Laxtrolling i Gävlebukten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling i Gävlebukten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxtrolling i Gävlebukten

Hej!
    Är en, enligt egen utsago, rutinerad och relativt framgångsrik hö fiskare. Kör både trolling och spinn efter Gävlekusten med gott resultat. Nu är det så att jag är grymt sugen på att prova laxtrolling i området. Har förstått att det fångas en del lax på trolling runt Eggegrund. Skulle bli väldigt glad över tips om detta fiske, allt från utrustning till lämpliga lokaler att söka laxen på
    MVH Ödlan
    Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
    eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Eggegrund vet du ju redan bara börja där Singö ligger väl inte så långt bort heller all standardutrustning för vårfiske lär funka läs trollingskolan ger en del resten lär du dej under fisket (bla tålamod och tro på dina grejor) lycka till obetalbart när du hör rullen gå upp i varv med knarren på!!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Du är inte ensam om att ha funderingar kring laxtrolling här i gävlebukten.

Men som sagt själv har jag bara fiskat öring i 3 år och ser att jag är ganska oerfaren innom detta fiske så jag nöter nog på med det i några år till innan det första försöket på östersjölaxen kommer.

Jag har också precis som du hört om laxtrolling utanför eggegrund. Hörde någon som sa att dom en gång för länge sedan hade rekordet där utanför på cirka 26 kilo.

Kommentera

Det bör funka lika bra att trolla Lax däruppe som nere vid Understen där det ju fiskas ganska mycket och årets säsong var mycket bra med flera Laxar på +20 kg och ännu flera mellan 12-15 kg och det är ju vandringslax som fångas som ska upp i älvarna så dem passerar ju Dina vatten efter att ha undgått våra krokar

Studera sjökortet och leta efter såna områden som lämpar sig för Laxen att stanna upp och vila/äta på under vandringen som djupbranter med stora djup runt eller djuprännor där vattnet är lite strömsatt och mera syrerikt för där trivs bytesfisken och då trivs även Laxen

Vad gäller utrustning så är det normal trollingutrustning med skedar som är vanligast och Du kan börja med att använda paravaner för både djup och bredd om Du inte redan har djupriggar och mast annars kan det komma senare och då är riggar viktigare än mast med pulkor imho.

Skitfiske på Dig

Kommentera

Tackar för bra svar!
          Rospigg, ska detaljstudera sjökort nu i vinter.Kan du bistå med lite mer detaljer så skulle jag vara väldigt tacksam . Tex vilka djup kör man lämpligast betena på, antal knop, över vilka djup brukar laxen oftast befinna sig i slutet på maj-juni? Det är ju en hel del lax som går upp i Dalälven vid den tiden på året,därför borde det vara en bra tidpunkt att lägga mkt fiske runt? Har ej djuprigg, tänkte börja med typ Dipsy, funkar det?

Frågorna äro tusen, varje svar är dock värdefullt då det kan förkorta tiden till min första trollinlax
          MVH Ödlan
          Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
          eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
            Tackar för bra svar!
            Rospigg, ska detaljstudera sjökort nu i vinter.Kan du bistå med lite mer detaljer så skulle jag vara väldigt tacksam . Tex vilka djup kör man lämpligast betena på, antal knop, över vilka djup brukar laxen oftast befinna sig i slutet på maj-juni? Det är ju en hel del lax som går upp i Dalälven vid den tiden på året,därför borde det vara en bra tidpunkt att lägga mkt fiske runt? Har ej djuprigg, tänkte börja med typ Dipsy, funkar det?

Frågorna äro tusen, varje svar är dock värdefullt då det kan förkorta tiden till min första trollinlax
            MVH Ödlan
            Jodå jag kan svara mera dra Dina frågor i ett PM så gör jag så gott jag kan med svarandet

Dipsy funkar fint och vanliga sidoparavaner för bredd, körde med det första säsongen och hade flera påslag men tappade dem pga orutin, i år blev det iaf 2 blankingar i båten.

En god vän drog 4 Laxar på en dag en på +13 och en på +20 och tappade tre, behöver väl knappast förklara att han var hyfsat uppspelt efter den dagen

Så det går att trolla Lax i våra vatten.

