Laxtrolling i Gävlebukten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling i Gävlebukten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänkte höra om någon som skrivit i tråden försökte sig på laxen på vårkanten förra året?

Själv blev det inget försök och tror det inte heller blir det iår om jag då inte köper mig en rejälare båt snart vilket jag inte tror jag hinner få tag i. Men som sagt om nått år så hoppas jag stå där i båten med en min första lax här ifrån hemma vattnet.

Skitfiske

Kommentera

Nej tyvärr blev det inte nån sväng för mig heller.
      Synd faktiskt då det vore kul att ta en lax här på hemmaplan också.
      Det som talar emot är väl närheten till Singö där iaf jag hellre lägger krutet med den lilla tid jag har över.

Men men nån gång ska det bli av det är jag säker på.

Mvh

Janne

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej igen Ödlan; Eftersom vi fiskat efter lax i många år i Gävlebukten och Lövstabukten samt i angränsande områden ska jag svara på dina frågor efter bästa förmåga. När vi trollade efter lax mellan Örskär och Eggegrund fick vi de flesta laxarna på NK-MAG och NK-28, Dardevle Big Ed och Flutter Chuck Magnum samt Purelure Iron Horn och Big Horn. Färgmässigt fungerade Silver/Gul, Silver/Blå, Silver/Grön och Silver/Orange samt Silver/Röd. Ju närmare Dalälvens utlopp vi kom desto bättre högg laxen på flutter spoons med orange, rosa eller röda inslag. De flesta laxarna fick vi nära ytan på 2 - 5 meters djup blyade med 20 - 50 grams päronsänken och gummisnodd 30 - 40 meter bakom planerboardsen. På djupriggarna fick vi också laxar på 14 foot, 21 foot och 31 foots djup (mina Cannon MAG-10 riggar är graderade i foot). Cirka 85 % av våra journalförda laxar mellan Örskär och Eggegrund har fångats på planerboardsbetena och följaktligen har endast 15 % fångats på djupriggsdragen. Fartområdet 2,3 - 2,8 knop har lockat till sig de flesta laxhuggen. Några av våra laxfångstplatser vid Örskär var västra sidan mellan Tärnudden, Skatudden och Prejaren, runt Argos Innerbank, Argos Grund och Argos Ytterbank. Ett annat tidvis laxsäkert område var mellan Boliviagrundet och Björns Fyr upp emot Campsgrund nordväst om Björns Fyr. Går vi in mot Gårdsskär och Billudden hittar vi revet med Billskatan, Slangrevet, Billhällan, Flatbotten, Väktaren, Hansbådan och ända upp till Petres Bank. Var dock observant på att många av nämnda platser är förbjudna att fiska för nära under vissa tider. Här har du fått mina personliga tips om några av våra bästa laxområden från förr. Det tar dig minst 20 år att lära dig dem och ännu längre att kunna trolla av dem effektivt.
        Go for the Big Salmons!
        Old Firehand
        Hur ser dina fångstdata ut på lax i (eller utanför) Lövstabukten?

/Arne, Karlholm

Kommentera

Ursprungligen postat av obit Visa inlägg
          Har också funderingar på att dra igång lite fiske utanför karlholmbukten nu i år. Behöver dock all hjälp jag kan få vad man ska tänka på etc.

Mvh Thomas
          Bor du i Karlholm??

/Arne, Karlholm

Kommentera

Ursprungligen postat av Basshunter Visa inlägg
            Hur ser dina fångstdata ut på lax i (eller utanför) Lövstabukten?

/Arne, Karlholm
            Hej Arne Basshunter; Du hittar mina komprimerade erfarenheter från lax- och havsöringsöringsfisket i Lövstabukten och Gävlebukten i mitt tidigare svar till Ödlan. Här har jag berättat om hur trollingfisket har skett, vilka områden jag har fiskat över och vilka beten laxarna och havsöringarna har fångats på. Att gå igenom mina egna fiskejournaler från området åren 1990 - 2008 och ge dig fångstdata lax för lax och havsöring för havsöring är alltför tidskrävande och samtidigt helt ointressant. Det är bättre att du själv, som bor i Karlholm, skaffar dig egna, motsvarande fångstdata. Den gula stugan som jag hade i Snatra, 150 meter från min båtplats, sålde jag i augusti 2008. Därför lär jag inte komma upp i dina trakter några fler gånger...
            Go for the Big Salmons!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej alla trollare!

Återupplivar en gamal tråd.

Finns det någon ny här på forumet alternativ någon som missat denna tråd som har erfarenhet av laxtrolling i Gävlebukten? Tänker först och främst på området från Billudden ut och förbi Eggegrund. Det är som sagt en hel del vandringslax som ska upp i Dalälven som passerar här.

I måndags trollade jag och polaren lax i detta område för första gången. Vi började trolla öster om Billhällen ända ut till Petres bank för att sedan gå mot Eggegrund. Fiskade mellan kl 15-20. Vi fick inga kontakter.

Området verkar vara svårfiskat av det lilla jag har hört. Förra året hörde jag dock att en person hade varit ute två gånger och fått lax båda gångerna. Eftersom laxfisket har blivit bättre i Östersjön senaste åren så tyckte jag att det var värt ett försök att lägga ner lite tid på området. I länken nedan hittade jag lite info från en fiskeprofil.

Skitfiske,
              Mathias

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
                Hej alla trollare!

Återupplivar en gamal tråd.

Finns det någon ny här på forumet alternativ någon som missat denna tråd som har erfarenhet av laxtrolling i Gävlebukten? Tänker först och främst på området från Billudden ut och förbi Eggegrund. Det är som sagt en hel del vandringslax som ska upp i Dalälven som passerar här.

I måndags trollade jag och polaren lax i detta område för första gången. Vi började trolla öster om Billhällen ända ut till Petres bank för att sedan gå mot Eggegrund. Fiskade mellan kl 15-20. Vi fick inga kontakter.

Området verkar vara svårfiskat av det lilla jag har hört. Förra året hörde jag dock att en person hade varit ute två gånger och fått lax båda gångerna. Eftersom laxfisket har blivit bättre i Östersjön senaste åren så tyckte jag att det var värt ett försök att lägga ner lite tid på området. I länken nedan hittade jag lite info från en fiskeprofil.

Skitfiske,
                Mathias
                Hej Mathias;

Morgan Lewin som fiskade Lax med Stefan "Källan" Källström förr hittar du på bild här med en 26,5 kilos Lax .. http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm...

Go for the Big Salmons!
                Old Firehand

Kommentera

Såg att länken inte fungerade så försöker igen.

Old Firehand det skulle vara intressant att ta ett lite djupare snack med dig hur du fiskade av detta området.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  636 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...
                  X