Trolling i Hardangerfjorden nu i helgen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i Hardangerfjorden nu i helgen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling i Hardangerfjorden nu i helgen.

Hej
    Jag och en kamrat var ute i Hardangerfjorden den här helgen.
    Vi for ut några timmar på Lördagen och ca 5 timmar nu i dag, Söndag.

Vi hadde tänkt att kasta efter, eller pilka, alternativt fiska med agn och eller jigg-fiska.

Vi kände inte ett skit på någon av de metoderna. Ekolodet detekterade byst med fisk, fin fisk, men icke.

Då satte jag två av mina nya trollingspön (Shimano 12-25 + 15-30 lb´s), med Ambassadeurer på (en köpt av "Skägg", kanon). Då jag inte har djupriggar än så blev det med djupgående Bomberwobblers.

Snacka om "kovändning" i fisket, fasen, jag höll på att få kramp i vänsterarmen, vi fick direkt kontakt med bleka. Fisk på 3-5kg. Full rulle då det var makrill dom jagade och därför inte bet på något annat. Vi fick 12 st + en fin sej.

Det var ganska spännande. Ekolodet visade på enstaka jäkligt stor fisk(+ massor av annat spännande), kan ha varit sej på 10+. Vi hade också ett "trippelhugg". Vi grejade två av dem, hehehe.
    Tyvärr så hade vi inte grejor med oss för att trolla något djupare då vi primärt for ut för vanligt spöfiske, (dem riktigt stora gick på mellan 20 och 30m).

Får laga till något proffisoriskt till nästa gång, alternativt, att köpa några Dipsy Diver men är det någon som kan rekommendera storlek/typ som passar för Bomber, storlek 10 cm och 20-25 cm (två typer av Dipsys kanske)? Djup, tja ni ser vad jag skriver.

Vi fick i alla fall mat för några veckor på dem turerna, hehehe (ca 40 kg). Fisken är också som finast nu och fram till mars ca.

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2007-12-16, 22:42.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

nollan går ned på 10-12m och ettan går ned till 20m

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Får laga till något proffisoriskt till nästa gång, alternativt, att köpa några Dipsy Diver men är det någon som kan rekommendera storlek/typ som passar för Bomber, storlek 10 cm och 20-25 cm (två typer av Dipsys kanske)? Djup, tja ni ser vad jag skriver.

Kan inte annat än rekommendera Dipsys, då de fiskar både brett och djupt, tre på varje sida är inga problem. Kör med storlek 3 om du vill ner riktigt djupt, fiskemässigt har jag själv haft mest framgång med storlek 1 och 0.

Mer info hittar du här:
      Luhr-Jensen trout, kokanee, salmon, steelhead, bass and walleye fishing lures include decades of earned knowledge in every design. From trolling and casting spoons, to spinners and crankbaits, Luhr Jensen fishing lures and accessories have defined angler success since 1932.

och här:
      Luhr-Jensen trout, kokanee, salmon, steelhead, bass and walleye fishing lures include decades of earned knowledge in every design. From trolling and casting spoons, to spinners and crankbaits, Luhr Jensen fishing lures and accessories have defined angler success since 1932.

Kommentera

GRATTIS Rackarns skoj att det lossade med trolling så bara skaffa ett gäng Dipsy av rekomenderade storlekar och på dem igen så sitter snart 10+ på kroken

Kommentera

Tack för alla fina tips här, det uppskattas. Ok, då får jag börja med 1:or så får vi se vad om händer

Pikeless, fint med tre på var sida, då blir det inte snack om trippelhug utan nått långt värre, hehehe

Måste kolla lite på eBay om det lönar sig att bjuda på nått där? Annar så undrar jag om det är rostfritt/syrafast material i Dipsys? Eller är det olika kvaliteter på dem också?

Bäst är naturligtvis att prova lite olika storlekar av Dipsys. Det varierar ju hur stora wobbler man behöver använda. Föreställer mig att större wobblers kommer till användning längre fram i vinter och på vårsidan, d.v.s. i mars-april. Nu funkade inte stora wobbler (>15 cm). Vi fick bara hugg på dem 8-10 cm (de modellerna med stor sked för djupare gång).

