Laxtrolling i Gävlebukten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling i Gävlebukten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jonas 37
    Jag ska helt klart ta mig till Singö nästa år.Upptäckte en sak på mitt sjökort i min plotter,kortet upphör ca 5distans norr om Understen.Klarar jag mig på det? Känns surt att behöva lägga ut 2500kr på ett nytt sjökort.Jag har Navionics XL kortet.Jag äger inte ett enda laxdrag så det blir väl till att skaffa lite Northern-King och Ismo-Magnum.
    Du klarar Dig med det kortet då bästa fisket varit i ett V-Ö band på 2-3 NM N och S om Understens fyr, sedan vidare Österut mot Märkets fyr och även Ö om Märket.

Dem flesta Laxar som fångats i år har tagit i ett område som sträcker sig från Understen NNO ca 1NM N om Oldsbergs grund, 1-2 NM Ö Märketskallen och 2-3 NM söderut och sen upp mot Understen igen.

Vissa Team har även dragit in på Finskt vatten och haft bra fiske men jag har inte testat det ännu även om jag skulle vilja gå över och testa på den sidan framöver, det är ju ganska enkelt att korsa Ålandshav där om vädret är bra.

Kommentera

Hur långt är det till hotspotsen på Finska sidan? Kan det vara 10-20 distans? mvh Jonas
      Ja ca 19 NM räknat från Understen så totalt blir det ju en bit övver 20NM enkel resa så inte så långt, för jag vet att dem som kör dit ofta tar natthamn på Åländska sidan och kör dag två innan hemfärd då det är en bit att köra så man bör lägga en övernattnig för att detska bli effektivt.

Har dock ingen platsinfo då jag inte kollat så noga på det ännu, men grovt sett så är det Österut från Understen och vidare in på Finskt vatten så N eller NV Åland lattitudmässigt med var vi kör på Svenska sidan.

Kommentera

Jag ska helt klart ta mig till Singö nästa år.Upptäckte en sak på mitt sjökort i min plotter,kortet upphör ca 5distans norr om Understen.Klarar jag mig på det? Känns surt att behöva lägga ut 2500kr på ett nytt sjökort.Jag har Navionics XL kortet.Jag äger inte ett enda laxdrag så det blir väl till att skaffa lite Northern-King och Ismo-Magnum.
        Hej Jonas; Köp några Purelure Big Horn också i färger som du tror på! Första gången jag testade Big Horn var tillsammans med Anders Gunnarsson (HDF) och Stefan "Trumman" Trumstedt. Vi fiskade en juninatt 7/6 - 8/6-97 utanför Landsort väster om Öja. Tre laxar (5,9 kg, 7,2 kg och 9,9 kg) fångade vi den natten på Big Horn i färgerna H3, H6 och H12. Det var ju inga 20+ laxar som den Anders Gunnarsson fångade med sin tjej några nätter senare, men alla tre laxarna var klart godkända. Purelure i Finland har numera lagt ner tillverkningen. Till våren när Big Horn är "riktigt heta" igen då kan ingen få tag på dem längre.
        Go for the Big Salmons!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Gävlebon Visa inlägg
          Jag kommer att köra utanför Gävle efter lax i vår.
          Även nere i Singö/Understensområdet.
          Kul med fler som tycker att det vore stort med fångad lax i "hemmavattnet".

Gävlebon/Team Pisces
          Har också funderingar på att dra igång lite fiske utanför karlholmbukten nu i år. Behöver dock all hjälp jag kan få vad man ska tänka på etc.

Mvh Thomas

Kommentera

Vi är ett gäng inbitna trollare som har pratat om att vi borde få till en trollingträff utanför Gävle senare i vår och ju fler vi blir desto större blir ju chansen att hitta på fisk i områdena kring Eggegrund eller vart man nu skall prova.

Återkommer med mer info när vi snackat ihop oss.

Singö är ju också givet i vår, en upprepning på fisket i fjol vore underbart.

Janne

Kommentera

En plats i Gävlebukten där du med lite flyt (och mycket tålamod) definitivt kan stryka på lax är området NNO om Björns fyr ut mot 50m kanten. Ovanligt plan/tråkig lååångsamt sluttande botten till trots. Går även att nypa blankt ända in mot fyren (ca 30m där), vet en kille från Avesta som fick en 13kg:s just där...

Vi har i våra sparsamma försök efter en stunds drill mist en fin lax ~10kg ca 4,5nm NNO från Björn räknat, dvs precis där 50m kurvan tar vid. Bet över en Ismo Quack silver/vit/orange/grön (gamla nr.13) 6m/20f ned i ~2,6kn. Såg hela fisken i "bredside posé", ingen dum lax...

Ett annat tillfälle på samma plats då något riktigt "låg i luften", tvingades vi bryta efter en knapp halvtimmes fiske pga minst sagt ihärdig mäskning utav en i båten. Blåste exakt 10m/sek ren nordan, riktig tuff/hög sjö utanför Björns klippor (öppet från Umeå och ned). Ofantligt mycket "bågar" i spannet 3 - 15m (35m botten) utanför Björn, till detta mer eller mindre packat med strömming. Otäckt grov/hög sjö till trots har läget aldrig känts bättre. Nöden har dock ingen lag, och med en kamrat blekare än ett lakan bedjande yttrandes "- gåré verkligen å fiska irehär?", var det bara att sätta stäven åter mot Fågelsundet. Detta var en söndag i juni -05, tilläggas att han var hemma från jobbet både följande måndag och tisdag...

