Östersjön -08 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjön -08

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Östersjön -08

Vinden ser ut att mojna i slutet av veckan och då vankas trollingdebut med nya båten/prylarna. Förmodligen blir det en tur till Simrishamn på söndag, ngn som umgås med liknande planer? Ngn som varit ute? Plats? Djup? Fart? Bete? Färg? Upplägg? Ideer?

Mvh

Magnus
    Senast ändrad av Team Ängelholm; 2008-02-06, 16:16.

Japp, ser ut att komma ett trevligt högtryck söderifrån..hoppas de har rätt denna gången!

Så jag umgås helt klart med liknande planer, blir nog först en tur efter havsöring i södra Öresund för att köra in lite nya prylar, lutar åt fredag om inte vinden lägger sig tidigare. Sen om det lugnar sig ytterligare så blir det nog Simris i helgen, blir det riktigt bra väder så kan det även bli en expediton till lite "nya" laxvatten.

Uppläget blir väl som vanligt, börja i ytan och runt 100 fot..ändra djupen efter vad som dyker upp på lodet el om det syns mycket småfisk i ytan. Den fisk som har tagits denna säsongen har visst tagits ganska ytligt, men inte många som varit ute, så svårt att se ett mönster.

Sketfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
      Vinden ser ut att mojna i slutet av veckan och då vankas trollingdebut med nya båten/prylarna. Förmodligen blir det en tur till Simrishamn på söndag, ngn som umgås med liknande planer? Ngn som varit ute? Plats? Djup? Fart? Bete? Färg? Upplägg? Ideer?

Mvh

Magnus
      Lycka till med nya fina båten Magnus och ta det försiktigt därute, låt oss veta resultatet riktigt spännande! mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ja, väderprognoserna har varit allt annat än pålitliga den senaste tiden.

"Nya" laxvatten låter intressant, vilka områden funderar du då på? När det gäller trolling efter h-öringen i sundet kan jag säga att jag saknar erfarenhet (har dock en ganska så gedigen kunskapsbank när det gäller att kustfiske efter densamma). Vindriktningarna fredag,lördag och inte minst söndag antyder ett bra (kust)fiske efter havsöring, vet inte hur vindriktningskänsligt trollingfisket efter h-öring i sundet är?

När det gäller Simrishamn har jag för mig att jag läst om fisk i ytan och 60fot under -08 och aktivitet runt 11:an och (?) 14 men som sagts väldigt få rapporter.

Om du (pikeless)(eller ngn annan) funderar på att fiska under söndagen så kan ni höra av er, om ni känner för det, så kan vi kanske utbyta lite info.

Mvh

Magnus

Kommentera

Tänk den som kunde bli med på det där...suck!

Här skall det bli (och är just nu) skitväder som vanligt. i alla fall fram till Fredag kväll. sen vet jag inte, kanske vi kan smyga ut nån dag, lördag eller söndag

Får väll bara önska er ett riktigt "Skitt Fiske" då och vi förväntar en fyllig rapport här på forummet

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Tänk den som kunde bli med på det där...suck!

Här skall det bli (och är just nu) skitväder som vanligt. i alla fall fram till Fredag kväll. sen vet jag inte, kanske vi kan smyga ut nån dag, lördag eller söndag

Får väll bara önska er ett riktigt "Skitt Fiske" då och vi förväntar en fyllig rapport här på forummet

mvh
            Ja (tamtam och flodström) jag får väl tvunget redovisa resultatet av det kommande fisket. Får verkligen hoppas jag kommer iväg, övriga familjen har spytt ikapp hela dagen, kvällen med så här långt, vinterkräksjuka?

Mvh Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
              vinterkräksjuka? Mvh Magnus
              Hehehe, ja kanske.
              Skall bli fint väder på Söndag, i alla fall här (ca 3 m/s).
              Kanske jag kan komma ut en stund på Lördagen och fiska efter agnfisk (sill) för söndagen, men vet inte om vinden tillåter.

Hoppas ni kommer ut i bra väder. Changsa inte om det ser ut till >10 m/s.

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Nå hur gick det på havet?
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Vi fiskade efter lite marina arter. Mest bleka och sej, med det var trögt, troligtvis lite för blankt hav. Vi fick i alla fall småsej, långa, uer och bleka. Störst bleka var på 5,3 kg och det var på trolling, utan riggar, men med tunga sänken och Yo-zuri.

När riggarna kommer på i mars-april så kommer vi att nå ner till dem stora fiskarna vi såg på lodet. Dem gick på 40-50 m djup. Någon jag såg kan ha varit Helleflundra för det var så j...a stora ekon. Dock inte på dem här ekobilderna.
                  Men det är alltid spännande då ekolodet visar det här:
                  Bifogade filer
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                    Nå hur gick det på havet?
                    Jodå, vi kom iväg, och efter lunch hade vi ett trippelhugg. När jag drillade första fisken löste två spön till ut men dessa fiskar steg av tämligen omgående. Första fisken (lax) landades dock och vägde 5,7kg. Vi fiskade, grovt beskrivet, runt 11:an och nabben. Fisken landades på grizzly/flasher och de två missade fiskarna tog på apex 3 o 5,5.

Alla installationer i båten fungerade utmärkt, riggar, autopilot, trollingbar m.m. Gångegenskaperna på båten motsvarade våra förväntningar (stadig, trygg), ett rejält lyft jämfört med förra båten (seamaster). Standardpropellern gav dock endast 5600 varv utan trim, maxvarv för motorn är 6200. 5600 varv innebar ca 30kn med tre man och 90 liter bensin i lite upprört vatten, med trim ca. 31kn. Rek. varvtalsomr. är 5500 (eller5600?) - 6200 varv. Får fundera lite på detta och läsa lite "propellervetenskap".

Mvh Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X