Laxtrolling i Gävlebukten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling i Gävlebukten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag lär säga att det var mycket intressant läsning Old Firehand!

År 2003-2005 skrev du att du inte hade fångat en enda lax. Hur många pass lade du ner dessa 3 "bom" år?

Känns ju som att det inte är någon större idé att försöka sig på laxtrolling här i gävlebukten om det har blivit såhär dåligt med åren. Fast att fånga en lax här utanför i sina hemmavatten är ju en drömm som kommer att fortsätta.

Skulle kännas så mycket bättre att fånga första laxen i gävlebukten än att åka ner och ta sin första lax på betydlig lax säkrare vatten.

Kommentera

Kan också vara som så att du aldrig får den utan föregående erfarenhet men var och en väljer sina egna förutsättningar lycka till
      PS måste fungera i Gävlebukten helt klart Älvkarleby en magnet på Östersjölax ligger strax intill dock vet jag att statistiken därifrån kraftigt gått ner på senare år men att fisken inte skulle finnas där är bullshit det gör den bara en fråga om mängd det du ska hitta är punkterna för hugg och lägga tid där vilket inte är det lättaste just därför bör man prova mer etablerade områden med fler fiskare råden och tipsen (plus evt. fångst) därifrån kommer underlätta kraftigt men det kommer inte bli lätt det är det aldrig tur och kunnande samt tid att lägga är det viktigaste mvh
      PS igen "betydligt säkrare vatten" finns inte (skulle möjligen vara Simrishamn då med guide) blir många timmar där också utan någon som helst garanti!! tro mej
      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-01, 21:23.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        I det här fallet tycker jag du gör ett klart misstag om i början på karriären satsa tid på etablerade vatten med viss fångstchans i stället för att som hel nybörjare köra i helt nya vatten du gör det bara onödigt svårt med risk att lessna i förtid ta en råd besök piggens vatten i rätt vecka nästa år får du inget själv kommer du troligen få se fisk fångad av mera drivna trollare sånt är enormt uppmuntrande och dessutom käften är oftast välsmord och bjuder på tips när man är på gott humör dvs en riktigt fin och fet blänkare på båtbotten lycka till hur du än gör men som sagt etablerade vatten är aldrig fel tro mej mvh
        Kan bara instämma.
        Som tidigare Gävlebo har jag lagt åtskilliga timmar vid Eggegrund och det var här jag gjorde
        mina första trollingförsök. Fick ingen lax trots ihärdiga försök under ca 3 år.
        Provade senare Singö-området en helg och fick lax vid första försöket.
        Så min rekommendation är: Prova rospiggens vatten i juni nästa år. Det kommer i allafall jag göra. Kan tillägga att jag inte övergett Eggegrund. Det har blivit som en livsuppgift att fånga lax där.

skitfiske!

Kommentera

Citat Flutter Chuck och Northern Kingkopior som Silver Streak och Diamond King har jag lådor fulla av.
          Jag också Firehand, Silver Streak har minst sagt oväntat fiskat ut min favorit Ismo Magnum totalt våren som gick kunde aldrig på förhand ha trott detta men det är fakta, blå silver giftigt definitivt.
          Har trettio stycken nyimporterade (Silver Streak) i verkstan nu 20 till mej själv och tio till en kamrat kommer fira triumfer i vår övertygad om det !!mvh
          Har varit min favoritsked sen början på 90-talet, tog fjolårets största på en magnum sked, och årets största på en regular. Sen att de lackade håller lite dåliga kvalitet kan man leva med, har man väl hittat ett ex som fiskar brukar det ofta gå att tejpa dem i liknande färgmönster.

Har du fått tag i en "Metallic Yellow Tail" eller en "Artic Freeze" så ge dem lite extra tid i vattnet till våren!

Då de inte är så vanliga i Sverige så brukar jag köpa mina här:

Och här:

(tyvärr ligger shopen nere här)