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Om du kör med dipsy så brukar Apex eller magnum skedar funka bra. Har iofs inte provat med wobbler efter dom. Brukar gå få i billigt beg på ebay

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Hej
              Jag och en kamrat var ute i Hardangerfjorden den här helgen.
              Vi for ut några timmar på Lördagen och ca 5 timmar nu i dag, Söndag.

Vi hadde tänkt att kasta efter, eller pilka, alternativt fiska med agn och eller jigg-fiska.

Vi kände inte ett skit på någon av de metoderna. Ekolodet detekterade byst med fisk, fin fisk, men icke.

Då satte jag två av mina nya trollingspön (Shimano 12-25 + 15-30 lb´s), med Ambassadeurer på (en köpt av "Skägg", kanon). Då jag inte har djupriggar än så blev det med djupgående Bomberwobblers.

Snacka om "kovändning" i fisket, fasen, jag höll på att få kramp i vänsterarmen, vi fick direkt kontakt med bleka. Fisk på 3-5kg. Full rulle då det var makrill dom jagade och därför inte bet på något annat. Vi fick 12 st + en fin sej.

Det var ganska spännande. Ekolodet visade på enstaka jäkligt stor fisk(+ massor av annat spännande), kan ha varit sej på 10+. Vi hade också ett "trippelhugg". Vi grejade två av dem, hehehe.
              Tyvärr så hade vi inte grejor med oss för att trolla något djupare då vi primärt for ut för vanligt spöfiske, (dem riktigt stora gick på mellan 20 och 30m).

Vi fick i alla fall mat för några veckor på dem turerna, hehehe (ca 40 kg). Fisken är också som finast nu och fram till mars ca.

mvh
              Låter kul det där Flodström prova de största Dipsyna i läge 1 med 30lbs flät når du lätt 25m om du släpper en längre lina har fått dem att slå i botten utan problem på de djupen.
              Har någonstans i datorerna en tabell från min amerikanska tidning som visar Dipsy djupgående försökte hitta den men inte ännu skickar den som privatmejl när den dyker upp.
              Grundtips köper du Dipsy eller Slide Divers endast de största är av intresse om du kör dem direkt från båten bara de ger bra spridning och djupgående de mindre är användbara på planers men bara där (notera enligt min åsikt!), djupgående regleras med linlängd dock de är definitivt ingen ersättning för riggar inte alls, återkommer mvh och lycka till blir hungrig bara jag läser vad du skriver
              PS precis som Jonas skriver nog läge för snubbers på flät har provat det mycket men våra fisktomma vatten gör det svårt att verkligen lära sej nåt tar för jävlig tid återigen riggar är oslagbart definitivt på de djupen du beskriver ett par feta nya Cannon HS elriggar fixar det nappar det ofta är manuella helt borta tro mej.
              Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-17, 19:23.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Denna länk rekommenderas starkt:

www.precisionangling.com kolla sajten bigwater edition av boken är mycket användbar.

Annan länk av intresse: http://www.glangler.com/index.htm

Prenumeration är billigt massor av tips på sötvattenstrolling tar aldrig slut de använder grejor vi aldrig vare sej sett eller hört talas om här bla wirefiske flät allt (dessutom var man hittar grejorna)mvh
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-17, 20:06.

Kommentera

Hittade lite grejor om Dipsy kanske användbart för någon, de första bilderna visar djupgående för stora och mindre dipsy med utlösare ovanpå fiskade med 20lbs nylon (ca 0,45) den sista bilden visar den stora med ring fiskad på 30lbs flätlina normala beten bakom flashers/dodgers och liknande kommer minska djupgåendet men inte enormt har själv fått en 11tum flasher att slå i botten på 18m ganska lätt prova själva tabellerna stämmer riktigt bra kommer från boken jag länkade till innehåller en massa användbar data tro mej på massor av olika trollingtillbehör
                  Tabellen visar den storas djupgående fiskad på 30lbs wire mycket vanligt sätt att fiska dem på i USA lycka till
                  Bifogade filer

Kommentera

Hej TAMTAM

Tack för de spännande länkar du bifogade i din förra post, blev sittande halva kvällen med att läsa. Mycket intressanta saker, hehehe.

Ang. Dipsy´n och fiskedjup, kanon-schemor/grafer du postat här. Kommer att bli guld värt då jag får hem den första laddningen av 8 st Dipsy Diver (size 0, 1 och 2).

God jul och ett Gott Nytt År
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X