Trolling - ett blåbärs erfarenheter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling - ett blåbärs erfarenheter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling - ett blåbärs erfarenheter

    Igår inträffade en stor händelse i mitt fiskarliv. Jag och några nära vänner åkte ut för att trolla. Det var min första riktiga trollingtur i min första riktiga trollinganpassade båt. Eftersom jag under året med stort intresse föjt diskussioner av rutinerade trollare/fiskare som Tamtam, Rospigg, TeamChar, Flodström, Old Firehand och många, många fler. tänkte jag berätta om mina erfarenheter ur ett blåbärs perspektiv. Samtidigt vill jag tacka alla ni som tar er tid att hjälpa nybörjare på traven, ni är en fantastisk resurs…

    BÅTEN; Den aktuella båttypen som jag anpassat heter Örnvik481R. I stort sett en vanlig 5 meters plastbåt med styrpulpit på styrbords sida. Till skillnad mot många nyproducerade båtar i samma storleksklass saknar den innerskrov, vilket gör att storleken utnyttjas mycket bra, med plats att drilla fisk både i fören och aktern. Nackdelen är att det saknas stuvutrymmen eftersom flyttankarna är placerade i tofterna. Skrovet är faktiskt riktigt lyckat, kanske speciellt vid höga farter, men faktum är att under tiden jag dök mycket fick båten bekänna färg under ganska stor sjö (den är dock INTE en båt som är lämpad för utomskärs fiske annat än i goda utsikter). Dessutom är båten inte förstörd med onödiga beslag och räcken som gör att linor fastnar. Det är en egenskap som jag verkligen uppskattar. Har under åren, oavsett vad jag sysslar med, försökt förena Ferraris gamla ordspråk ”inget på en Ferrari finns där för syns skull” med Einsteins ”gör det så enkelt som möjligt men inte enklare”.

    Båten var ursprungligen utrustad med en 50 hk Suzuki från 84. I höstas kompletterade jag den med en ny 5 hk fyrtaktare som trollingmotor. Denna konfiguration hann jag aldrig testa och jag gillade inte riktigt tanken på två motorer (enl ovanstående tankar). För några veckor sedan, efter att ha inhämtat råd här på forumet, köpte jag en ny 50 hk Suzuki för att slippa dubbelmontering.

    Under vintern köpte jag även kombinerad ekolod/plotter, valet föll på Lowrance 527cDF som har dubbla frekvenser på ekolodet. Dessutom kan man välja mellan två olika spridningsvinklar.

    När jag tog utsjöskepparexamen för väldigt många år sedan satt några gubbar och diskuterade vilken länspump som var bäst. Vår fantastiskt roliga handledare satt tyst och lyssnande en stund innan han tog till orda ”Ja ni, en sak ska ni veta, det finns inte en länspump i världen som slår en livrädd karl med en stor hink” Trots dessa visdomsord, som avlades på bredaste pitebondska, har jag utrustat båten (förutom hinken förståss) med en automatisk länspump. Dessutom finns förståss nödraketer, verktygslåda, kompasser, första hjälpen, ankare osv. Vad som återstår bland säkerhetsutrustning är förståss en VHF och ett drivankare. Sen funderar jag på att autopilot tids nog.

    OT; Vår handledares största önskan var att bli stoppad av kustbevakningen vid inloppet till Piteåälven. Där är hastigheten begränsad till 7 knop. Han menade att de inte hade en chans i världen att fälla någon för hastighetsöverträdelse eftersom det inte någonstans (vid den tiden) är specificerat om det är hastigheten i vattnet eller hastigheten över grund som avsågs. Eftersom strömmen är stark blir det en ganska stor skillnad… Dessutom finns det en paragraf som säger att en båt ska framföras med säker fart. Han menade att det för planande båtar innebär att man måste ha planingsfart – vilken är högre en 7 knop…

    FÖRVÄNTAT FISKE; Här har det varit svårt att veta vad jag egentligen kommer att syssla med. När man på forumet läser om trollingen kring Simrishamn od är det lätt att dras med i vad som gäller där, både utrustning och strategi. Jag bor dock i Umeå, vilket innebär att vi har en bra laxälv runt knuten. Det mesta av trollningen sker dock på andra sidan, runt Wasa och det är här som de stora laxstråken verkar gå nära kusten. Skärgården i Umeå är mycket fin, enda problemet är att den ligger en halv meter under havsytan. Detta innebär att man får vara noga med navigeringen, men också att de många grynnorna skapar mycket bra förutsättningar för öring. Alltså, eftersom jag är en nybörjare, har jag försökt utrusta båten för relativt grunt fiske efter öring i ”skärgården”. Dessutom kan det väl kanske finnas en chans att lura någon lax i älven???

