Amerikanska planer boards! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikanska planer boards!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amerikanska planer boards!

För en gångs skull är de efter....

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Ja det där såg ju lite antikt ut, kanske dags för Mariestadspulk tillverkarna att satsa på en ny och ssttooorrr marknad

Kommentera

Hej piggen de är ute efter grejor som drar HÅRT för stor spridning mariestadare är nog helt borta dessvärre i sammanhanget åtminstone originalen

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Hej piggen de är ute efter grejor som drar HÅRT för stor spridning mariestadare är nog helt borta dessvärre i sammanhanget åtminstone originalen
        Jo men med Regalkölen så drar dem som tusan, har jämt göra att få stopp på mina ibland så mera drag än så lär man inte behöva eller?!

Fick dra åt bromsarna så hårt i somras att jag vid ett tillfälle vred sönder låsmuttern på Big Jon spolarna och ändå gled det så det fick bli låsning med lina istället
        Så nog är det drag i dem alltid

Kommentera

Prova Power Planers däruppe vid Understen, riktigt bra spridning göres av en gubbe som kallar sej TL Produkter nånstans runt Jönköping.
          Flode fyll i resten du vet var de finns mvh
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-01-20, 22:46.

Kommentera

Regalkölen

Vad skiljer Regalkölen från mariestadspulkans vanliga köl. Tittar jag på bilder på nätet ser jag ingen större skilnad! Någon som kan bidra med en bild med mått så kanske man kan göra en kopia på Regalkölen.

Tycker den vanliga kölen går lite dåligt i lägre fart, blir detta bättre med Regalkölen?

hur lång lina kör ni på varje sida. Mast till pulka menar jag?
            Senast ändrad av grudor; 2008-01-20, 22:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av grudor Visa inlägg
              Vad skiljer Regalkölen från mariestadspulkans vanliga köl. Tittar jag på bilder på nätet ser jag ingen större skilnad! Någon som kan bidra med en bild med mått så kanske man kan göra en kopia på Regalkölen.

Tycker den vanliga kölen går lite dåligt i lägre fart, blir detta bättre med Regalkölen?

hur lång lina kör ni på varje sida. Mast till pulka menar jag?
              Kan inte jämföra opartiskt då jag bara använt Regalkölen på mina egna och på dem olika Mariestadare jag fiskat med på andra båtar, men enligt deras ägare så är det en klar förbättring i dragförmåga jämfört med org kölen, och som sagt dem drar rejält i alla farter jag testat iaf.

Beroende på våghöjd men 25-40m åt varje håll.

Kommentera

Kan du få tag på ett par gamla SME-pulkor har du tur. Ser ut som en vit mariestadare med bredare brantare RF-köl utan blyvikt, trots detta ~1,3kg tyngre (4,5kg). Tillverkades utav Tuna Sportfiske Västerås om jag ej minns fel, tveksam om de finns kvar på marknaden!?... 40mm längre "bakre styrsnöre" i förhållande mot främre (samma konstruktion som mariestad/grizzly/big-jon/stensson m.fl.) och du har en pulka som med lugn och fin gång släpar ut det mesta! Dyra som satan då de kom (2995kr!/paret), kom över våra beg för halva priset, värt varenda krona... Kör upp till 8-10m/sek ALLTID fullt utsläpp 46m mast-pulka, kortar in ca 10m vid kraftig dimma alt +8-10m/sek. Körde moddade Mariestadare innan, fungerade även dom. Skitfiske!
                Senast ändrad av DavidJ; 2008-01-21, 08:11.

Kommentera

efter?

Öhh, fattar inte? vadå efter? är väl ypperligt med egen ritning på pulkor/kälke, den där modellen drar otroligt bra, bara den inte dyker i grov sjö i havet, det är inget vidare har jag hört.....
                  Funkar fin fint med hemgjorda pulkor i likhet med den där varianten.

Perx

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  För en gångs skull är de efter....

http://www.downtimecharters.com/Idea...ds%20build.htm
                  Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Någon som testat att trimma mariestadspulkan enligt http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm blir det bättre av detta?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X