Nybörjarfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor

Hej.
    Fick tips av Rospigg att fråga här.

Jag är nybörjare på trolling-fiske men då vi har köpt stuga ute i havsbandet så tänkte jag att det vara dags att ge sig på det. Vi kommer fiska vid några tillfällen både vår och höst, men inte varje helg. Jag är ingen fiskeenthusiast "per se" men vill ha möjligheten att med bra prylar kunna ge mig ut med vänner och ha en trevlig dag på sjön med åtminstone en chans på fisk.

Jag ska utrusta båten för trolling men skulle vilja ha feedback på "arbetsplatsen" på akterdäck.
    Skulle man kunna få be några erfarna trollare på forumet titta på mitt akterdäck och föreslå lämpliga spöhållare och "layout". se bild.

Har markerat några förslag på platser att placera spöhållare.
    Men det skulle vara värdefullt att få feedback från någon som är erfaren på att utforma "arbetsplatsen" så att den blir funktionell från början.

- Jag har förstått från att se några videos och att prata med vänner att det är bra att hålla sidborden och del av akterhörnet rena då man hjälps åt att landa fisk där.
    - Transporthållarna har jag placerat så att det ska vara snabbt att "rensa" ena eller andra hörnet från spön.
    - Håven kan ligga på taket när den inte används. (i hållare)
    - Beteslådor och utrustningslådor kan jag ha under toftarna i hörnen i lämplig storlek på lådor.

Vad mer behöver man ha framme som jag inte tänkt på ?

Förslag på lämpliga spöhållare till 20mm och 40mm rör samt takprofilen Någons sorts klämfäste till takkanten ? Har ritat in profilen på bifogad bild.

Tack på Förhand!
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Huvudskär Visa inlägg
    - Jag har förstått från att se några videos och att prata med vänner att det är bra att hålla sidborden och del av akterhörnet rena då man hjälps åt att landa fisk där.
    Olika från båt till båt, jag håvar alltid i aktern "bakom ena riggen". Du märker snart vad som är mest lämpligt för din båt. (stå í motorbrunnen?)
    - Transporthållarna har jag placerat så att det ska vara snabbt att "rensa" ena eller andra hörnet från spön.
    Jag skulle sätta tio-tolv spöhållare på taket och gärna tio-tolv i aktern i framkant motorbrunnen. Under transport kan du ha spöna i aktern. Under fisket (i Östersjön) sitter 6-10 spön på taket och 2-4 på riggarna. När du drillar/håvar så kan du då sätta upp alla spön på taket (dvs även djupriggsspöna) och får en ren akter. Om du tänker fiska med djupriggar så använd de dubbla spöhållare som finns på riggen och komplettera ev. med en extra spöhållare per rigg fastsatt i båten. Bra med de inritade "Dipsy"-hållarna i axelhöjd på sidorna.

Om du inte monterar spöhållarna permanent så kan du justera läget på dem när du har fiskat in dig.

- Håven kan ligga på taket när den inte används. (i hållare)
    Japp, eller i ett monterat rör/hållare längs med ena sidan på hytten.
    - Beteslådor och utrustningslådor kan jag ha under toftarna i hörnen i lämplig storlek på lådor.
    Japp.
    Vad mer behöver man ha framme som jag inte tänkt på ?
    - Kylbox för fisken?
    - Lite tänger, knivar samt fånglinor för pulklinorna (om du inte kör med spöparavaner).

Förslag på lämpliga spöhållare till 20mm och 40mm rör samt takprofilen Någons sorts klämfäste till takkanten ? Har ritat in profilen på bifogad bild.
    Finns det andra som har bättre koll på än jag, men lösa spöhållare finns att köpa på Blocket och förmodligen även på Fiskesnacks Köp/Sälj-sida. Klämfästen har jag inte koll på.
    Senast ändrad av magic; 2008-05-26, 09:04.
    /Magic

Kommentera

Hej Magic
      Tack för tipsen!
      /e

Kommentera

Förresten, om du har vägarna förbi Nynäshamn i helgen så kan du kika på båtarna som deltar i Laxcup Nynäs, kanske får du lite idéer där?
        /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
        5 svar
        640 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RK99
        av RK99

Arbetar...
        X