Amerikanska planer boards! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikanska planer boards!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Flodström; Nästan alla dubbel- och trippeluttrar av typ "SuperSki" och liknande har en otäck förmåga att dyka och bli djuputtrar istället för planerboards när de utsätts för press av vågor och vind eller när man svänger skarpt. Tro mig om du vill eller inte, men har testat många av dem, men inga har fungerat lika bra för mig som Mariestadspulkan "2000 Red". Den har under många år tillverkats till mig av Morten Aarsten, Firma Båtfiske, Hygga, N-2320 Furnes, Norge. Du kan även köpa Mariestadspulkan i tillverkningslandet Norge under namnet Unik. Gå in på http://www.trolling.no/ för att få kontakt med Larvik Fiskesport, Morten Larsen, en fin fiskebutik som har det mesta inom trolling i Norge.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Kan bara hålla med. I finväder utan nämnvärd sjögång finns det INGET som slår en välkonstruerad "uttermodell" likt den ihopfällbara finska på Yms eller varför inte en hemmagjord trippel... I mer brukligt "trollingväder" (5-8m/sek) är dock Mariestadmodellen med dess pålitlighet för egen del ovärdelig. Hur högt en "Mariestadare" än kastas i en våg trasslar den ALDRIG in sig dvs landar alltid rätt å finner nytt spår, något du aldrig kan räkna med gällande utterkonstruktioner.

Vart med om att under en och samma dag fått just en finsk utterbräda (vet ej namn/märke) dyka 4! gånger, 2 av tillfällena small linan direkt, resterande gånger hamnade BB:s-pulka 50cm jämte SB:s, du kan säkert själv räkna ut vad som hände med linorna från dom 8 ytspöna. Drömscenariot i 12m/sek motsjö och minusgrader, vart bra less... Jaja, nog gnällt, smaken är givetvis även här olika. Skulle personligen aldrig gå ifrån våra SME-pulkor (vässad kopia på Mariestad), pålitlighet före allt annat!

Kört dom i öppen sjö 16-17m/sek (byvind 22m/sek) EJ ATT REKOMENDERA! Motigt värre för pulkorna, slog runt helt upp-och-ner ~ var 30sek, landade otroligt nog rätt och tog ny fart varje gång! Gav genomsvettiga upp efter 1,5h aldrig varit så slut efter ett trollingpass, 1 fisk trots allt.. Våghöjder "normala" människor tvingats gå i terapi för...

Skitfiske på er alla!
    Senast ändrad av DavidJ; 2008-01-22, 16:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
      Jaja, nog gnällt, smaken är givetvis även här olika. Skulle personligen aldrig gå ifrån våra SME-pulkor (vässad kopia på Mariestad), pålitlighet före allt annat!

Kört dom i öppen sjö 16-17m/sek (byvind 22m/sek) EJ ATT REKOMENDERA! Motigt värre för pulkorna, slog runt helt upp-och-ner ~ var 30sek, landade otroligt nog rätt och tog ny fart varje gång! Gav genomsvettiga upp efter 1,5h aldrig varit så slut efter ett trollingpass, 1 fisk trots allt.. Våghöjder "normala" människor tvingats gå i terapi för...

Skitfiske på er alla!
      Under sådana omständigheter är det bra om pulkorna inte fungerar, då slipper man tänka tanken att fara ut och fiska, vilket kanske är det bästa trots allt sådana dagar
      Team Fanny Farm

Kommentera

Hej TamTam; "Gubben" Torbjörn Livh i Jönköping (TL-Produkter) är inte gammal men mycket innovativ och det är han som tillverkar de gula TL-pulkorna med köl av rostfritt fyrkantsrör. Torbjörn har även konstruerat egna djupriggar, planerboardsmaster, blylod och flutterspoons. Torbjörns TL- pulkor drar mycket hårt som du skriver, men alla kopior till trots har Mariestadspulkorna, originalen fungerat perfekt för cirka 90 % av Sveriges trollingfiskare i drygt 25 år nu och kommer förmodligen att göra det många år framöver.Senare års gula Grizzlypulkor är också kopior av de röda Mariestadspulkorna och G-pulkorna är försedda med kopior av Palles kölar. Alltså inget nytt under solen!
        Old Firehand
        Firehand TL Power Planer är ingen kopia på mariestadare överhuvudtaget en helt egen design i mitt tycke riktigt bra, klarar allt du kan hitta på och drar LÅNGT perfekt på havet! Kräver dock sin mast.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej TamTam; Med andra kölar som Palles egna och även Regalkölarna kan du få Mariestadspulkorna att dra exakt så hårt och långt ut du vill. Det är inte pulkorna utan kölarna som drar ut pulkorna med önskad dragkraft, vinkel och linlängd från båten.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Utan vikt i pulkan blir dragkraften alltid liten TL har vikten jag har tom tvingats trimma ner dem en aning annars sitter de för hårt i sjön

