Alltid lika kul att läsa de här rapporterna. Grattis till laxen. Vilket djup tog den på? Flasher innebär på riggen va?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Östersjön -08
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggJodå, vi kom iväg, och efter lunch hade vi ett trippelhugg. När jag drillade första fisken löste två spön till ut men dessa fiskar steg av tämligen omgående. Första fisken (lax) landades dock och vägde 5,7kg. Vi fiskade, grovt beskrivet, runt 11:an och nabben. Fisken landades på grizzly/flasher och de två missade fiskarna tog på apex 3 o 5,5.
Alla installationer i båten fungerade utmärkt, riggar, autopilot, trollingbar m.m. Gångegenskaperna på båten motsvarade våra förväntningar (stadig, trygg), ett rejält lyft jämfört med förra båten (seamaster). Standardpropellern gav dock endast 5600 varv utan trim, maxvarv för motorn är 6200. 5600 varv innebar ca 30kn med tre man och 90 liter bensin i lite upprört vatten, med trim ca. 31kn. Rek. varvtalsomr. är 5500 (eller5600?) - 6200 varv. Får fundera lite på detta och läsa lite "propellervetenskap".
Mvh Magnus[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Musky Visa inläggKul läsning och alltid skönt när saker och ting fungerar. Vi kommer att göra en satsning själva imorgon. Hur var aktiviteten och fångsterna i övrigt där nere? Svårt att få fram info nu när Ljungren har varit på mässan. Lutar åt att vi kör runt Nabben i vanlig ordning, men det hade varit kul att veta var annars det har tagits fisk. Tydligen är det fortfarande all ide att köra ytligt också.
Mvh Magnus
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggEventuellt var aktiviteten något sämre under söndagen, samtidigt togs nog en hel del fisk, så dåligt var det nog inte. Eventuellt bommade en del av de svenska "hemmafiskarna". Fisken verkar ha gått på lite varstans i höjdled. Vi hörde om fiskar i ytan, bl.a. en på 17,6, och fiskar på 30-40 fot, samt på dipsy. Merparten av fisken tog nog ändå runt 90-110 fot(?). Vi tog vår fisk nord 11.an (det blåa på sjökortet) och jag vet att fler fiskar gick på i detta området. Vi hade även "en" fisk som steg från "140 fot " till riggen på 90 fot vid 11:an på fm. Även ruski och norrut gav fisk tror jag. Jag hörde inte om fisk på nabben, var själv där en sväng. Kanske börja nordsida 11.an? eller ruskie?
Mvh Magnus
/Musky[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggAlltid lika kul att läsa de här rapporterna. Grattis till laxen. Vilket djup tog den på? Flasher innebär på riggen va?
Mvh Magnus
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inläggJodå, vi kom iväg, och efter lunch hade vi ett trippelhugg. När jag drillade första fisken löste två spön till ut men dessa fiskar steg av tämligen omgående. Första fisken (lax) landades dock och vägde 5,7kg. Vi fiskade, grovt beskrivet, runt 11:an och nabben. Fisken landades på grizzly/flasher och de två missade fiskarna tog på apex 3 o 5,5.
Alla installationer i båten fungerade utmärkt, riggar, autopilot, trollingbar m.m. Gångegenskaperna på båten motsvarade våra förväntningar (stadig, trygg), ett rejält lyft jämfört med förra båten (seamaster). Standardpropellern gav dock endast 5600 varv utan trim, maxvarv för motorn är 6200. 5600 varv innebar ca 30kn med tre man och 90 liter bensin i lite upprört vatten, med trim ca. 31kn. Rek. varvtalsomr. är 5500 (eller5600?) - 6200 varv. Får fundera lite på detta och läsa lite "propellervetenskap".
Mvh Magnus
Måste se till att få min gamla pråm färdig snart
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg100 fot, på riggen. Flasher behöver iofs inte betyda riggen.
Jag trodde man körde flasher på riggen bara, men folk kör det via paravaner oxå? Hade som uppfattningen att det var för att sända ut "ljud" när betena inte syns så bra.När drar vi?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggOk ok, där ser man, va djupt. Är det sånna uppväxare eller?
Jag trodde man körde flasher på riggen bara, men folk kör det via paravaner oxå? Hade som uppfattningen att det var för att sända ut "ljud" när betena inte syns så bra.
Kommentera
-
En liten rapport från Pikeless kommer här oxå. Var ett par kortare turer på öresund i helgen, körde efter öring och trimmade in grejorna. Allt funka fint, men öringen höll sig borta, bara en massa torsk.
Så idag kom jag i väg till Simris och årets första tur på Östersjön, underbart väder och bra fiske. Fick upp tre fiskar - 5, 9 och 12 kilo!
Fiskarna tog på lite blandat, dipsy, sked och flasher, och 50-70 fot va djupet som funka bäst i dag.
Kör nog i morgon igen!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
648 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99