Östersjön -08 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjön -08

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
    Verkar vara en ny +20 ute på landsort, pratade precis med skipper´n, dubbelhugg och ena bommad den var i samma storleksklass. Andra gick precis i håven och den har Beckmans
    fin saver gumminät som är 102cm djup och runt 86cm bred.
    Är det nån vits med ett sånt nät när man ändå äter upp alla laxar?

Kommentera

• Tsk KG? den suger fast laxen mycket bättre, fast idag var det hårt, den hoppade i igen när håvgarnet fastnade i reservmotor´n. Stora och starka fiskar.
      Senast ändrad av Alessandro; 2008-06-01, 20:23.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Brutal grabb han med piratflaggan börjar bli mytisk idag landade han den fjärde över 18 kilo på ett par veckor!!!!!!!! varav två över 20kg verkar som du valt rätt skeppare för rekordfisken definitivt.
        PS han har inga uppblåsbara undanstoppade under durken!
        5 dagar på landsort för honom i år som jag känner till, alla har givit lax. 2 missade av dom som krokats av 10.
        Min bror är också brutal tycker jag, två turer på landsort med skipper´n en i fjol och en i år, båda gångerna har det kommit upp +10 laxar.
        Senast ändrad av Alessandro; 2008-06-01, 20:22.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

5 dagar på landsort för honom i år som jag känner till, alla har givit lax. 2 missade av dom som krokats av 10.
          Min bror är också brutal tycker jag, två turer på landsort med skipper´n en i fjol och en i år, båda gångerna har det kommit upp +10 laxar.
          Ja det visar er fingertoppskänsla för guider om inte annat!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Där satt den!!
            Första för säsongen 2008 och en klart godkäönd premiär med en Lax på 9,4 kg som föll för en Ismo Mag Guld med 40 gr bly på pulka.

Hade mönstrat på en 3.e man idag min gode vän Erik C-B som fick kämpa in den medan polaren rensade och jag skötte spakarna, senare drog det på en till i ungefär samma klass då var det polaren som tilldelades drillningen men tyvärr klev den av efter ca 10 min, så en fullt godkänd dag på Östersjön

Kommentera

• drar till Landsort nu i tre dagar, hoppas att det finns några kvar eller har de redan vandrat förbi? hade först tänkt att dra till Signö men lyckades inte rodda nån trailer med kort varsel så jag och polarn kör den nätta sträckan på 50 distans enkelväg och sover i båten. återkommer med rapport...

Kommentera

• Ambitiöst, tror att det är mer på djupriggarna nu vid landsort, nån som har koll på yttempen?

Kommentera

Ambitiöst, tror att det är mer på djupriggarna nu vid landsort, nån som har koll på yttempen?
                  yttempen låg på mellan 7-8 grader men vi gav upp ganska fort pga av 2 metersvågora ifrån gårdagens vindar gjorde att det var svårt att fiska effektivt, vi kommer att gör ett nytt försök tidigt imorgon och hoppas att dyningarna har lagt sig!

någon annan som har varit ute senaste tiden och kanske vet vilket djup man ska söka de på???

Kommentera

• Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
                    yttempen låg på mellan 7-8 grader men vi gav upp ganska fort pga av 2 metersvågora ifrån gårdagens vindar gjorde att det var svårt att fiska effektivt, vi kommer att gör ett nytt försök tidigt imorgon och hoppas att dyningarna har lagt sig!

någon annan som har varit ute senaste tiden och kanske vet vilket djup man ska söka de på???
                    Är du vid Landsort prova 40-50 gram bly gummisnoddat 30 fot framför glöm inte kvällsfisket (gärna med målade skedar) och lycka till
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• vi gick upp 03:00 igår och sjösatte de första skedarna kl 04:00 lite innanför Grän och fiskade oss sedan ner emot Gunnars stenar, vågorna var nu avsevärt lägre ca 1m enligt SMHI. kl 07 strax innan Gunnars stenar smällde det till på en av djupriggarna och linan bara rasslar ut, jag och polarna rensar alla spöna och jag kan sedan drilla min livs första lax och efter lite luftakrobatik håvar kompisen laxen som sedan i lä av Gunnars stenar vägs till 6,5 kg. Ingen jätte men i våra ögon en milstolpe!!!

I med grejerna igen och eftersom laxen hög på 10 meter sätter vi riggarna på 9, 10, 11 och 12 ytspöna blyar vi med 60, 80 och 100gr på ena sidan och "standard" på den andra dvs 20, 40 och 60gr ifall den skulle komma någon ytgående. kl 10 hugger det återigen på djupriggen och samma procedur sker fast nu är det kompisens tur att drilla sin livs första lax och jag kan efter lite hopp landa en 8kg Lax åt honom, lyckan vet inga gränser ... det obehagliga med det hela är att precis när jag lyfter in den i båten så lossnar kroken, inte ifrån munnen utan ifrån fluttern, fjäderringen hade rätats ut!!! vad hade hänt om laxen var större?

Vi hade egentligen tänkt att köra C&R på alla laxar eftersom vi inte hade någon bra förvaringsmöjligheter för flera dagars fiske men i kaoset som rådde avlivades och urblodades laxarna omgående och förvarades i en blöt handduk med kylklampar som vi sedan hällde havsvatten på. kl 15 kände vi att att det var dax att ta upp grejorna för att åka hem.

Ifrån början hade vi tänkt att åka till Landsort men vi "nöjde" oss med att åka till Ålö innanför grän dit det var 30 nm och hade våran övernattning där, trippen visade på 101 distans när vi kom hem varav 60 i marschfart (22 knop) och det gick bara i 71 liter benne vilket jag tycker är väldigt bra beroende på båt och packning.

Räkna med att jag inte kommer att ge mig innan jag har fått en Lax över 10 eller 15 eller 20 kg...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X