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Jag har provat många modeller av kölar till mina pulkor innan jag hittade en modell som funkade bra. Den ser ut som Bosses men är lite längre och har bredare botten plan och är gjord i 2,5mm aludurk. när jag breddade och förlängde kölen så fick jag dom att gå riktigt bra i löjfart också och dom har aldrig provat att dyka när det blåser mycket inte häller släpa och flyga över vågorna. Har ingen bild på hur den breddade kölen ser ut men så här såg kölen ut
            Lennart är dessa lika stora som mariestadare alltså själva pulkan inte kölen?
            Eller har du förstorat den tycker de ser vassa ut kraftig köl definitivt mvh

Kommentera

Dom är lika stora men pulkan är tyngre pga att dom är gjorda i glasfiberplast men kölen är mycket lättare. Provade en köl som liknade regalkölen som var gjord i 3mm plåt men med den så hadde pulkan lust att tippa och var nästa tung = pulkan gick djup i vattnet och dök genom vågorna

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                Dom är lika stora men pulkan är tyngre pga att dom är gjorda i glasfiberplast men kölen är mycket lättare. Provade en köl som liknade regalkölen som var gjord i 3mm plåt men med den så hadde pulkan lust att tippa och var nästa tung = pulkan gick djup i vattnet och dök genom vågorna
                Snyggt gjorda mvh

Kommentera

[QUOTE=Team Fanny Farm;330485]Under sådana omständigheter är det bra om pulkorna inte fungerar, då slipper man tänka tanken att fara ut och fiska, vilket kanske är det bästa trots allt sådana dagar [/QUOTE

Givetvis har du rätt, var i mesta laget (milt uttryckt)... I mer "normalt" väder tycker jag dock det är ett krav att pulkorna går HELT KLANDERFRITT, likaså upp till ~10m/sek. Som sagt, "uttermodeller" drar fryktansvärt bra, Mareistadsvarianter sviker aldrig. Förresten påminner kölen Team Char visar upp ruskigt mycket om just SME-kölen jag tjatat om, dock är denna i rostfritt, av fotot att döma så när som en kopia. Vikten i RF jämtemot ALU tror jag är en fördel, bra köl hur som helst...

Skitfiske!

Kommentera

[QUOTE=DavidJ;330579]
                    Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
                    Under sådana omständigheter är det bra om pulkorna inte fungerar, då slipper man tänka tanken att fara ut och fiska, vilket kanske är det bästa trots allt sådana dagar [/QUOTE

Givetvis har du rätt, var i mesta laget (milt uttryckt)... I mer "normalt" väder tycker jag dock det är ett krav att pulkorna går HELT KLANDERFRITT, likaså upp till ~10m/sek. Som sagt, "uttermodeller" drar fryktansvärt bra, Mareistadsvarianter sviker aldrig. Förresten påminner kölen Team Char visar upp ruskigt mycket om just SME-kölen jag tjatat om, dock är denna i rostfritt, av fotot att döma så när som en kopia. Vikten i RF jämtemot ALU tror jag är en fördel, bra köl hur som helst...

Skitfiske!
                    Spelar ingen roll i vilket material kölen är av bara att den är så styv att dtt den inte ändrar form skulle gå lika bra att göra den av lexan. Gör man botten planet bredare så sitter pulkan fast bättre i sjön

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

[QUOTE=team char;330595][QUOTE=DavidJ;330579]
                      Spelar ingen roll i vilket material kölen är av bara att den är så styv att dtt den inte ändrar form skulle gå lika bra att göra den av lexan. Gör man botten planet bredare så sitter pulkan fast bättre i sjön[/QUOTE

Kikade ¨terigen på din "CTT-pulka", ser fina ut, ruskigt lika som sagt (rätt modell att efter)... Tänkte mer på vikten i RF, tror ~4,5kg är en bra matchvikt, dina kanske kommer upp i det ALU-kölen till trots? Att bottenplattan är bredare är som du säger en klar fördel, även det faktum att man gjort vinkeln framåt-nedåt klart brantare gör definitivt sitt (likt Regalkölen).

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      609 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X