Trolling i Norge, är det möjligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i Norge, är det möjligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling i Norge, är det möjligt?

Hej!

Då tråden "TG-7200 för trolling?" egentligen handlar om ombyggning så tänkte jag att det passar bättre med de s.k. "off-topic"-inläggen på det här forummet

Ang. ett inlägg av Rospigg som handlar om trolling i Hardangerfjorden:
    citat:
    Hmm inte bara han som lär bli sugen

Få se nu lämplig båt för fiske på större vatten=Check
    Lämplig utrustning för trollingfiske efter div frivattenlevande fiskarter=Check
    Trailer och tillgång till dragbil för transport till annan ort=Check
    Tid avsatt för fiske under 2008=Check

Detta kan bli hur spännande som helst

Var många år sedan jag var i Norge och fiskade så det kunde ju vara kul att komma tillbaka, kanske kan börja med att tigga in sig som spöslav åt någon lämplig lokal fiskefantast
    slut citat.

Hehehe, du kan få ro båten när vi trollar

Nej, skämt åsido, klart du är välkommen. Finns plats till övernattning etc.....

Ang trolling i Norge så har/är regeln den att om du trollar efter laks/havsöring (dorger som dem kallar det för) så har du lov att använda två spön (el. handliner) PER BÅT!!??. Tillochmed om du bara skall fånga lax som rymt från odling. Helt bort i väggarna.
    Det är Direktoratet for Naturforvaltning (DN) här i Norge som bestämmer regelverket/lovgivningen ang redskapsanvändningen.
    Nu arbetar DN med nya bestämmelser på den här punkten, mycket beroende på det antal rymlingar man fångar i älvsystemen, men också p.g.a. den dramatiska nedgången i de Norske lax-bestånden.

Jag själv har skrivit till DN (som fiskeribiolog) och påtalat skevheterna i den Norske "Lov om Laksefisk og innlandsfisk m.v." då det är den som ligger till grund för trollingbestämmelserna per i dag.

Det är bättre att få trolla mad 10 spön med fångstbegränsning (bag limit) än som det är nu, 2 spön utan bag limit.

På bara 2 spön per båt kan ingen kustbefolkning starta upp turistfiske/charter, det är i varje fall säkert.

Intressant att höra vad resultatet blir.

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2007-11-12, 12:21.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Ja-ha, så har man missat den första laxen då!!?? En fisk på ca 5 kg som tog på en ytligt fiskad Bomber (kan ha varit en havsöring, inte riktigt säker).

Fick prova ut den där Raymarine S-1000 autopiloten och det funkar i ca 2-2,5 kn fart. Helt topp men vet inte hur den funkar är i vind (medvind går nog bra men sidvind, hummm).

Fisken tog på det yttre spöt (självklart precis då jag ringde hem till min fru).
    Då jag tog spöt från spöhållaren så var det inte mycke lina kvar. Men efter en stund kunde jag börja att pumpa hem fisken mot båten (2 kn fart på autopiloten). Efter en god stund så hade jag fisken under båten (nära bottnen) och slutligen då jag fått den upp på utsidan båten och skulle doppa i håvan så for wobblerskiten ur käften på´n. Bomber originalkrokarna hade rätat ut sig!!?? Vad ger ni för det?

Ja, ja, jag vet, Owner släpper inte greppet men nu är det så att latmasken i mig inte har bytt ut dom sablarns originalkroken. Men det blir gjort NU! Till Owner på kullagerlekande och rostfria ringer med beteslås, hehehe

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Härligt då vet Du att dem finns där och vad dem gillar så nästa gång så åker dem med ända upp då krokarna håller

Kommentera

Bomber originalkrokarna hade rätat ut sig!!??
        Låter som du tog i väl hårt! borde gå på femkilos definitivt var det de vridna originalkrokarna?
        man lär av misstagen lax i fjorden i november? var det en öring på 5kilo var den minsann inte dålig norsk havsöring brukar inte vara så storvuxen som oftast men visst händer det på dem igen och lycka till mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ja, nu vet jag var dom finns, hehehe

Ang originalkrokarna så menar jag dem som satt på. Har köpt många Bomber på eBay. Nogon av dem var bättre beg. och det är möjligt det var en sådan jag fiskade med. Ingen av de Bomber jag har, har likadana krokar?

Voldtar inte fisk, dessutom så var det ett rel. mjukt spö som jag fiskade med så presset på fisken var minimal. (tror det var en riktigt ilsken f..n som jag hade att göra med.....)

Tror att en trekrok satt i överkäken och den andra i underkäken, men det är bara en gissning då jag såg fisken med 2/3 av wobblern inne i munnen Jag får bara hoppas på bättre lycka nästa gång....

mvh
          Senast ändrad av Flodström; 2007-11-20, 18:06.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Låt oss veta när det ligger en i båten! Norsk havsfångad lax på hösten/vintern låter som något definitivt men är det öring så är det nog inte så ovanligt vid riktat fiske spännande!! mvh

Kommentera

Prova att ta bort den främsta kroken och gå upp en storlek på dom andra två. Antingen VMC 7541 eller Owner ST-36 dom med needle points gillar inte Owers cuting point.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Owner ST36BC riktigt bra mvh Lennart! (PS har inget emot cutting point funkar bra tycker jag men allt är en smaksak)
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-20, 20:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Prova att ta bort den främsta kroken och gå upp en storlek på dom andra två. Antingen VMC 7541 eller Owner ST-36 dom med needle points gillar inte Owers cuting point.
                  Har just monterat ett upplägg med ST-36. Fjäderringar med kullagerlekande och hake för snabbinfäsning av krok på wobblern. Kommer antagligen att bara använda en trekrok, som i Vättern/Vänern upplägget. Monteras på mitten av wobblern, då hamnar kroken (krokspetsarna) i änden av wobblern.
                  Funderar på att också testa Northen King och ev. Tomic-pluggen

TAMTAM
                  citat "Norsk havsfångad lax på hösten/vintern låter som något definitivt men är det öring så är det nog inte så ovanligt vid riktat fiske"

Högst troligt en "uppdrettar" (odlad lax). Men om det var en öring (den betedde sig så: rullningar i ytan osv.) så var den ok i storlek. Här finns faktiskt en del älvar som producerar lite öring (mest känd är Etneelva) . Dem flesta vattendragen har ganska storvuxen öring och det tas fiskar varje år på 6-7 kg. Sist (jag hörde om) var en öring på över 6 pannor i Etnefjorden (på trolling).

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  665 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...
                  X