Nystartad trolling karriär... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nystartad trolling karriär...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nystartad trolling karriär...

Har ett par frågor angående trolling fiske som jag vore tacksam om jag kunde få svar på.

Får med två st Canon unitroll riggar till båten som jag ska slå till på och jag undrar vad max vikten på loden är till dessa riggar, de ska användas för fiske i vänern på runt 15 -25 meters djup och vilken vikt är lämpligt till detta?

Undrar även om det är bra "knarr" på ambassadeur 7000 och om det är en lämplig rulle att använda sig av vid lax trolling?

Bra tillhörande spön som passar bra till 7000 rullen?

Blir för övrigt en rival 560 Wa med en 70hk suzuki 2006:a...troligtvis

Tack ska ni ha!

7 kilos lod är lagom till fiske på dom djupen.

Var ska du fiska nånstans??

//
    Johan
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

5 kilo på båda frågorna överskrider du detta i grov sjö riskerar du sprickor i bom infästningarna (här kan gummiryckdämpare till loden vara bra för att mjuka upp rycken nerifrån) ambassadeur 7000 är bra har knarr men inget räkneverk vilket jag iaf anser helt nödvändigt skulle inte kunna tänka mej utan idag faktiskt om man ska köra fullriggat, helt överlägset men i övrigt är det bra rullar fullt godkända.
      Alla trollingspön funkar bara en fråga om den vanliga storleken på fisk och spöaktion brukar vara en personlig fråga vad man gillar du får känna dej fram planerar du några besök i Östersjön bör de nog vara något kraftigare dock ca 20lbs brukar vara vanligt och lagom då.
      Lycka Till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Mycket bra val av båt jag är så nöjd med min 606WAC

Har Unitroll och kör 7kg (dem är godkända för det) på dem med ryckdämpare och har inte märkt några problem, dock var inte Canon org vajer något vidare (sumpade 2 lod pga den) så jag har bytt till Scotty vajer vilket rekomenderas.

Spön är som TAM TAM sa en smakssak men 20-25 lbs är lagom om Du ska ut på Östersjön med, kör med inliner på riggarna så minskar risken att kroka i spöringarna i svängarna vilket drar ur spöna och dem försvinner i det blöta och ringspön på pulkorna.

7000 rullarna har jag ingen koll på men dem lär funka, räkneverk är bekvämt men inte nödvändigt jag har 50/50 på mina spön och det funkar fint.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          5 kilo på båda frågorna överskrider du detta i grov sjö riskerar du sprickor i bom infästningarna (här kan gummiryckdämpare till loden vara bra för att mjuka upp rycken nerifrån) ambassadeur 7000 är bra har knarr men inget räkneverk vilket jag iaf anser helt nödvändigt skulle inte kunna tänka mej utan idag faktiskt om man ska köra fullriggat, helt överlägset men i övrigt är det bra rullar fullt godkända.
          Alla trollingspön funkar bara en fråga om den vanliga storleken på fisk och spöaktion brukar vara en personlig fråga vad man gillar du får känna dej fram planerar du några besök i Östersjön bör de nog vara något kraftigare dock ca 20lbs brukar vara vanligt och lagom då.
          Lycka Till
          Bara köpa 7000 m. räkneverk då?
          Senast ändrad av Flodebanan; 2007-10-21, 18:18.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Bara köpa 7000 m. räkneverk då?
            Knappast Flode alldeles för dyra grejor finns fullt godkända väsentligt billigare alternativ!
            Piggen har du nya Unitrolls?
            Något äldre Unitrolls i plast är definitivt inte godkända för 7 kilos lod använder du sådana långbommat kommer sprickorna förr eller senare har bytt flera plastramar till dem.
            Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-21, 18:45.

Kommentera

Fish307 jodå Jonas
              Du har gamla plasten eller troligen snarare konstruktionen de har troligen förstärkt på de nya versionerna.
              Så här är det de spricker inte på en gång det tar tid fiske i kyla lär spela in när den kommer så sitter den på undersidan från kant rakt igenom bomskruven vidare till viktkroken.
              Cannon har livstidsgaranti på plasten det är troligen därför de har förstärkt nya riggar de börjar bli trötta på att skicka ersättningsdelar gratis antagligen.
              Var därför jag skickade dej bilden på alu riggar de håller mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Piggen har du nya Unitrolls?
                Något äldre Unitrolls i plast är definitivt inte godkända för 7 kilos lod använder du sådana långbommat kommer sprickorna förr eller senare har bytt flera plastramar till dem.
                Vet inte om jag har gamla eller nya dem satt på båten när jag köpte den och är enligt uppgift från -99, kör alltid med helt indragna bommar eller endast 15-20cm ut på innersta delen.

Hade 5 kg först men gillade inte vinkeln på vajern och läste då att Unitroll klarade 7 kg så då blev det såna, men jag visste inte att det var olika på materialet, men det visar sig väl framöver

Livstidsgaranti låter bra då är det bara att beställa nya grejor om dem pajar

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                  Du nämnde ordet "livsgaranti" så jag vart nyfiken och börja leta i stora kaffeburken där jag har kvitton,trot eller ej men jag hitta kvittona till båda riggarna.Rigg 1 köpt juli 1999 på Berras,rigg 2 är inköpt på Willys i januari 2002..
                  Haha härligt Jonas håll reda på dem bara scanna och mejla till USA om nåt går snett med plastdelarna, livstidsgarantin lär knappast gälla i Sverige men den gör det därborta, de brukar skicka dörr till dörr free of charge! mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Vet inte om jag har gamla eller nya dem satt på båten när jag köpte den och är enligt uppgift från -99, kör alltid med helt indragna bommar eller endast 15-20cm ut på innersta delen.

Hade 5 kg först men gillade inte vinkeln på vajern och läste då att Unitroll klarade 7 kg så då blev det såna, men jag visste inte att det var olika på materialet, men det visar sig väl framöver

Livstidsgaranti låter bra då är det bara att beställa nya grejor om dem pajar
                    Piggen notera att Cannons wire har 135lbs brottstyrka medans Scottys har 150lbs en av anledningarna till att du behöver tyngre lod den är tjockare i dia...
                    Använd aldrig tyngre lod än nödvändigt för det djup du fiskar på utsätter bara grejorna för onödigt slitage, dessutom är jag övertygad om att något lättare lod ger bättre gång åt betena då de rör sej fram och bakåt lättare vid gaspådrag grov sjö etc min tro men jag kan ha fel naturligtvis. lycka till
                    ( har både cannon och scotty wire i verkstan scottys är märkbart grövre definitivt inte konstigt då den är gjord för havstrolling med betydligt tyngre vikter)
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-21, 19:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    641 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X