fånga löja i strömmingsnät? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fånga löja i strömmingsnät?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fånga löja i strömmingsnät?

Har kikat runt på lite alternativa metoder till mete då det är både tråkigt och extremt tidskrävande

speciella löjnät finns ju att köpa i redskapshandeln. Strl på dessa är oftast 10 m långa och ca 1,1m djupa och med maskstrl på 8-10 mm. kostar dessutom multum då man troligen skulle behöva knyta ihop 2-3st för att fiska effektivt.

tänkte ist pröva med ett strömmingsnät då jag har ett sånt på 20 m. Dessutom går det djupare än löjnäten. Maskstrl ligger här på runt 20mm. Frågan är om det funkar till benlöja i strl 14-15 cm. Mindre än så vill jag inte ha. Maskorna borde ju stämma skapligt eller tror ni dom går rakt igenom?

ett annat alternativ kan vara att skaffa sej större löjskallar och lägga för siklöja ist. hur gör man då? vet att dom leker på hösten och att folk här hemma fångar dom, men hur dom gör har jag ingen aning om. Lägga djupt? och strömmingsnätet borde ju funka här?

Har ett sådant löjnät och vi brukar lägga ut det där vi ser att löjan vakar och mäska lite runt nätet med brödsmulor och havregryn. Och plocka upp det efter max 15min då brukar det om man har otur vara fult av löja och har man mycket otur så sitter det en del abborrar i nätet också. Brukar bli mycket jobb med att få loss fisken ur nätet så att dom är fräscha och inte tappat för mycket fjäll och fenor. Det enklaste är att meta dom om man vet vart man ska hålla till. Plus att dom blir minst skadade då

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Är det bara att de kostar multum som du oroar dig för, införskaffa ett från biltema. Ett 5 meters löjnät kostar 80, blir inte superdupermycket för några stycken. Har ingen aning om kvalitet däremot. Införskaffade ett för att klä om en gammal sänkhåv med, och den håller iallafall fortfarande.

Mvh, Andreas

Kommentera

nätskadade löjer vill man absolut inte ha.Tacka vetja meta dem både roligare och det blir fina löjer med fjäll!!!!!Man kan få ihop runt 350 på bara några timmar om det nappar bra,maggot och löjmäsk brukar va bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Göran.Andersson Visa inlägg
          nätskadade löjer vill man absolut inte ha.Tacka vetja meta dem både roligare och det blir fina löjer med fjäll!!!!!Man kan få ihop runt 350 på bara några timmar om det nappar bra,maggot och löjmäsk brukar va bra
          Tillgången på löja är inge vidare här uppe, har testat en del mete några kvällar men bara lyckats få ihop ca 20-30 st per kväll. Ska testa ett 20m strömmingsnät i morgon. Och har man nu tur och får lite fisk så visst kan några fjäll ryka men hellre det än att offra en hel månad med metspöt

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Har ett sådant löjnät och vi brukar lägga ut det där vi ser att löjan vakar och mäska lite runt nätet med brödsmulor och havregryn. Och plocka upp det efter max 15min då brukar det om man har otur vara fult av löja och har man mycket otur så sitter det en del abborrar i nätet också. Brukar bli mycket jobb med att få loss fisken ur nätet så att dom är fräscha och inte tappat för mycket fjäll och fenor. Det enklaste är att meta dom om man vet vart man ska hålla till. Plus att dom blir minst skadade då
            har också fiskat med den typ av nät. Har också för mej att det var ett helsike att få loss fisken. Men med strömmingsnätet är maskorna lite grövre. Det borde gå enklare, samt att man sållar bort dom minsta. Om det nu går som jag tänkt mej

Kommentera

Jojon om maskstolpen ligger på 20 mm kan det bli riktigt lättrensat dvs tomt då alla smet igenom!
              Låt oss veta hur det gick, dessutom är det så kritiskt att alla fjällena bör vara med på dem, skulle isf betyda att glittret är minst lika viktigt som lukten därnere?? kul att veta!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Skulle nog satsat på 13mm i maskstorlek, den storleken använder nämligen jag och då blir storleken på fisken lagom.

Sen det att dom tappar fjäll, tja en del dagar tycker jag att det till och med fungerar bättre med "skadade" fiskar i stället för superfina, och det är väl ganska naturligt, den ska ju uppträda som en skadad fisk så varför ska den då vara fullfjällad? Så enligt mig ska ska man nog prova även fjällskadade fiskar under fisket.

Men alla är ju sin tro salig, och speciellt när det gäller fiske
                Team Fanny Farm

Kommentera

sagt och gjort då var strömmingsnätet testat. Fick vid första lägget inte en enda löja, endast storgädda och några aborrar mod större. Vid andra lägget fick jag ett hundratal småaborrar, småbraxar mört och annat djävulskap. Allt som i princip finns i sjön utom löjan. Inte ens siklöjan som syntes så väl på lodet verkade vilja fastna.

Har lyckats meta ihop ett femtiotal löjor i rätt strl nu under sensommaren. Det räcker ju bara ett par svängar. Kanske man skulle pröva nån form av gift eller möjligen handgranater, fan va less jag blir, har god lust sätta ut hela skutan med all arsenal på annons.

Kommentera

Om löjan gått och ställt sej på djupet eller om det var maskorna som var för stora får man inte veta..

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Jojon om maskstolpen ligger på 20 mm kan det bli riktigt lättrensat dvs tomt då alla smet igenom!
                    Låt oss veta hur det gick, dessutom är det så kritiskt att alla fjällena bör vara med på dem, skulle isf betyda att glittret är minst lika viktigt som lukten därnere?? kul att veta!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    626 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X