    TROLLINGPRYLAR; Båten är utrustad med tre Normark delux spöhållare på en trollingbar i aktern. Två Scotty är placerade vid mittoften. Eftersom jag förväntat mig att fisket ska ske relativt grunt har jag ännu inte köpt någon djuprigg utan det blir till att använda paravaner (kusamo och Dipsy), och sänken för djupare trolling. Great White sidoparavaner blev valet för att öka spridningen i sidled. Till draglådan har jag införskaffat wobblers, Strike Pro, Nils Master Invincible, Bomber A15 och Rapala X-rap. Storlekarna är från ca. 7 cm till 12 cm, med en tyngdpunkt på mindre storlekar. Färgarna är i huvudsak blå – blå/silver och andra ”naturliga” kombinationer. Dessutom har jag några ”urfilppade” färgkombinationer också. När det gäller håv så föll valet på en Rapala båthåv i storlek L. Jag fastnade för priset, men framför allt för det transportskydd som följer med. När håvnätet är djupt underlättar fodralet verkligen hanteringen i en liten båt med krokar lite var stans…

    PREMIÄREN; Utgång i går vid sextiden på morgonen. Strålande sol, kav lugnt och lågt vatten – inga vidare utsikter för öring. Det fungerade fantastiskt bra att få ut alla drag. De två sidoparavanerna fick dra från Scotty hållarna medan tre ytspön placerades i aktern. Här upptäckte jag genast att Normarks spöhållare är trevligare att arbeta med än Scottys – känns dessutom gedignare. Första hugget kom efter ca. 15 minuters trolling, en öring på strax över kilot som föll för en X-rap på ett av akterspöna. Inget tjorv eller trassel under landningen av fisken – allt fungerade hur bra som helst! Andra hugget kom på en av sidoparavanerna 30 minuter senare – öring på 2.5 kg som tog en Invincble. Sen trollade vi ca. 5 timmar innan nästa hugg, en pinsamt liten öring som var marginellt större än den Invincible den föll för. Den enda incidenten var ett bottennapp, allt annat fungerade hur bra som helst.

    Jag är speciellt nöjd med ekolodet och plottern, hur smidigt som helst när man kryssar mellan grynnorna. Även sidoparavanerna fungerade mycket bra. Jag är däremot inte helt nöjd med scotty hållarna.

    Jag kommer att införskaffa ”riktiga” trollingspön med räkneverksrullar. Dels för att skona mina dyra örings kastspön, men framför allt för att när man sitter ensam och styr är det svårt att hålla uppsikt bakåt. Där tänker jag att en rulle med knarr skulle underlätta fantastiskt om något stort går på. Kan någon tipsa om ett trollingspö, i rimlig prisklass, som är kort mellan rullfästet och ändbutten? Ett kort sådant avstånd skulle ge mer plats på aktertoften. Vad som händer nu är när jag rör mig vid styrpulpiten, rör jag också ändbutten på akterspöna, vilket kan tolkas som hugg. Det är dåligt för hjärtat…

    Jag måste få ner farten något, i dagsläget är minsta fart ca. 2.5 knop, skulle vilja ner under 2 knop. Kan man sänka tomgångsvarvtalet och ger det i så fall några nackdelar?

    Annars är jag hur nöjd och glad som helst! Tack alla ni som hjälpt mig på vägen!

    /Fredrik

  • #2
    För att få ned farten på båten så blir det nog bara att använda någon typ av drivankare eller ett par hinkar. Med en mast och pulkor så går farten ned lite ca0,2-0,3knop också. Sukans tomgång går nog inte att sänka lägre än vad den är då blir det nog problem med oljetrycket
    Några spön jag skulle rekommendera är Ugly stick gold men dom har inte så kort ändbutt ca 35cm. Men om du bytte ut hållarna bak till rostfria rör men en pinna i botten så slipper du problemet med att spöna sticker ut
    Senast ändrad av team char; 2008-06-01, 08:57.


    http://teamchar.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Grattis till en härlig tur! Detta är något av magin bakom trolling: Att under många och långa kvällar sitta och planera. Vilken båt, vilken utrustning, hur placerar jag spöna bäst, vilka beten ska användas, vilka färger, vilken fart och framförallt vart ska jag köra? Att sedan få montera in all utrustning där man vill ha den, åka ut och prova. Hem och kanske ändra på något och fundera lite till. Det ligger oändligt många timmar bakom första fiskepasset, fler än många tror. Men när det sedan klipper på en lax eller öring och man ser att teori och praktik stämmer överens. Då är man väldigt nöjd!!!
      Så grattis och välkommen till trollingträsket!
      Mvh Micke

      Kommentera


      • #4
        Välkommen i trollingtokarnas glada gäng

        Mycket trevlig premiärrapport och även lyckat fiskemässigt, så nu är det bara att köra på så kommer det att hända spännande saker framöver.

        Skulle inte försöka sänka tomgången då det ofta ger problem med oljetrycket och att översta cylindern får för dålig smörjning vilket kan bli en dyrbar historia, bättre med ett par trollingbromsar (drivankare) det både tar ner farten och får båten att gå stabilare i trollingfart något som Du lär uppskatta framförallt vid ensamkörning utan autopilot.
        Skulle göra som föregående säger och byta akterhållarna mot RF med pinne för kryssbutten det är otroligt smidigt att kunna få spöna att stå stilla, vad gäller spön och rullar så kan Du köra på något set som webbshoparna har går ofta att få ett sjysst set för under 1000 kr och när det gäller spön så är hållbarhet viktigare än finkänslighet då dem lever ett hårt och ofta ganska kort liv i en trollingbåt, bra och prisvärd räkneverksrulle är Okuma Magda 30 kör såna och är helt nöjd.

