Gångdjup på vobblers. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gångdjup på vobblers.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gångdjup på vobblers.

Jag vet inte om detta låter som en dum fråga, men hur kan man ta reda på hur djupt/grunt en vobbler egentligen går om man saknar uppgifter från tillverkaren?

Rapala har ju börjat att skriva t.ex "Rapala Tail Dancer 30 ft" på skeden på sina vissa vobblers (men även Bomber på förpackningen) vilket jag tycker är jättebra och som riktmärke (med avvikelse för fart m.m) men om inte sådana uppgifter finns, hur tar man enklast reda på något sådant? Funderar på t.ex Zalt vid trollingsituationer men även vissa äldre Rapala.

Det vore bra med nåt slags register/arkiv på något dylikt.
    "Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Här hittar du många amerikanska wobblers (i USA kallas de stickbaits) även Rapala om jag minns rätt, glöm Zalten finns inte med kom ihåg att lingrovlek påverkar.
    Notera det är en bok du måste köpa den

Låt mej veta EXAKT vad du söker modell osv kan kolla om den finns med vid tillfälle har en äldre bok liggande.
    Det hjälper mycket bara att titta på skeden och köra dem mot uppgrundningar efter ett tag får du en känsla för det lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tusen tack! Men jag kom tyvärr inte in på sidan, men ska kolla där senare. Jo, vi brukar kolla dem mot grund eller bottenkänning och avgöra därefter, samt naturligtvis skedens beskaffenhet, men jag undrar om det finns angivet nån annanstans, kanske på nätet? Det jag undrar över i första hand är Westins modeller, Rapala Jointed största modellen, X-Rap Jointed största, samt ABU Terminator-modellerna. Linan, avgör den verkligen SÅ mycket? Jag kan tänka mig en VISS påverkan, men...
      "Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Kommentera

Tycker det är väldigt konstigt att inte alla tillverkare skriver djupet på vobblerna. Hittade en katalog från salmo där de redovisade djupet vid vanlig inspinning och trolling på Alla deras beten och storlekar. Det finns ju lite olika salmo beten att välja på så kan de så borde alla kunna det.
        Självklart så påverkar bla lintjockleken djupet men jag har själv aldrig märkt att det skiljer så mycket.
        Mejlade Zalt om att de borde skriva ut djupet men fick aldrig något svar så de tyckte väl inte det var så intressant. Tycker det är otroligt dåligt att tillverkarna inte skriver ut djupet för har de tagit fram ett bete så vet de nog exakt hur djupt det går så det skulle inte ta många minuter att skriva det..........

Kommentera

Linans längd och tjocklek kan påverka en hel del. tänk dig samma wobbler med 25 meter 0.12 mm flätlina och med 100 meter 0,60 nylon(vem som nu skulle ha det).
          Det blir större motstånd med 100 meter 0,60 så wobblern skulle gå betydligt ytligare än med flätlina.
          Som sagts tidigare verkar amerikanerna vara flitigare med att skriva ut hur djupt dom går.
          Sen är det ju hastigheten med....suck.

Kommentera

Det var det som var det fina med salmo. De skrev även ut rek lina också. Både nylon och flät....

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Tycker det är väldigt konstigt att inte alla tillverkare skriver djupet på vobblerna. Hittade en katalog från salmo där de redovisade djupet vid vanlig inspinning och trolling på Alla deras beten och storlekar. Det finns ju lite olika salmo beten att välja på så kan de så borde alla kunna det.
              Självklart så påverkar bla lintjockleken djupet men jag har själv aldrig märkt att det skiljer så mycket.
              Mejlade Zalt om att de borde skriva ut djupet men fick aldrig något svar så de tyckte väl inte det var så intressant. Tycker det är otroligt dåligt att tillverkarna inte skriver ut djupet för har de tagit fram ett bete så vet de nog exakt hur djupt det går så det skulle inte ta många minuter att skriva det..........
              Regalmarin listar olika Zalt´s djupgående.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                Linans längd och tjocklek kan påverka en hel del. tänk dig samma wobbler med 25 meter 0.12 mm flätlina och med 100 meter 0,60 nylon(vem som nu skulle ha det).
                Det blir större motstånd med 100 meter 0,60 så wobblern skulle gå betydligt ytligare än med flätlina.
                Som sagts tidigare verkar amerikanerna vara flitigare med att skriva ut hur djupt dom går.
                Sen är det ju hastigheten med....suck.
                Nej där tar du fel vad gäller hastighet så länge vi talar FLYTwobblers redan vid låg hastighet uppnår de max gångdjup relativt fort i förhållande till lintjockleken ökar du hastigheten kommer de börja spinna när max hastighet är uppnådd men de går inte djupare allt är en balans mellan den dykande kraften från wobblern och lintjockleken samt farten som är något underordnad här släpper du ut en lång lina för att du tror det ska gå djupare med ren wobbler inga sänken är det bara så att du förlänger linan nära ytan wobblern går inte djupare mesta linan ligger strax under ytan pga vattenmotståndet bara ganska nära betet dyker den brant
                Sanningen är att de flesta wobbler med normala skedar och lintjocklekar uppnår ca 1,5-2 m max i djupgående du får gå upp till extrema skedar för att komma djupare.
                Fakta som dessa beskrivs i boken mycket utförligt mycket god källa till att förstå vad som händer därnere.
                Även balansen mellan lintjocklek och wobblertyp/sked
                Edit Firehand ditt område! mvh
                Senast ändrad av TAMTAM; 2008-05-05, 21:29.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Sanningen är att de flesta wobbler med normala skedar och lintjocklekar uppnår ca 1,5-2 m max i djupgående du får gå upp till extrema skedar för att komma djupare.
                  Says who? Vad är då "normal sked"? Menar du vid spinn eller trolling?
                  Jag har nog 200+ st wobblers hemma med ett djupgående på 5-8m, trolling med ca 20-25m 0.28 PP ute...
                  12 hours
                  1,440 casts
                  2 followers
                  1 strike
                  DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

En lina som går snett genom vattenytan och ner till wobblern är inte spikrat hela vägen mellan spöspetsen och wobblern. Den skär inte genom varrnet som en kniv utan får en bågform där största böjen ligger nära wobblern. Den del av motståndet man känner när man vevar in en djupgrävande wobbler kommer från vattnets press mot linbågen.
                    En tunn lina skär lättare genom vattnet, blir mindre böjd av pressen från vattnet.
                    En slät lina skär lättare genom vattnet än en tjock.
                    0,23 nylon skär vattnet lättare än 0.13 PowerPro. Jag har jämjört vid rodd. Nylonet sätter betet i grunda bottnar jag inte hade en aning om när jag rodde med PowerPro-linan.
                    Möjliga orsaker till detta: Flätlinor har inte en lika slät yta som nylon, flätlinor får mikroskopisk ”luddighet” när de använts en tid. Flätlinor är i praktiken grövre än de uppges vara och lyfter upp betet lättare.

Använder man trollinglod att sänka ner betet till rätt fiske djup försvinner antagligen problemet med den lyftande linbågen men antagligen får man i stället andra saker att vara uppmärksam på.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    609 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X