrari finns där för syns skull” med Einsteins ”gör det så enkelt som möjligt men inte enklare”.

    Båten var ursprungligen utrustad med en 50 hk Suzuki från 84. I höstas kompletterade jag den med en ny 5 hk fyrtaktare som trollingmotor. Denna konfiguration hann jag aldrig testa och jag gillade inte riktigt tanken på två motorer (enl ovanstående tankar). För några veckor sedan, efter att ha inhämtat råd här på forumet, köpte jag en ny 50 hk Suzuki för att slippa dubbelmontering.

    Under vintern köpte jag även kombinerad ekolod/plotter, valet föll på Lowrance 527cDF som har dubbla frekvenser på ekolodet. Dessutom kan man välja mellan två olika spridningsvinklar.

    När jag tog utsjöskepparexamen för väldigt många år sedan satt några gubbar och diskuterade vilken länspump som var bäst. Vår fantastiskt roliga handledare satt tyst och lyssnande en stund innan han tog till orda ”Ja ni, en sak ska ni veta, det finns inte en länspump i världen som slår en livrädd karl med en stor hink” Trots dessa visdomsord, som avlades på bredaste pitebondska, har jag utrustat båten (förutom hinken förståss) med en automatisk länspump. Dessutom finns förståss nödraketer, verktygslåda, kompasser, första hjälpen, ankare osv. Vad som återstår bland säkerhetsutrustning är förståss en VHF och ett drivankare. Sen funderar jag på att autopilot tids nog.

    OT; Vår handledares största önskan var att bli stoppad av kustbevakningen vid inloppet till Piteåälven. Där är hastigheten begränsad till 7 knop. Han menade att de inte hade en chans i världen att fälla någon för hastighetsöverträdelse eftersom det inte någonstans (vid den tiden) är specificerat om det är hastigheten i vattnet eller hastigheten över grund som avsågs. Eftersom strömmen är stark blir det en ganska stor skillnad… Dessutom finns det en paragraf som säger att en båt ska framföras med säker fart. Han menade att det för planande båtar innebär att man måste ha planingsfart – vilken är högre en 7 knop…

    FÖRVÄNTAT FISKE; Här har det varit svårt att veta vad jag egentligen kommer att syssla med. När man på forumet läser om trollingen kring Simrishamn od är det lätt att dras med i vad som gäller där, både utrustning och strategi. Jag bor dock i Umeå, vilket innebär att vi har en bra laxälv runt knuten. Det mesta av trollningen sker dock på andra sidan, runt Wasa och det är här som de stora laxstråken verkar gå nära kusten. Skärgården i Umeå är mycket fin, enda problemet är att den ligger en halv meter under havsytan. Detta innebär att man får vara noga med navigeringen, men också att de många grynnorna skapar mycket bra förutsättningar för öring. Alltså, eftersom jag är en nybörjare, har jag försökt utrusta båten för relativt grunt fiske efter öring i ”skärgården”. Dessutom kan det väl kanske finnas en chans att lura någon lax i älven???

    TROLLINGPRYLAR; Båten är utrustad med tre Normark delux spöhållare på en trollingbar i aktern. Två Scotty är placerade vid mittoften. Eftersom jag förväntat mig att fisket ska ske relativt grunt har jag ännu inte köpt någon djuprigg utan det blir till att använda paravaner (kusamo och Dipsy), och sänken för djupare trolling. Great White sidoparavaner blev valet för att öka spridningen i sidled. Till draglådan har jag införskaffat wobblers, Strike Pro, Nils Master Invincible, Bomber A15 och Rapala X-rap. Storlekarna är från ca. 7 cm till 12 cm, med en tyngdpunkt på mindre storlekar. Färgarna är i huvudsak blå – blå/silver och andra ”naturliga” kombinationer. Dessutom har jag några ”urfilppade” färgkombinationer också. När det gäller håv så föll valet på en Rapala båthåv i storlek L. Jag fastnade för priset, men framför allt för det transportskydd som följer med. När håvnätet är djupt underlättar fodralet verkligen hanteringen i en liten båt med krokar lite var stans…

