Trolling med löja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med löja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling med löja

Tänkte prova trolla med löja på vänern på tisd, har införskaffat mig salsa-skallar och två salsaflasher. Ska man blya nåt på djupriggsspöna? tänkte sätta flashern längst ner på djupriggarna och löja utan flasher ovanför ca 3m i mellan varann. Hur långt släp ska jag ha på djupriggarna, 60 fot? Vilken fart är lagom med salsa den här årstiden?
    Hur många fot på ytspöna brukar ni ha?

Ursprungligen postat av Rob77 Visa inlägg
    Tänkte prova trolla med löja på vänern på tisd, har införskaffat mig salsa-skallar och två salsaflasher. Ska man blya nåt på djupriggsspöna?
    Nej

tänkte sätta flashern längst ner på djupriggarna och löja utan flasher ovanför ca 3m i mellan varann. Hur långt släp ska jag ha på djupriggarna, 60 fot?
    Allt mellan 5 och 120 fot kan funka, prova! Om du vill att löjorna ska samverka med flashern längst ned så ska de inte gå för långt efter den.

Vilken fart är lagom med salsa den här årstiden?
    Salsa tål fart så pröva kring två knop vintertid.

Hur många fot på ytspöna brukar ni ha?
    120-180 fot beroende på vind. (mycket vind=fisken mindre skygg=kortare släp)
    /Magic

Kommentera

Testa djupt 15-20m ger mycke fisk nu!

Kommentera

Ett tips...

Prova djupaste med flasher ~35f/11m ned, lika långt släp (~35f/11m). Stacka 2:an utan flasher 8-10f/2,5m ovanför och lika långt bakom 1:an (8-10f/2,5m). Testa andra riggen (gissar du kör 2st?) ~25f/7,5m ned med flasher, 60f/20m släp. Stacka 4:an utan flasher 8-10f/2,5m ovanför lika långt bakom 3:an (8-10f/2,5m). Släpp ~150f/45m på "ytspöna", variera 5 - 80g bly 7-8m framför (snodd), lättast ytterst. Salsa fiskat riktigt bra nu en tid, prova som Magnus skrev ~2,0kn. Grönt och krom är alltid gångbart... Lycka till!

Skitfiske!
        Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-23, 19:50.

Kommentera

Låter riktigt trist man undrar vad det beror på....
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Var själv ute idag med en kompis och fiskade utanför läckö i den hårda vinden i kinneviken.. hade 3 fiskar i båten varav 2 försmå varav 1 med fena, samt en 5 kg vild som bjöd på en riktigt härliga fight med ett HÖGT hopp och många hårda rusningar, men dock inte på löja, det var plast som gällde ljusa/vita bomber o strikepro UV i 2,2-3 knops fart. fullt med betesfisk!
            Du ska inte blya på riggen eftersom att du redan fiskar på det djup du vill ha. släppen på ytspöna varierar men, när det blåser hårda vindar så korta ner släppen en aning ner till 80-120 fot och vid milt väder dvs mellan 0-6 M/s 220-170 fot brukar vara lagom. Släppen på riggen som vi brukar ha ligger mellan 5-30 fot.
            själv när jag håller mig till löjskallar brukar det gälla blå/grön/gul crome.
            gröna löjor har fiskat bra utanför kållandsö/spiken den senaste tiden.
            SKEET Fiske Mvh Simon

Kommentera

Tack för alla svar och tips, nu är det bara att köra på Men tisdag verkar blåsa bort den med. Har nog fler fråger efter premiärturen med löja......

Kommentera

Lånar tråden lite, tror ni att det går bra att köra med Salsaskallar efter sidoparavaner? Tänkte mest eftersom paravanerna rycker och hoppar lite i vågorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av pe5 Visa inlägg
                  Lånar tråden lite, tror ni att det går bra att köra med Salsaskallar efter sidoparavaner? Tänkte mest eftersom paravanerna rycker och hoppar lite i vågorna.

Inga problem. Mitt båtrekord är ju taget på salsa och på plnaerbord i lite sjö. Blyat 20 gram.
                  Ärligt talat så tror jag att gången på löjan är överreklamerad. Har hänt flera ggr att man inte fått bra gång på löjan och till slut så lägger man ut den med dålig gång och det är ofta just på den det hugger. Kanske inte ofta, men det har hänt flera ggr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lidberg Visa inlägg
                    Inga problem. Mitt båtrekord är ju taget på salsa och på plnaerbord i lite sjö. Blyat 20 gram.
                    Ärligt talat så tror jag att gången på löjan är överreklamerad. Har hänt flera ggr att man inte fått bra gång på löjan och till slut så lägger man ut den med dålig gång och det är ofta just på den det hugger. Kanske inte ofta, men det har hänt flera ggr.

pe5 menade nog spöparavaner, typ yellowbirds/great white. Jo, absolut, det går nog minst lika bra som att köra via planerboard.

Apropå gången är det faktiskt ibland farligt att lägga ut en löja som går som en spik, så jag köper ditt resonemang. Däremot är jag mer skeptisk till löjor som roterar fort, men det kan säkert oxå ge fisk...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    646 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X