Kommentera

Kan också vara som så att du aldrig får den utan föregående erfarenhet men var och en väljer sina egna förutsättningar lycka till
            PS måste fungera i Gävlebukten helt klart Älvkarleby en magnet på Östersjölax ligger strax intill dock vet jag att statistiken därifrån kraftigt gått ner på senare år men att fisken inte skulle finnas där är bullshit det gör den bara en fråga om mängd det du ska hitta är punkterna för hugg och lägga tid där vilket inte är det lättaste just därför bör man prova mer etablerade områden med fler fiskare råden och tipsen (plus evt. fångst) därifrån kommer underlätta kraftigt men det kommer inte bli lätt det är det aldrig tur och kunnande samt tid att lägga är det viktigaste mvh
            PS igen "betydligt säkrare vatten" finns inte (skulle möjligen vara Simrishamn då med guide) blir många timmar där också utan någon som helst garanti!! tro mej
            Hej!
            Är ingen fråga om att det finns lax i området. Nog bör det gå att få lax trots att statistiken från älven har gått nedåt de senaste åren. Håller helt med TAMTAM om att det naturligtvis borde vara lättare på mer väletablerade områden med fler båtar ute. Men lax i hemmavattnet skulle för mig personligen vara höjden av lycka och tillfredställelse, oavsett hur många bompass det blir.. är förmodligen osunt envis. Vad säger madmats och meskmatte mfl om en mer gemensam ansträngning på Gävlebukten under maj-jun i år? Vore åtminstone till stor hjälp om de få som provar på lax kunde rapportera iakttagelser till varandra
            Tack för alla bra inlägg/ Ödlan
            Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
            eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
              Hej!
              Är ingen fråga om att det finns lax i området. Nog bör det gå att få lax trots att statistiken från älven har gått nedåt de senaste åren. Håller helt med TAMTAM om att det naturligtvis borde vara lättare på mer väletablerade områden med fler båtar ute. Men lax i hemmavattnet skulle för mig personligen vara höjden av lycka och tillfredställelse, oavsett hur många bompass det blir.. är förmodligen osunt envis. Vad säger madmats och meskmatte mfl om en mer gemensam ansträngning på Gävlebukten under maj-jun i år? Vore åtminstone till stor hjälp om de få som provar på lax kunde rapportera iakttagelser till varandra
              Du missförstår mej nog jag säger inte att du inte ska försöka klart du ska göra det men rådet är att skaffa dej hands on kunnande och information från etablerade områden du kanske får se fångad fisk (och finns det nåt mer inspirerande skulle möjligen vara om den satt på egen krok då!!)
              Sen tar du den informationen ett sjökort samt valfri dryck och noga studerar kortet min övertygelse är att hälften redan är vunnet med detta annars bränner du bara soppa i onödan precis som i en laxälv förekommer fisken endast i ca 10% av vattnet med visst kunnande och kanske någon förhandsinformation kan du börja eliminera vatten av mindre intresse.
              Detta har jag lärt mej den hårda vägen och det tar tid därmed inte sagt på något vis att jag skulle vara bättre på att peka ut platser än du i Gävlebukten men jag är övertygad om att tillvägagångssättet lönar sej.
              Förr eller senare om du är envis (det är din största tillgång näst tålamod tro mej)
              Hmm kanske börjar blanda ihop vilka inlägg jag svarar på här...
              Nåja var och en satsar sin tid på det sätt man känner för men mitt råd står kvar besök piggens vatten sen Eggegrund lönar sej garanterat lycka till hoppas drömmen går hem den är min också

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                Har varit min favoritsked sen början på 90-talet, tog fjolårets största på en magnum sked, och årets största på en regular. Sen att de lackade håller lite dåliga kvalitet kan man leva med, har man väl hittat ett ex som fiskar brukar det ofta gå att tejpa dem i liknande färgmönster.

Har du fått tag i en "Metallic Yellow Tail" eller en "Artic Freeze" så ge dem lite extra tid i vattnet till våren!

Då de inte är så vanliga i Sverige så brukar jag köpa mina här:

Och här:

(tyvärr ligger shopen nere här)
                Hej pikeless Har haft framgång med "Metallic Yellow tail" tidigare på vårfisket har dock alltid kört en enstaka "Metallic blue tail" därute och den har en envis förmåga att leverera hugg fast den är ensam i uppsättningen!!
                Inte nu längre bara ge upp för övermakten suverän sked på riggarna under vårfisket dock finishen bara glider av med trollingpassen all färg släpper och försvinner men va fan en skitsumma i sammanhanget PS måste testa dina vatten framöver skulle vara skitroligt men långt från huvudstaden mvh best regards!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
                  Hej!
                  Jag kommer att köra utanför Gävle efter lax i vår.
                  Även nere i Singö/Understensområdet.
                  Kul med fler som tycker att det vore stort med fångad lax i "hemmavattnet".

Gävlebon/Team Pisces

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Du/Ni kan ju alltid köra ner till mina hemmavatten och köra en flerdagars expedition runt Understen/Singö området, inte långt ner från Gävle bara gasa på SSO över bukten runda Forsmark och så snedda över Grepen så är Du nere.

Vid årets träff för trollingklubben fångades ca 40 laxar på 3 dagar i det området 2st +20 kg och några +15 kg samt en hel del runt 8-14 kg så det tycker jag är godkänt för en helgs fiske.

Båtplats och logi kan jag ordna hos mig på bekvämt avstånd från trollingstället

PS Vill Du hellre traila ner så går det att ordna ändå DS
                    Hej Bosse Rospigg; Du är en av dem jag skulle vilja spendera några "heta laxtrollingdagar" med i mitten av juni nästa år runt Understen/Singö!
                    Go for the Giant Salmons!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Bosse Rospigg; Du är en av dem jag skulle vilja spendera några "heta laxtrollingdagar" med i mitten av juni nästa år runt Understen/Singö!
                      Go for the Giant Salmons!
                      Old Firehand
                      Du är varmt välkommen bara hojta till så prickar vi in några dagar som passar och som sagt boende och båtplats finns att tillgå

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X