    PREMIÄREN; Utgång i går vid sextiden på morgonen. Strålande sol, kav lugnt och lågt vatten – inga vidare utsikter för öring. Det fungerade fantastiskt bra att få ut alla drag. De två sidoparavanerna fick dra från Scotty hållarna medan tre ytspön placerades i aktern. Här upptäckte jag genast att Normarks spöhållare är trevligare att arbeta med än Scottys – känns dessutom gedignare. Första hugget kom efter ca. 15 minuters trolling, en öring på strax över kilot som föll för en X-rap på ett av akterspöna. Inget tjorv eller trassel under landningen av fisken – allt fungerade hur bra som helst! Andra hugget kom på en av sidoparavanerna 30 minuter senare – öring på 2.5 kg som tog en Invincble. Sen trollade vi ca. 5 timmar innan nästa hugg, en pinsamt liten öring som var marginellt större än den Invincible den föll för. Den enda incidenten var ett bottennapp, allt annat fungerade hur bra som helst.

    Jag är speciellt nöjd med ekolodet och plottern, hur smidigt som helst när man kryssar mellan grynnorna. Även sidoparavanerna fungerade mycket bra. Jag är däremot inte helt nöjd med scotty hållarna.

    Jag kommer att införskaffa ”riktiga” trollingspön med räkneverksrullar. Dels för att skona mina dyra örings kastspön, men framför allt för att när man sitter ensam och styr är det svårt att hålla uppsikt bakåt. Där tänker jag att en rulle med knarr skulle underlätta fantastiskt om något stort går på. Kan någon tipsa om ett trollingspö, i rimlig prisklass, som är kort mellan rullfästet och ändbutten? Ett kort sådant avstånd skulle ge mer plats på aktertoften. Vad som händer nu är när jag rör mig vid styrpulpiten, rör jag också ändbutten på akterspöna, vilket kan tolkas som hugg. Det är dåligt för hjärtat…

    Jag måste få ner farten något, i dagsläget är minsta fart ca. 2.5 knop, skulle vilja ner under 2 knop. Kan man sänka tomgångsvarvtalet och ger det i så fall några nackdelar?

    Annars är jag hur nöjd och glad som helst! Tack alla ni som hjälpt mig på vägen!

    /Fredrik
    Tror INTE du ska skruva ner någon tomgång på motorn alls idiotide enligt min åsikt (just för oljetrycket i första hand fabriken har ställt detta av en orsak!) ej heller bör du använda annan propeller än den som ger bästa prestanda och lagom varvtal vid förväntad topphastighet och nyttolast övervarvning är inge bra tro mej finns andra sätt dock vill jag själv undvika bagar om det går bara bök (enligt min åsikt) lycka till
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-06-01, 21:04.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

    Kommentera


    • #12
      Här är en ide:



      Ytterligare en för älv tror jag många stygga stenar:



      Lycka till i älven men räkna med att vi kommer göra allt för att ta dem längre söderut!

      Hmmmm. kanske denna är bättre: http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...L&cmid=PP_P1_2
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #13
        YM har bra pris på fina drivankare, 595 kr/par. Om du även funderar på mast/pulkor så kan jag varmt rekomendera YM´s större pulkor som förutom att de fiskar bra även sänker hastigheten en aning och gör båten något kursstabilare.



        När det gäller spön kan jag rekomendera RT Armageddon 8 fot. Billiga och stryktåliga. Ugly stick är dock mer populära och säkert ett minst lika bra alternativ.

        Köpte RT spön på Regal, 650 spänn med okuma magda räkneverksrullar är väl helt ok pris.

        Rock on!

