Trollingfiske i Vättern på sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfiske i Vättern på sommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingfiske i Vättern på sommaren

ska ner till en kompis en vecka nu i sommar (juli eller agusti) och tänkte då såklart att ta med mig båten för att köra lite trolling, problemet är att jag aldrig har fiskat i Vättern så därför har jag lite frågor och jag hoppas att ni kan svara på dom. jag vill fiska efter Lax/Öring och kanske nån röding men primärt Lax/öring.

(ja jag har använt sökfunktionen)

-använder man samma beten som vid vinterfisket dvs bomber 15a, strikerpro, yo-zuri, löja, tomic samt apex till rödingen?

-vilken fart ska man fiska i?

-släplängder?

-har jag fattat saken rätt att laxens trivseltemperatur är 7-10 grader och det är där jag ska söka den? vilken temperatur gillar rödingen?

-finns det något lägst djup när jag trollar som jag inte ska fiska på, tex fiska inte på vatten grundare än 20 m för där finns det ingen fisk!?

-hur ska jag rigga? brukar köra med 10 spön 6/planerboard och 4/djuprigg, ska man rigga om och köra 6/rigg 2 dispy och sen hoppa de två sista eller rigga de i ytan för nån pelagisk gädda/gös?

-kompisen bor i Aneby så sjösättning kommer antingen att ske i Jönköping eller i Gränna? vilket är bäst ur fiskesynpunkt?

-kan man få något bra tipps på bra fiskesplats inom 10 distans ifrån ovanstående sjösättningsställen?

jag har säkert glömmt något så fyll gärna på med saker ni tycker att jag ska tänka på

mvh Holme
    Senast ändrad av Holme; 2008-01-13, 06:32.

lyfter tråden! hjälp skulle uppskattas...

Kommentera

Lax och öring/röding är fiskar som normalt föredrar kallt vatten dvs sommarfiske är normalt djupt fiske, tyvärr svårt att ge några tips de flesta som jagar arterna gör detta under kallare perioder på året då de är lättare att komma i kontakt med.
      Hissa ned grejorna djupt och testa, har du tur går det hem och lycka till en riktigt vacker sjö är det
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
        ska ner till en kompis en vecka nu i sommar (juli eller agusti) och tänkte då såklart att ta med mig båten för att köra lite trolling, problemet är att jag aldrig har fiskat i Vättern så därför har jag lite frågor och jag hoppas att ni kan svara på dom. jag vill fiska efter Lax/Öring och kanske nån röding men primärt Lax/öring.

-använder man samma beten som vid vinterfisket dvs bomber 15a, strikerpro, yo-zuri, löja, tomic samt apex till rödingen? Ja, och testa gärna blänkelängor eller flashers på riggen

-vilken fart ska man fiska i? Du ska alltid köra i en fart som passar dina beten. Om du använder betena ovan så är det löjan och apexen som blir begränsande till ca 2 knop beroende på tackling/skallar

-släplängder?På riggen kan du köra mycket korta släp (5-10 fot), men variera gärna, det kan växla från dag till dag.

-har jag fattat saken rätt att laxens trivseltemperatur är 7-10 grader och det är där jag ska söka den? vilken temperatur gillar rödingen?
        Ja, och rödingen något kallare, men båda behöver mat och syre, börja med att leta vid språngskiktet om det finns ett sådant.

-finns det något lägst djup när jag trollar som jag inte ska fiska på, tex fiska inte på vatten grundare än 20 m för där finns det ingen fisk!? Vättern är djup "överallt" så bottendjupet är inte avgörande men på sommaren skulle jag börja ha betena omkring 60-120 fot.

-hur ska jag rigga? brukar köra med 10 spön 6/planerboard och 4/djuprigg, ska man rigga om och köra 6/rigg 2 dispy och sen hoppa de två sista eller rigga de i ytan för nån pelagisk gädda/gös? Jag skulle skippa ytspöna i augusti

-kompisen bor i Aneby så sjösättning kommer antingen att ske i Jönköping eller i Gränna? vilket är bäst ur fiskesynpunkt?Har bara fiskat norr om Hjo så här passar jag

-kan man få något bra tipps på bra fiskesplats inom 10 distans ifrån ovanstående sjösättningsställen?pass, eller traila upp till Karsborg eller Hjo

jag har säkert glömmt något så fyll gärna på med saker ni tycker att jag ska tänka på Ut och kör!

mvh Holme
        /Magic
        /Magic

Kommentera

Sattsa på aug det är röding som då gäller djupt 4spön räcker kör apex eller löja prova även pälemorspinnare det är bara å åk
          Skitfiske på dig
          www.gramslures.se

[url]http://gramslures.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg

-använder man samma beten som vid vinterfisket dvs bomber 15a, strikerpro, yo-zuri, löja, tomic samt apex till rödingen?

-vilken fart ska man fiska i?

-släplängder?

-finns det något lägst djup när jag trollar som jag inte ska fiska på, tex fiska inte på vatten grundare än 20 m för där finns det ingen fisk!?

-hur ska jag rigga? brukar köra med 10 spön 6/planerboard och 4/djuprigg, ska man rigga om och köra 6/rigg 2 dispy och sen hoppa de två sista eller rigga de i ytan för nån pelagisk gädda/gös?

-kompisen bor i Aneby så sjösättning kommer antingen att ske i Jönköping eller i Gränna? vilket är bäst ur fiskesynpunkt?

-kan man få något bra tipps på bra fiskesplats inom 10 distans ifrån ovanstående sjösättningsställen?

jag har säkert glömmt något så fyll gärna på med saker ni tycker att jag ska tänka på

mvh Holme
            Jag har tyvärr inga bra svar men dessa grabbar "team ajax" har nog det
            kolla in deras hemsida o ställ dina frågor.
            adress: http://web.comhem.se/~u14129001/TeamAjax/
            Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Rödingfisket kan sommartid vara riktigt hett i den södra delen av sjön. Båd HVA och Gränna funkar.
              Följtipsen ovan och fiska 15-30meter ner, skippa ytbeten. Trailar ni i HVA så kan ni köra Rosenlundsbankarna (sanddynorna längst ner i söder), Gränna är bra i sundet mellan Gränna Visingsö. Nu har ni nått att gå på i alla fall!!
              Gädda & Jäger
              www.gaddajager.se

Kommentera

tack för hjälpen grabbar! ajax sidan verkar grymm ska kika på den i helgen...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                5 svar
                676 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RK99
                av RK99

Arbetar...