Kommentera

trollingtips

Kika här Ödlishttp://www.regalmarin.se/fiske_tips/...ola_start.html
              kan du få lite mer kött på benen

Tackar för bra svar!

MVH Ödlan
              Spöböj !!

Kommentera

Hej!
                Är en, enligt egen utsago, rutinerad och relativt framgångsrik hö fiskare. Kör både trolling och spinn efter Gävlekusten med gott resultat. Nu är det så att jag är grymt sugen på att prova laxtrolling i området. Har förstått att det fångas en del lax på trolling runt Eggegrund. Skulle bli väldigt glad över tips om detta fiske, allt från utrustning till lämpliga lokaler att söka laxen på
                MVH Ödlan
                Hej Ödlan; Åren 1990 - 2005 trollade jag och frugan ganska många gånger i slutet av maj till början av juli efter lax och havsöring från Bolivagrundet i söder till Eggegrund i norr. Vi hade ganska bra fiske första hälften av 1990-talet med återkommande fångster av smålax (2,5 - 8,5 kilo) och havsöring (1,8 - 7,5 kilo) utanför Björns Fyr och österut mot Örskär samt enstaka laxfångster utanför Kniven, Gårdsskär, Billudden och runt Eggegrund. För varje år blev fångstresultaten allt sämre trots ökat antal trollingdagar och åren 2003 - 2005 fick vi inte en enda lax. Havsöringsfångsterna har också ebbat ut.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Tackar för bra svar!

MVH Ödlan
                  Enligt min åsikt skaffa dej riggar definitivt märkligt nog så producerar de lika bra eller bättre än boards sett på lång sikt enda undantaget skulle vara stora pulkor och beten med djupgående men även dessa kan de matcha låter konstigt kanske men det stämmer tro mej, Dipsy är också användbart men riggar är (mycket) bättre helt klart lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tackar för bra svar!

MVH Ödlan
                    Hej igen Ödlan; Eftersom vi fiskat efter lax i många år i Gävlebukten och Lövstabukten samt i angränsande områden ska jag svara på dina frågor efter bästa förmåga. När vi trollade efter lax mellan Örskär och Eggegrund fick vi de flesta laxarna på NK-MAG och NK-28, Dardevle Big Ed och Flutter Chuck Magnum samt Purelure Iron Horn och Big Horn. Färgmässigt fungerade Silver/Gul, Silver/Blå, Silver/Grön och Silver/Orange samt Silver/Röd. Ju närmare Dalälvens utlopp vi kom desto bättre högg laxen på flutter spoons med orange, rosa eller röda inslag. De flesta laxarna fick vi nära ytan på 2 - 5 meters djup blyade med 20 - 50 grams päronsänken och gummisnodd 30 - 40 meter bakom planerboardsen. På djupriggarna fick vi också laxar på 14 foot, 21 foot och 31 foots djup (mina Cannon MAG-10 riggar är graderade i foot). Cirka 85 % av våra journalförda laxar mellan Örskär och Eggegrund har fångats på planerboardsbetena och följaktligen har endast 15 % fångats på djupriggsdragen. Fartområdet 2,3 - 2,8 knop har lockat till sig de flesta laxhuggen. Några av våra laxfångstplatser vid Örskär var västra sidan mellan Tärnudden, Skatudden och Prejaren, runt Argos Innerbank, Argos Grund och Argos Ytterbank. Ett annat tidvis laxsäkert område var mellan Boliviagrundet och Björns Fyr upp emot Campsgrund nordväst om Björns Fyr. Går vi in mot Gårdsskär och Billudden hittar vi revet med Billskatan, Slangrevet, Billhällan, Flatbotten, Väktaren, Hansbådan och ända upp till Petres Bank. Var dock observant på att många av nämnda platser är förbjudna att fiska för nära under vissa tider. Här har du fått mina personliga tips om några av våra bästa laxområden från förr. Det tar dig minst 20 år att lära dig dem och ännu längre att kunna trolla av dem effektivt.
                    Go for the Big Salmons!
                    Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-10-29, 20:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X