        Kommentera


        • #14
          Fantastiskt roligt och bra skrivet !
          Jag känner såväl igen precis det du skriver om med alla funderingar osv som förresten aldrig tar slut utan bara fortsätter då man alltid upptäcker nya saker att förbättra allt eftersom plånbok och tid tillåter.

          Kör hårt !

          Mvh

          Janne

          Kommentera


          • #15
            Kul och inspirerande skrivet. Har själv tänkt göra nåt litet försök med öringtrolling nån sensommar natt neråt västerbottenskusten till. Måste kunna fungera även där.
            Lycka till och fortsätt gärna rapportera hur det går, jag är sjukt nyfiken
            När drar vi?

            Kommentera


            • #16
              Mycket rolig läsning! Känner igen mig själv i resonemang och funderingar. Det är helt underbart att sitta och klura på förbättringar för att sedan åka ut och testa dem.

              Välkommen till trollingträsket!


              Webb - www.teamtrogdor.se
              Blogg - blog.teamtrogdor.se
              Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
              Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                Har varit ute nu med 2st som enbart kör trolling och de har sänkt sin tomgång på sina fyrtaktare, dock lite mindre , 15 och 20 hk ! De har kört så i 3 år utan problem.
                Har själv sänkt tomgången litegrann, ett halvt varv på skruven, då de lär mig göra det då jag kontaktade Yamahacenter tomgångsfarten minskade med 0.5 knop då.
                Men jag funderar på att köpa en mindre stigning på proppellern istället, för att köra med orginalinställningen.

                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Den stora och viktiga skillnaden är just motorstorleken, Dina polares 15-20 hk är 2 cylindriga medans trådskaparens 50 hk är 4 cylindrig och det är på dem 4 cyl det blir problem med smörjningen på översta cylindern med sänkt tomgångsvarv!!
                Ehum suzuki DF40-50 har 3 cyllar ...ÅF kan faktiskt justera tomgången och just dessa modeller går rätt högt orginal på tomgången. Det är ju en ny motor du har och efter inkörningen vid första servicen kan du be din ÅF att testa att varvräknaren/tomgång så de stämmer. Sen bör du givetvis se till så att du kör med rätt propeller, är den överproppad så gör det en hel del för dig ifart iom avsaknad av riggar/planerboards etc som fartbromsar. Men ett par trollingbromsar tycker jag du ska skaffa iallafall, kostar inte många kronor.
                Senast ändrad av Kunta; 2008-06-02, 16:29.
                //Kenth W

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Kunta Visa inlägg
                  Ehum suzuki DF40-50 har 3 cyllar ...ÅF kan faktiskt justera tomgången och just dessa modeller går rätt högt orginal på tomgången. Det är ju en ny motor du har och efter inkörningen vid första servicen kan du be din ÅF att testa att varvräknaren/tomgång så de stämmer. Sen bör du givetvis se till så att du kör med rätt propeller, är den överproppad så gör det en hel del för dig ifart iom avsaknad av riggar/planerboards etc som fartbromsar. Men ett par trollingbromsar tycker jag du ska skaffa iallafall, kostar inte många kronor.

                  My misstake

                  Blandade ihop det med min Yamaha F50, men jag håller iaf på bromsar före tomgångssänkning!!

                  Kommentera


                  • #19
                    Yamahas fyrtaktare går ju numera att utrusta med "trollinggas" så att man kan finjustera tomgången med växel i. Själv tänker jag låta ÅF sänka min tomgång på Eruden.


                    //Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


                    ´til things are brighter, I´m the man in black

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                      Yamahas fyrtaktare går ju numera att utrusta med "trollinggas" så att man kan finjustera tomgången med växel i. Själv tänker jag låta ÅF sänka min tomgång på Eruden.


                      //Stefan
                      Ja men du har inga ventiler som kräver smörjning!
                      Få inte nu detta till att tvåtakt skulle vara bättre som vanligt mvh
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99
                       
                      Arbetar...
                      X