Flötestrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling

Hej.
    Tänkte testa detta fiskesätt nu till helgen. Har hört att hösten är en bra tid för detta?
    Tänkte köra med 2 spön. Helt vanliga 9" spön med vanliga enkla Okuma haspelrullar. Antar att bygeln ska vara nere och bromsen lätt åtdragen när man ror sakta framåt? Om man nu skulle få napp, ska man då öppna bygeln och ge gäddan lite lina och sedan göra ett rejält mothugg? Eller hur gör ni?

Var i sjön ska man fiska vid denna tiden på året? Inne i vid vassen eller ute på stora sjön? Vilket djup?

Tänkte fiska i en stor och djup klarvattensjö i norra dalsland. Något speciellt man ska tänka på då?

Många, kanske dumma, frågor men har gett mig f*n på att få en lite större gädda innan året är slut, så lite tips är aldrig fel..

Ursprungligen postat av orbital Visa inlägg
    Hej.
    Tänkte testa detta fiskesätt nu till helgen. Har hört att hösten är en bra tid för detta?
    Tänkte köra med 2 spön. Helt vanliga 9" spön med vanliga enkla Okuma haspelrullar. Antar att bygeln ska vara nere och bromsen lätt åtdragen när man ror sakta framåt? Om man nu skulle få napp, ska man då öppna bygeln och ge gäddan lite lina och sedan göra ett rejält mothugg? Eller hur gör ni?

Var i sjön ska man fiska vid denna tiden på året? Inne i vid vassen eller ute på stora sjön? Vilket djup?

Tänkte fiska i en stor och djup klarvattensjö i norra dalsland. Något speciellt man ska tänka på då?

Många, kanske dumma, frågor men har gett mig f*n på att få en lite större gädda innan året är slut, så lite tips är aldrig fel..
    Fiska där betesfisken finns, antingen kör du öppen bygel eller stenhård broms, mittemellan blir bara en dålig kompromiss av de båda.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av orbital Visa inlägg
      Hej.

Angående bygeln så skulle jag köra med den öppen, sen så har jag en gummisnodd satt runt främre handtaget och där klämmer jag fast en ögla av linan.

Så kommer inte fisken att känna något motstånd när den hugger, utan du kan i lugn och ro ta en klunk öl, ta spöt, fälla bygeln och göra mothugg

Lycka till

/D

Kommentera

Tack för tipset Danne! Det ska absolut testa.

Tänkte använda dött bete, rör ju sig ganska bra ändå. Eller vad brukar ni använda?
        Betesfisk som varit fryst, funkar det? Har haft problem med att få mört i just den sjön jag ska fiska i, men här hemma lyckas jag bättre. Så tänkte fånga lite här hemma sen lägga i frysen å ta med dem upp sen.. Har ingen möjlighet att ha dom i en sump eller liknande.

Kommentera

Levande betesfisk funkar alltid bättre tycker jag. Har du problem att få tag på mört så ta med jiggspöt och försök få tag på abborre. Flötestrolling med abborre går lika bra som med mört.
          http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

flötestrolling e riktigt bra nu på hösten bara ut å mosa,prova med fryst bete men inget går upp mot en pigg mört som bogserar flötet. Sök gäddan både på frivatten å nära vasser eller om du hittar betes stimm på lodet,om de e klart vatten så kör lite längre släpp på linorna. när de gäller flötesval så finns de en hel djungel men ja har provat mig fram så valet för mig blir Drennan piker28g. Angående fart så är de bara att ligga å peta med årorna/elmotorn å sen öka farten kan göra så att gäddan kastar sig över ditt bete,för att pimpa upp ditt tackel kan du köra med smileblades eller balongremsor på krokarna. vid mothugget är de bara att lura några sek sen nypa på med mothugget brukar funka bra å så slipper du plocka ur krokar som sitter illa!! Skitfiske på dig=)

Kommentera

det spelar nog ingen roll om det är levande eller dött bete. många föredrar levande (jag med) men sist jag kastmetade efter gädda så var mörten för pigg för gäddan så gäddan missade när han sulle käka den (2gånger) det var riktigt häftigt och se men jag hade hellre velat fightas med gäddan
              Pike!

Fiska bör man, annars dör man!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
              1 svar
              286 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg hnkm
              av hnkm

Arbetar...
              X