Aja, "utsvävningen" till trots, lax utanför Björn går att finna, störst chans tror jag man har ut mot 50m kurvan ~4,5nm NNO Björns fyr räknat. Lycka till!

Skitfiske!
              Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-18, 17:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                En plats i Gävlebukten där du med lite flyt (och mycket tålamod) definitivt kan stryka på lax är området NNO om Björns fyr ut mot 50m kanten. Ovanligt plan/tråkig lååångsamt sluttande botten till trots. Går även att nypa blankt ända in mot fyren (ca 30m där), vet en kille från Avesta som fick en 13kg:s just där...

Vi har i våra sparsamma försök efter en stunds drill mist en fin lax ~10kg ca 4,5nm NNO från Björn räknat, dvs precis där 50m kurvan tar vid. Bet över en Ismo Quack silver/vit/orange/grön (gamla nr.13) 6m/20f ned i ~2,6kn. Såg hela fisken i "bredside posé", ingen dum lax...

Ett annat tillfälle på samma plats då något riktigt "låg i luften", tvingades vi bryta efter en knapp halvtimmes fiske pga minst sagt ihärdig mäskning utav en i båten. Blåste exakt 10m/sek ren nordan, riktig tuff/hög sjö utanför Björns klippor (öppet från Umeå och ned). Ofantligt mycket "bågar" i spannet 3 - 15m (35m botten) utanför Björn, till detta mer eller mindre packat med strömming. Otäckt grov/hög sjö till trots har läget aldrig känts bättre. Nöden har dock ingen lag, och med en kamrat blekare än ett lakan bedjande yttrandes "- gåré verkligen å fiska irehär?", var det bara att sätta stäven åter mot Fågelsundet. Detta var en söndag i juni -05, tilläggas att han var hemma från jobbet både följande måndag och tisdag...

Aja, "utsvävningen" till trots, lax utanför Björn går att finna, störst chans tror jag man har ut mot 50m kurvan ~4,5nm NNO Björns fyr räknat. Lycka till!

Skitfiske!

Då verkar det finnas hopp.

Kommentera

Ursprungligen postat av obit Visa inlägg
                  Då verkar det finnas hopp.
                  Klart det finns hopp, gör det alltid de finns där av och till du kan ha fisk i området under några timmar sedan tomt under lång tid det är inget annorlunda söderut bara fler som fiskar, som sagt hitta punkter för hugg troligen finns de där någonstans nåt som särskiljer och nöt enda chansen vill du ha säkra snabba kort gädda, lax är som gasmoln ibland finns de där sen tomt så är alla pelagiska fiskar i stora vatten, dock glädjen när det biter på är desto större iaf enligt min smak.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jonas glöm inte "Streaks" mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Lade för övrigt märke till något märkbart intressant långt utanför Björn (samma dag vi misste ~10:an), något man förövrigt mkt sparsamt ser i förhållandevis "laxtäta" vatten likt utanför Understen.

Då vädret dagen till ära för lite "väl bra" med 1ms sydligt, klarblå himmel, dessutom lite hög temp i vattnet (15,5C), brände vi på ~6nm nm ut i havet nordlig riktning. Släppte av, vände upp mot SO (motsatt rikting den tänkta "laxtrafiken") å i sysakerna. Omgående då vi gick stadigt 2,5-2,7kn SO dök ena "bågen" efter den andra upp på skärmen. Inga strömmingstim, bara "bågar". De kom antingen ensamma eller i par, då och då även i små grupper/formationer om tre. Inga tendenser till ansamlingar. Minns vi sa till varandra att det "måste ju vara vandrare, eller!?" Så fortsatte det, var 20-30:e sekund dök ännu en/ett par upp på skärmen, och nästa, och nästa. Mer eller mindre alla trädde dessutom fram i samma spann 8 - 12m, minns vi t.o.m. sänkte ner loden rejält (under) för att se att de inte var dom som spelade oss ett spratt. Icke. Eftersom de såg sjukt "intressant" ut mer eller mindre hela tiden(!) höll vi kursen stadigt SO, faktum var att vi la oss längs med 50m kanten i inbillelse/övertygelse om att där skulle vara nån sorts "laxgata". 1,5h tog det, sen small det! Dock gick fisken som sagt segrande, en fin lax på uppskattningsvis ~10kg. Nötte ett par tim på stället, inget mer. Fram på em var även "bågarna" så gott som bortblåsta. Hur som helst, så många potetiella vandrara vi såg den dagen ~4,5nm ut i havet NNO om Björn har vi definitivt ALDRIG sett vid t.ex. Understen som ändå förhållandevis frekvent ger ifrån sig silver i rediga storlekar.

Vill med detta säga/tipsa om att det även på denna plats "borde gå"(???). Minns att det står 46m 46m 46m i en triangel precis på stället, har ej aktuell position tillgänglig för stunden. Kan ordna fram exakt pos om ngn vill. Envishet, envishet, envishet... Lycka till!

Skitfiske!
                      Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-18, 21:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X