Hejsan allihopa! Jag och brorsan ska ut på lite nya äventyr i morgon. Vi ska besöka en sjö som i stort sett ingen fiskar i. Det ska finnas storväxt men svårlurad röding i sjön, även vild öring och nån enstaka lax. Skulle behöva er hjälp med tips om hur vi ska lura först och främst rödingen. Vi har aldrig fiskat efter denna art tidigare nämligen. Tanken är att köra med löja i en fart av ca 1,5 knop. Ös gärna på med era egna erfarenheter och tips. All hjälp mottages mkt tacksamt!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Röding-trolling
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggHejsan allihopa! Jag och brorsan ska ut på lite nya äventyr i morgon. Vi ska besöka en sjö som i stort sett ingen fiskar i. Det ska finnas storväxt men svårlurad röding i sjön, även vild öring och nån enstaka lax. Skulle behöva er hjälp med tips om hur vi ska lura först och främst rödingen. Vi har aldrig fiskat efter denna art tidigare nämligen. Tanken är att köra med löja i en fart av ca 1,5 knop. Ös gärna på med era egna erfarenheter och tips. All hjälp mottages mkt tacksamt!!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggHejsan allihopa! Jag och brorsan ska ut på lite nya äventyr i morgon. Vi ska besöka en sjö som i stort sett ingen fiskar i. Det ska finnas storväxt men svårlurad röding i sjön, även vild öring och nån enstaka lax. Skulle behöva er hjälp med tips om hur vi ska lura först och främst rödingen. Vi har aldrig fiskat efter denna art tidigare nämligen. Tanken är att köra med löja i en fart av ca 1,5 knop. Ös gärna på med era egna erfarenheter och tips. All hjälp mottages mkt tacksamt!!
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggMen OF då;-)..Rödmaskar och räkor!.. vad blir nästa steg? Välskurna, förföriskt lockande,slingrande och doftande bläckfiskstrimlor? Självfiskande levande mört? ;-)
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
En Williams whitefish 80 gold mirror med en Apex 1,5" #301 längst ned på riggen och stackad 10ft upp en Apex 3" #431 på andra riggen en Apex 5,5" #93 längst ner och 10ft upp en Apex 3" #197 Och på ytspöna Bomber sal25 och Tee plugg 404 är några beten jag brukar starta med. Där jag fiskar är det extremt djupt och färgen på vattnet är stålgrått.
Kommentera
-
Jag bugar och bockar för alla tips! Vi har varit ute och testat idag men fick tyvärr varken öring eller röding. Har pratat med en som brukar lägga nät i sjön och enligt honom finns det knappt nån gädda i vattnet. Men trots det tog vi fem stycken idag. Det kanske var alla som fanns? Eller finns, rättare sagt då de fick simma tillbaka. Sjön är lite speciell. Det är kommunens största vattentäkt så man får helst inte använda bensinmotor. Det finns bara en enda naturramp som ligger vid ett smalt utlopp. Bredden på fåran ut i sjön är bara ca 2 meter. Max djup ska vara ca 60 meter även om vi bara hade 48 meter under båten som mest. Så vi tog vår lilla gäddracer på 4 meter, laddad med elmotor och 2 batterier. Med hjälp av spöparavaner och en hemmagjord djuprigg lyckades vi få ut 6 spön. Vi använde Bomber 15, löjtackel, apex 5" och även ett lockblänke med spinnarskedar. Men som sagt, det fick bli en lärotur.
Kommentera
-
Får förtydliga mig lite. Det är alltså dricksvatten som kommunen hämtar från sjön. Team Char: När jag läser dina tips verkar det som om det oftast handlar om djupriggsfiske, även vid denna tidpunkt på året. Har jag fattat det rätt? Hur snabbt brukar du köra? Ett gäng apex ska inhandlas under veckan. Sitter även och klurar på hur ett fäste ska göras så mina djupriggar från stora båten ska kunna användas på den lilla.
Old Firehand: Nästa tur kommer det stinka räkor från vår lilla båt vill jag lova. I går när vi var ute dök en mås och hackade sönder en av våra löjor som fiskades i ytan. Nästa gång blir det väl måsdyk i båten!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggFår förtydliga mig lite. Det är alltså dricksvatten som kommunen hämtar från sjön. Team Char: När jag läser dina tips verkar det som om det oftast handlar om djupriggsfiske, även vid denna tidpunkt på året. Har jag fattat det rätt? Hur snabbt brukar du köra? Ett gäng apex ska inhandlas under veckan. Sitter även och klurar på hur ett fäste ska göras så mina djupriggar från stora båten ska kunna användas på den lilla.
Old Firehand: Nästa tur kommer det stinka räkor från vår lilla båt vill jag lova. I går när vi var ute dök en mås och hackade sönder en av våra löjor som fiskades i ytan. Nästa gång blir det väl måsdyk i båten!!!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
562 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99