Grattis till en storstilad premiär!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Östersjön -08
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggFrisk SSO vid Understen idag och mest regn med måttlig sikt men det blev två Lax i båten en 5kg och en 9,5 kg så en lyckad dag trots vädret
Inte det minsta avis, nädå..kan nog stå ut med trötta öringar en månad till, förhoppningvis kommer laxfisket i gång igen snart!
Kommentera
-
Nu är Flippern polerad så nu ska nog inte laxjävlarna skrämmas iväg från den längre, hittade fan inte ett laxfjäll när jag torkade ur båten invändigt idag... Inget bra tecken
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Holme Visa inläggvi gick upp 03:00 igår och sjösatte de första skedarna kl 04:00 lite innanför Grän och fiskade oss sedan ner emot Gunnars stenar, vågorna var nu avsevärt lägre ca 1m enligt SMHI. kl 07 strax innan Gunnars stenar smällde det till på en av djupriggarna och linan bara rasslar ut, jag och polarna rensar alla spöna och jag kan sedan drilla min livs första lax och efter lite luftakrobatik håvar kompisen laxen som sedan i lä av Gunnars stenar vägs till 6,5 kg. Ingen jätte men i våra ögon en milstolpe!!!
I med grejerna igen och eftersom laxen hög på 10 meter sätter vi riggarna på 9, 10, 11 och 12 ytspöna blyar vi med 60, 80 och 100gr på ena sidan och "standard" på den andra dvs 20, 40 och 60gr ifall den skulle komma någon ytgående. kl 10 hugger det återigen på djupriggen och samma procedur sker fast nu är det kompisens tur att drilla sin livs första lax och jag kan efter lite hopp landa en 8kg Lax åt honom, lyckan vet inga gränser ... det obehagliga med det hela är att precis när jag lyfter in den i båten så lossnar kroken, inte ifrån munnen utan ifrån fluttern, fjäderringen hade rätats ut!!! vad hade hänt om laxen var större?
Vi hade egentligen tänkt att köra C&R på alla laxar eftersom vi inte hade någon bra förvaringsmöjligheter för flera dagars fiske men i kaoset som rådde avlivades och urblodades laxarna omgående och förvarades i en blöt handduk med kylklampar som vi sedan hällde havsvatten på. kl 15 kände vi att att det var dax att ta upp grejorna för att åka hem.
Ifrån början hade vi tänkt att åka till Landsort men vi "nöjde" oss med att åka till Ålö innanför grän dit det var 30 nm och hade våran övernattning där, trippen visade på 101 distans när vi kom hem varav 60 i marschfart (22 knop) och det gick bara i 71 liter benne vilket jag tycker är väldigt bra beroende på båt och packning.
Räkna med att jag inte kommer att ge mig innan jag har fått en Lax över 10 eller 15 eller 20 kg...
Nästa gång byt ALLA fjäderringar lekanden allt inblandat till klassade kvalitets grejor typ Rosco Sampo etc dessutom de bästa krokar du kan få tag på inga kompromisser du förlåter dej aldrig när du ser den stora blanksidan slinka iväg en meter från håven!
Ger mej aldrig heller men har bara den riktigt stora kvar.......20 kilosen ska fan fixa piratflagga tror jag det verkar effektivt mvh och lycka till framöverI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggBra gjort! kul att det gick hem
Nästa gång byt ALLA fjäderringar lekanden allt inblandat till klassade kvalitets grejor typ Rosco Sampo etc dessutom de bästa krokar du kan få tag på inga kompromisser du förlåter dej aldrig när du ser den stora blanksidan slinka iväg en meter från håven!
Ger mej aldrig heller men har bara den riktigt stora kvar.......20 kilosen ska fan fixa piratflagga tror jag det verkar effektivt mvh och lycka till framöver
Var inne på Regal idag och Stefan berättade att Jimmy (också ifrån Regal) hade tagit en på 17 kg häromdan och idag på förmiddagen en på 14 kg + några mindre, alla uppe vid Signö... så fisket verkar vara riktigt bra där uppe!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
648 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99