Amerikanska planer boards! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikanska planer boards!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    [QUOTE=DavidJ;330626][QUOTE=team char;330595]
    Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
    Spelar ingen roll i vilket material kölen är av bara att den är så styv att dtt den inte ändrar form skulle gå lika bra att göra den av lexan. Gör man botten planet bredare så sitter pulkan fast bättre i sjön[/QUOTE

    Kikade ¨terigen på din "CTT-pulka", ser fina ut, ruskigt lika som sagt (rätt modell att efter)... Tänkte mer på vikten i RF, tror ~4,5kg är en bra matchvikt, dina kanske kommer upp i det ALU-kölen till trots? Att bottenplattan är bredare är som du säger en klar fördel, även det faktum att man gjort vinkeln framåt-nedåt klart brantare gör definitivt sitt (likt Regalkölen).

    Skitfiske!
    Hej David J.; Seppo Matikainen, som ägde TURUS-UKKO OY, Savonlinna i Finland och tillverkade Turus Ukko wobblern ända till slutet av 1990-talet, tillverkade också riktigt stora, röda trollingpulkor av armerad polyester som starkt påminde om en rejäl förstoring av dagens Mariestadspulkor. Seppos trollingpulkor var ihåliga och kunde liksom Mariestadsbon och innovatören Ove Johanssons (in memoriam) första original av Mariestadspulkan sjunka när de tog in vatten. Seppos pulkor hade på undersidan en lång, snedställd U-profilköl av aluminium som inte alls var så tung och denna U-köl kunde dra pulkan så hårt åt sidan att den lätt drog av en 200 lbs planerboardslina om knutöglan kom för långt bak. Därför gällde det att få öglan på exakt rätt ställe för att undvika missöden.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2008-01-23, 17:35.

    Kommentera


    • #32
      [QUOTE=team char;330595]
      Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
      Spelar ingen roll i vilket material kölen är av bara att den är så styv att dtt den inte ändrar form skulle gå lika bra att göra den av lexan. Gör man botten planet bredare så sitter pulkan fast bättre i sjön
      Lennart posta en bild av översidan noterade glasfiber hur får du flytkraften har den plan översida med lock eller?? (alltså innestängd luft)
      Håller på att labba med en gammal TL nu har tagit bort flytskummet i den och plastar om den för att använda en båtinspektionslucka på ovansidan så det går att torka ut den om vatten tar sej in totalrenovering av en som låg för djupt av någon anledning hittade mindre än en halv dl vatten i den när jag rev ner den konstigt.
      Senast ändrad av TAMTAM; 2008-01-23, 18:58.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #33
        [QUOTE=TAMTAM;330758]
        Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Lennart posta en bild av översidan noterade glasfiber hur får du flytkraften har den plan översida med lock eller?? (alltså innestängd luft)
        Håller på att labba med en gammal TL nu har tagit bort flytskummet i den och plastar om den för att använda en båtinspektionslucka på ovansidan så det går att torka ut den om vatten tar sej in totalrenovering av en som låg för djupt av någon anledning hittade mindre än en halv dl vatten i den när jag rev ner den konstigt.
        En bild på den första pulkan och kölen och bilden på den vita är den senaste gjorda dom har lite flyt material i sig endast för att få till locket på rätt sätt. Skulle gå lika bra att göra dom tomma och kanske en dyvika någon stans bra till. Ska till sommaren tömma ut skummet och plasta dit ett nytt lock. När jag lika ska plasta om aktern på Tumlaren.
        Pulkorna väger ca 3,5kg med kölen.
        Bifogade filer


        http://teamchar.blogspot.com/

        Kommentera


        • #34
          [QUOTE=TAMTAM;330758]
          Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Lennart posta en bild av översidan noterade glasfiber hur får du flytkraften har den plan översida med lock eller?? (alltså innestängd luft)
          Håller på att labba med en gammal TL nu har tagit bort flytskummet i den och plastar om den för att använda en båtinspektionslucka på ovansidan så det går att torka ut den om vatten tar sej in totalrenovering av en som låg för djupt av någon anledning hittade mindre än en halv dl vatten i den när jag rev ner den konstigt.
          Ett liten ide´ plasta på ett varv matta till i botten på pulkan så tar det längre tid innan vattnet kommer in. Men det blir nog alltid lite kondens i dom endå hur man än gör.


          http://teamchar.blogspot.com/

          Kommentera


          • #35
            Håller med tamtam rospiggen!
            har sedan början av min karriär kört med TL, gick faktiskt över till en regal-moddad maristadare förra året men dom låg inte i närheten av TL. Blev byta tillbaks omgående. Många bekanta här uppe som gjort samma sak. Tl kan kanske vara lite svåra få tag i nuförtiden, men hör med tamtam han ska enligt ryktesvägen ha några på lager



            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Jo men med Regalkölen så drar dem som tusan, har jämt göra att få stopp på mina ibland så mera drag än så lär man inte behöva eller?!

