Röding-trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röding-trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röding-trolling

Hejsan allihopa! Jag och brorsan ska ut på lite nya äventyr i morgon. Vi ska besöka en sjö som i stort sett ingen fiskar i. Det ska finnas storväxt men svårlurad röding i sjön, även vild öring och nån enstaka lax. Skulle behöva er hjälp med tips om hur vi ska lura först och främst rödingen. Vi har aldrig fiskat efter denna art tidigare nämligen. Tanken är att köra med löja i en fart av ca 1,5 knop. Ös gärna på med era egna erfarenheter och tips. All hjälp mottages mkt tacksamt!!

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Hejsan allihopa! Jag och brorsan ska ut på lite nya äventyr i morgon. Vi ska besöka en sjö som i stort sett ingen fiskar i. Det ska finnas storväxt men svårlurad röding i sjön, även vild öring och nån enstaka lax. Skulle behöva er hjälp med tips om hur vi ska lura först och främst rödingen. Vi har aldrig fiskat efter denna art tidigare nämligen. Tanken är att köra med löja i en fart av ca 1,5 knop. Ös gärna på med era egna erfarenheter och tips. All hjälp mottages mkt tacksamt!!
    Hej Tre Ess; Jag ser att du är ute efter alla Fyra Ess i leken! Trolla efter storrödingen med Northern King A-MAG försilvrad aluminium flasher som lockbete. Lagom trollingfart är 1,2 - 1,4 knop med den blänkande, fladdrande NK-A-MAG-skeden på det djup storrödingarna finns. Montera bort trekroken och sätt dit en stor, kemvässad enkelkrok. På enkelkroken kan du trä upp ett slingrande knippe av rödmaskar, alternativt två nyskalade räkor och de svårlurade storrödingarna blir till verkliga delikatesser på ditt julbord.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Men OF då;-)..Rödmaskar och räkor!.. vad blir nästa steg? Välskurna, förföriskt lockande,slingrande och doftande bläckfiskstrimlor? Självfiskande levande mört? ;-)

Kommentera

En blänkelänga plus en gammal hederlig pärlemorspinnare brukar ju fungera i dom flesta vatten det med..
        Team Fanny Farm

Kommentera

Eh.hummm. öring röding och lax, som ingen fiskar efter, låter helt obegripligt i mina öron? Finns det verkligen ett sådant vatten i sverige???? (skicka PM om var, hehehe)

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
            Men OF då;-)..Rödmaskar och räkor!.. vad blir nästa steg? Välskurna, förföriskt lockande,slingrande och doftande bläckfiskstrimlor? Självfiskande levande mört? ;-)
            Hej Hemi; Det var inget "Dirty Trick" utan ett tips att garanterat få hugg av röding i "ofiskade" storrödingvatten. Å andra sidan kan ju Triple S bjuda med mig och få praktisk handledning på plats-
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

En Williams whitefish 80 gold mirror med en Apex 1,5" #301 längst ned på riggen och stackad 10ft upp en Apex 3" #431 på andra riggen en Apex 5,5" #93 längst ner och 10ft upp en Apex 3" #197 Och på ytspöna Bomber sal25 och Tee plugg 404 är några beten jag brukar starta med. Där jag fiskar är det extremt djupt och färgen på vattnet är stålgrått.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jag bugar och bockar för alla tips! Vi har varit ute och testat idag men fick tyvärr varken öring eller röding. Har pratat med en som brukar lägga nät i sjön och enligt honom finns det knappt nån gädda i vattnet. Men trots det tog vi fem stycken idag. Det kanske var alla som fanns? Eller finns, rättare sagt då de fick simma tillbaka. Sjön är lite speciell. Det är kommunens största vattentäkt så man får helst inte använda bensinmotor. Det finns bara en enda naturramp som ligger vid ett smalt utlopp. Bredden på fåran ut i sjön är bara ca 2 meter. Max djup ska vara ca 60 meter även om vi bara hade 48 meter under båten som mest. Så vi tog vår lilla gäddracer på 4 meter, laddad med elmotor och 2 batterier. Med hjälp av spöparavaner och en hemmagjord djuprigg lyckades vi få ut 6 spön. Vi använde Bomber 15, löjtackel, apex 5" och även ett lockblänke med spinnarskedar. Men som sagt, det fick bli en lärotur.

Kommentera

Får förtydliga mig lite. Det är alltså dricksvatten som kommunen hämtar från sjön. Team Char: När jag läser dina tips verkar det som om det oftast handlar om djupriggsfiske, även vid denna tidpunkt på året. Har jag fattat det rätt? Hur snabbt brukar du köra? Ett gäng apex ska inhandlas under veckan. Sitter även och klurar på hur ett fäste ska göras så mina djupriggar från stora båten ska kunna användas på den lilla.
                  Old Firehand: Nästa tur kommer det stinka räkor från vår lilla båt vill jag lova. I går när vi var ute dök en mås och hackade sönder en av våra löjor som fiskades i ytan. Nästa gång blir det väl måsdyk i båten!!!

Kommentera

Får förtydliga mig lite. Det är alltså dricksvatten som kommunen hämtar från sjön. Team Char: När jag läser dina tips verkar det som om det oftast handlar om djupriggsfiske, även vid denna tidpunkt på året. Har jag fattat det rätt? Hur snabbt brukar du köra? Ett gäng apex ska inhandlas under veckan. Sitter även och klurar på hur ett fäste ska göras så mina djupriggar från stora båten ska kunna användas på den lilla.
                    Old Firehand: Nästa tur kommer det stinka räkor från vår lilla båt vill jag lova. I går när vi var ute dök en mås och hackade sönder en av våra löjor som fiskades i ytan. Nästa gång blir det väl måsdyk i båten!!!
                    Hej Tre Ess; Det låter som när Kovac Kalman, Alpo Tiila och jag var nere i Vättern och försökte blanda oss med trollingeliten på Trolling Masters för några år sedan. Finnar och ryssar (de som vann) mäskade långa blänk- och doftspår med mosad siklöja bakom sina båtar. Med Kalmans Flipper 630 trollade vi oss in i deras mäskspår två gånger och var nära att lynchas! Båda gångerna högg smålaxar på våra Bomber 15A-XSIG och GFSAL141. Det är helt rätt att försöka attrahera så många sinnen som möjligt hos de fiskar man är ute för att fånga. Hörsel, syn, lukt och smak är de sinnen som bör tillgodoses.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X