Amerikanska planer boards! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikanska planer boards!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

TAMTAM, påminner lite om Cannons planer boards dem orange som är hopfällbara. Det är emellertid inte dom du visat till, blir stora och otympliga i båten då man inte fiskar med dom.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      TAMTAM, påminner lite om Cannons planer boards dem orange som är hopfällbara. Det är emellertid inte dom du visat till, blir stora och otympliga i båten då man inte fiskar med dom.

mvh
      Exakt Flodström vilka åbäken, dessutom utan en djup köl är nog risken att de lätt vänder i grövre sjö, de har mariestadare därborta kallas Big Jon Otter i övrigt sånt här, de brukar vara påhittiga så det räcker! mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

vi har testat Cannons planer boards dem orange som är hopfällbara
        dom va ingen höjdare alldeles för dåligt drag i dom
        Spöböj !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
          Hej! Grudor jag har haft den sk ´"Regalkölen" visst den drar bra men den är så tung.Mina pulkor sjönk nästan med Regalkölen,trodde nåt var fel så jag kontaktade Regal men enligt dom så ska det vara så.Kan tillägga att jag köpte mina pulkor hos Regal.Jag hittade nya kölar för 300kr som jag köpte av Bosse Sjöberg i Karlsborg.Jag är grymt nöjd med dom.Lägger in en länk så du ser hur kölarna ser ut.OBS det går att köpa bara kölarna ,vilket inte annonsen ger intryck av.

Dom säljer en Finsk sk Jättepulka som går att fälla ihop lite.
          Jonas, gillar deras planer spolar ser riktigt fina ut (YMS då) speciellt JC modellen vet du något om den?
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
            Hej! Grudor jag har haft den sk ´"Regalkölen" visst den drar bra men den är så tung.Mina pulkor sjönk nästan med Regalkölen,trodde nåt var fel så jag kontaktade Regal men enligt dom så ska det vara så.Kan tillägga att jag köpte mina pulkor hos Regal.Jag hittade nya kölar för 300kr som jag köpte av Bosse Sjöberg i Karlsborg.Jag är grymt nöjd med dom.Lägger in en länk så du ser hur kölarna ser ut.OBS det går att köpa bara kölarna ,vilket inte annonsen ger intryck av.

Dom säljer en Finsk sk Jättepulka som går att fälla ihop lite.
            Jag har provat många modeller av kölar till mina pulkor innan jag hittade en modell som funkade bra. Den ser ut som Bosses men är lite längre och har bredare botten plan och är gjord i 2,5mm aludurk. när jag breddade och förlängde kölen så fick jag dom att gå riktigt bra i löjfart också och dom har aldrig provat att dyka när det blåser mycket inte häller släpa och flyga över vågorna. Har ingen bild på hur den breddade kölen ser ut men så här såg kölen ut
            Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Prova Power Planers däruppe vid Understen, riktigt bra spridning göres av en gubbe som kallar sej TL Produkter nånstans runt Jönköping.
              Flode fyll i resten du vet var de finns mvh
              Hej TamTam; "Gubben" Torbjörn Livh i Jönköping (TL-Produkter) är inte gammal men mycket innovativ och det är han som tillverkar de gula TL-pulkorna med köl av rostfritt fyrkantsrör. Torbjörn har även konstruerat egna djupriggar, planerboardsmaster, blylod och flutterspoons. Torbjörns TL- pulkor drar mycket hårt som du skriver, men alla kopior till trots har Mariestadspulkorna, originalen fungerat perfekt för cirka 90 % av Sveriges trollingfiskare i drygt 25 år nu och kommer förmodligen att göra det många år framöver.Senare års gula Grizzlypulkor är också kopior av de röda Mariestadspulkorna och G-pulkorna är försedda med kopior av Palles kölar. Alltså inget nytt under solen!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Hej piggen de är ute efter grejor som drar HÅRT för stor spridning mariestadare är nog helt borta dessvärre i sammanhanget åtminstone originalen
                Hej TamTam; Med andra kölar som Palles egna och även Regalkölarna kan du få Mariestadspulkorna att dra exakt så hårt och långt ut du vill. Det är inte pulkorna utan kölarna som drar ut pulkorna med önskad dragkraft, vinkel och linlängd från båten.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalton Visa inlägg
                  vi har testat Cannons planer boards dem orange som är hopfällbara dom va ingen höjdare alldeles för dåligt drag i dom
                  Kunde ni testa vinkeln på fästet för linan? det är ju bara en fästpunkt på den och kansje det går att trimma vinkeln på ekipaget om man monterar en ytterligare fästpunkt på så så sett som pulkorna har. Vad tror du om det (ja jag har ett par begagnade Cannons här)?

Köpte dem i våras i fjol och tänkte använda dom tills jag har gjort egna pulkor i glasfiberplast. F.ö. en jäkligt bra tråd.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Nej Ramon dom var lånade så det var inge läge
                    och modda dom

Kunde ni testa vinkeln på fästet för linan? det är ju bara en fästpunkt på den och kansje det går att trimma vinkeln på ekipaget om man monterar en ytterligare fästpunkt på så så sett som pulkorna har. Vad tror du om det (ja jag har ett par begagnade Cannons här)?

Köpte dem i våras i fjol och tänkte använda dom tills jag har gjort egna pulkor i glasfiberplast. F.ö. en jäkligt bra tråd.

mvh
                    Spöböj !!

Kommentera

mvh
                      Hej Flodström; Nästan alla dubbel- och trippeluttrar av typ "SuperSki" och liknande har en otäck förmåga att dyka och bli djuputtrar istället för planerboards när de utsätts för press av vågor och vind eller när man svänger skarpt. Tro mig om du vill eller inte, men har testat många av dem, men inga har fungerat lika bra för mig som Mariestadspulkan "2000 Red". Den har under många år tillverkats till mig av Morten Aarsten, Firma Båtfiske, Hygga, N-2320 Furnes, Norge. Du kan även köpa Mariestadspulkan i tillverkningslandet Norge under namnet Unik. Gå in på http://www.trolling.no/ för att få kontakt med Larvik Fiskesport, Morten Larsen, en fin fiskebutik som har det mesta inom trolling i Norge.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X