            Fick dra åt bromsarna så hårt i somras att jag vid ett tillfälle vred sönder låsmuttern på Big Jon spolarna och ändå gled det så det fick bli låsning med lina istället
            Så nog är det drag i dem alltid

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej TamTam; Med andra kölar som Palles egna och även Regalkölarna kan du få Mariestadspulkorna att dra exakt så hårt och långt ut du vill. Det är inte pulkorna utan kölarna som drar ut pulkorna med önskad dragkraft, vinkel och linlängd från båten.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              nja håller inte med riktigt, visst är det kölen som är avgörande för dragkraften på pulkan men för att ha en tung köl på pulkan krävs också att pulkan har en ordentlig bärkraft. Mariestadspulkorna tex är långsmala och inte breda till skillnad från Tl. Man märker tydligt hur djupt de ligger i vattnet om man moddar dom med en regalköl till skillnad från orginalen. Så jag vill sticka ut här och påstå att pulkans utformning i högsta grad har att göra med hur hårt den drar.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
                nja håller inte med riktigt, visst är det kölen som är avgörande för dragkraften på pulkan men för att ha en tung köl på pulkan krävs också att pulkan har en ordentlig bärkraft. Mariestadspulkorna tex är långsmala och inte breda till skillnad från Tl. Man märker tydligt hur djupt de ligger i vattnet om man moddar dom med en regalköl till skillnad från orginalen. Så jag vill sticka ut här och påstå att pulkans utformning i högsta grad har att göra med hur hårt den drar.
                Hej Jojon 80; Visst har, som du skriver, pulkans totala bärighet (volym och densitet) samt bredd och längd betydelse för hur tung och lång köl pulkan orkar bära, men det är fortfarande kölens utformning som avgör hur långt ut från båtsidan pulkan kan gå och i vilken vinkel från båten räknat pulkan kan dra. Många trollingfiskare strävar efter teoretiskt maximala 90 graders vinkel, men det blir oftast ganska opraktiskt, eftersom betena då får svårt att glida ut mot pulkan. Man får skaka planerboardslinan med hämtlinan hela tiden för att få ut betena om vinkeln är för stor.
                Optimala vinkeln kan variera mellan 60 och 70 grader om man belastar varje planerboardslina och pulka med 5 - 6 beten. En riktigt hög teleskopmast hjälper också till att få ut betena och hålla planerboardslinan någorlunda sträckt. Själv har jag en rostfri, tredelad teleskopmast som blir max. 4,5 meter hög. Det kan behövas vid plattvatten med många beten ute. Man blir aldrig fullärd.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Jojon 80; Visst har, som du skriver, pulkans totala bärighet (volym och densitet) samt bredd och längd betydelse för hur tung och lång köl pulkan orkar bära, men det är fortfarande kölens utformning som avgör hur långt ut från båtsidan pulkan kan gå och i vilken vinkel från båten räknat pulkan kan dra. Många trollingfiskare strävar efter teoretiskt maximala 90 graders vinkel, men det blir oftast ganska opraktiskt, eftersom betena då får svårt att glida ut mot pulkan. Man får skaka planerboardslinan med hämtlinan hela tiden för att få ut betena om vinkeln är för stor.
                  Optimala vinkeln kan variera mellan 60 och 70 grader om man belastar varje planerboardslina och pulka med 5 - 6 beten. En riktigt hög teleskopmast hjälper också till att få ut betena och hålla planerboardslinan någorlunda sträckt. Själv har jag en rostfri, tredelad teleskopmast som blir max. 4,5 meter hög. Det kan behövas vid plattvatten med många beten ute. Man blir aldrig fullärd.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Hej Firehand enligt min åsikt så finns det bara en sak som gäller EFTER att du hittat den optimala kölvinkeln mot båten (vilket du gör på alla pulkor) kölens längd samt pulkans totalvikt TL original väger runt 6 kilo de ger en enorm spridning men som sagt mast och draglinor måste stå pall TL gör en ny version av dem enligt uppgift identisk men gjord i polyuretan priset var inte orimligt, själv har jag några av den gamla versionen i verkstan för ombyggnad Jojon postar resultatet men lär väl dröja ett tag.
                  Jojon kopplar du dina via öljetterna? om så kolla handtaget på min bild förut sparar pulkan mvh
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Hej Firehand enligt min åsikt så finns det bara en sak som gäller EFTER att du hittat den optimala kölvinkeln mot båten (vilket du gör på alla pulkor) kölens längd samt pulkans totalvikt TL original väger runt 6 kilo de ger en enorm spridning men som sagt mast och draglinor måste stå pall TL gör en ny version av dem enligt uppgift identisk men gjord i polyuretan priset var inte orimligt, själv har jag några av den gamla versionen i verkstan för ombyggnad Jojon postar resultatet men lär väl dröja ett tag.
                    Jojon kopplar du dina via öljetterna? om så kolla handtaget på min bild förut sparar pulkan mvh
                    Hej TamTam; Ja, så är det nog. Man är nöjd tills man är ute med eller ser någon annan som har det bättre......
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

                    Kommentera


                    • #40
                      Är det många här som kör med ym`s SL planer??
                      Har hört att de spänner grymt bra i låga farter!men de liknar de hemmagjorda man använde innan pulkorna fanns på marknaden,och liknande utterbrädor gick fint tills det blåste kraftigt då dök dom med grymma följder!! är det någon som har testat ym`s i GROV sjö??
                      Ser att de flesta på forumet rek TL , finns nu nygjorda kopia på TL Steenson power
                      som Olssons säljer är det någon som testat dom om de spänner bra i låga farter!!
                      lax

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      612 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99
                       
                      Arbetar...
                      X