        Skitfiske på Dig och återkom med fler rapporter

        Kommentera


        • #5
          Instämmer i kören, två drivankare är mitt förslag, en på var sida och båda fästa i fören, då får du ner farten och sparar motorn. Ytterligare en fördel med detta om man fiskar själv är att båten blir mer kursstabil, enda nackdelen är att man kan glömma dom i efter en lång fiskedag, så mitt förslag är att ha en lapp där det står "KOM IHÅG DRIVANKARNA" eller något liknande på
          styrpulpeten.
          Om det är risk för bottennapp så underlättar också knarr.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

          Kommentera


          • #6
            Har varit ute nu med 2st som enbart kör trolling och de har sänkt sin tomgång på sina fyrtaktare, dock lite mindre , 15 och 20 hk ! De har kört så i 3 år utan problem.
            Har själv sänkt tomgången litegrann, ett halvt varv på skruven, då de lär mig göra det då jag kontaktade Yamahacenter tomgångsfarten minskade med 0.5 knop då.
            Men jag funderar på att köpa en mindre stigning på proppellern istället, för att köra med orginalinställningen

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
              Har varit ute nu med 2st som enbart kör trolling och de har sänkt sin tomgång på sina fyrtaktare, dock lite mindre , 15 och 20 hk ! De har kört så i 3 år utan problem.
              Har själv sänkt tomgången litegrann, ett halvt varv på skruven, då de lär mig göra det då jag kontaktade Yamahacenter tomgångsfarten minskade med 0.5 knop då.
              Men jag funderar på att köpa en mindre stigning på proppellern istället, för att köra med orginalinställningen
              Den stora och viktiga skillnaden är just motorstorleken, Dina polares 15-20 hk är 2 cylindriga medans trådskaparens 50 hk är 4 cylindrig och det är på dem 4 cyl det blir problem med smörjningen på översta cylindern med sänkt tomgångsvarv!!

              Kommentera


              • #8
                Ännu en fördel med drivankare och lite högre varvtal är att du får mer propellervatten bakom dig.. Dvs mer lättstyrt ekipage.

                Mycke nöjje med trollingekipaget framöver..

                //Abel
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

                Kommentera


                • #9
                  Härlig rapport Fredrik. Kul att du äntligen fick komma ut på premiärfiske. Och lyckat redan första turen, det här verkar lovande eller hur?

                  Ang. laxfisket utanför älven så är tipset mitt att söka i fiskehistorien (bakåt i tid) för att hitta några indikationer på om det tidigare har förekommit not/ryssje-fiske i "skärgården". Då har du genast en indikation på laxens invandringsväg till älven och i dem stryken/vägarna skall du vara konsekvent och trolla under laxens stigningstid i älven. Det ger bäst resultat i längden. Du bör ha ett sjökort (papperskopia) och markera var gammalt laxfiske bedrevs om du kan finna noteringar om det här (bibliotek t.ex.) men prova också Länsstyrelsens fiskerikonsulent.

                  Det är så vi gör här i Norge. Kollar var "kilnøter" och "Krokgarn" var placerade tidigare i historien. Där går invandringsvägen för vandrings-laxen. Inte alltid så logisk och uppenbar som man kan tro. Strömmar och vattenförhållanden spelar större roll än kortast sträcka på sjökortet, garranterat.

                  Skitt trolling-fiske, hehehe
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej alla,

                    Vad kul med sån respons!

                    Förresten måste jag nämna två saker till jag är nöjd med! Motorn! vilken grej med en mordern motor! Bättre på nästan alla punkter är den gamla tvåtaktaren. Det enda jag möjligen kan sakna litegrand är explosionen av kraft som den gamla tvåtaktaren levererade! Det kändes som att man gick från stillastående till 30knop på två korta båtlängder. Men den nya fyrtaktaren tar det säkert fyra båtlängder innan man når samma hastighet... Och vilken skillnad i bensinförbrukning, märks knappt att man kör med den nya,,,

                    Jag är också nöjd med den svenska byråkratin! Tänk att de har registrerat att jag tog VHF certifikat för femton år sedan! Bara att be om ett nytt så kommer det på posten - det trodde jag aldrig!

                    Tack för tipset om att byta spöhållarna! Så självklart! Det ska jag definitvt göra. Och för att minska farten verkar det ju vettigast med ett drivankare. Det är nåt som ändå alltid ska finnas i en båt så det måste jag ändå fixa.

                    Okuma Magda är precis såna rullar som jag funderar på - ett klart vettigt pris! Troligen blir det något av seten som Regal eller Olssons säljer.

                    Flodström, klart att jag funderar på lax... Svårt att inte drömma om det... Jag ska kolla med några fiskare så kan man kanske få några tips. Det ligger faktiskt några laxfällor ute så jag kanske ska börja i de områderna. Samtidigt känner jag mig ganska nöjd med att fiska öring för tillfället!

                    /Fredde

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    634 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99
                     
                    Arbetar...
                    X