Göstrolling i beckmörker (helt mörkt) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling i beckmörker (helt mörkt)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av The Boss Visa inlägg
    På hösten brukar jag ha bra gös fiske mitt på dagen. De brukar ta i frivattnet. stora vobblers typ westins brukar vara bra. Nattfiske tror jag absolut inte på nu. Har fått gös ända in i november så det är bara att köra på!

bra och bra.. gösen går på djupet den här tiden på året och brukar enligt mina egna erfarenheter vara grymt svåra att lura till hugg. Bara att inse.. göstiderna är förbi. däremot öringen brukar gå upp den här tiden på året. Bästa tiden nu och en och en halv månad framåt på insjööringen skulle jag vilja påstå. Tomic/bomber 15A medans vattentempen är 5-10grader fart 2 knop, när tempen börjar sjunka under 5 grader löja är oslagbart

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
      bra och bra.. gösen går på djupet den här tiden på året och brukar enligt mina egna erfarenheter vara grymt svåra att lura till hugg. Bara att inse.. göstiderna är förbi. däremot öringen brukar gå upp den här tiden på året. Bästa tiden nu och en och en halv månad framåt på insjööringen skulle jag vilja påstå. Tomic/bomber 15A medans vattentempen är 5-10grader fart 2 knop, när tempen börjar sjunka under 5 grader löja är oslagbart
      Hehe, killen i fiskeaffären påstod att det är tvärt om ang. öringen. Men man vet ju aldrig med norrbaggarna

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
        Inte alls. Brukar få gös på 1-8m djup hela hösten på samma ställen som jag får gös på sommaren. Enda skillnaden är väll att dom verkar vilja ha lite större vobblers och att dom tar på dagen. Men det är klart sämre än på sommarn såklart. Men det går!

Kommentera

Nattfiske överhuvudtaget är överreklamerat. Ännu värre om det är beckmörkt. Inte ens gösen ser sitt byte då. Fullmåne är alltid att föredra vid sent kvällsfiske. Vad det handlar om är att få dit betet där fisken är.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

I klarvattens sjöar vet jag att det går att fiska bra på natten. Grumliga sjöar brukar fisket dö ut när mörkret faller.
            sigpic

Kommentera

Desto klarare vatten det är, desto bättre hugger gösen under mulna dagar eller kvällar, morgnar och nätter medan gös i ett grumligt vatten ofta hugger dygnet runt.

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Nattfiske överhuvudtaget är överreklamerat. Ännu värre om det är beckmörkt. Inte ens gösen ser sitt byte då. Fullmåne är alltid att föredra vid sent kvällsfiske. Vad det handlar om är att få dit betet där fisken är.
              Jodå, gösen är grym i mörkret.
              I gösens ögon finns det särskilda korn som kan reflektera det befintliga ljuset flera gånger om, på det här sättet har gösen det lätt för att jaga medan andra fiskar knappt kan se.

Intressant läsning!

Kommentera

Tjänna tjänna, har helt missat att den här tråden vaknat till liv Nä asså jag har inte heller bra erfarenheter av att trolla efter det blivit mörkt. Timmen från det att solen gick ner till det blev mörkt har vari skitbra däremot... men jag har inte så lång erfarenhet att jag kan säga säkert om det är en slump eller om det kan löna sig på natten oxå, vi har oftast fari hem när racet tagi slut.

Nu i slutet av september har jag bytt till tidiga mornar istället för gösen, det har gått ok, men vi har ba hunni me två gånger så.. inte så mycket att säga. Sist vi va ute han vi fiska i ja säg en minut så small det på en rackare och sen en till efter 20 min, sen vare dött fram till 11 igen..

Är det nån som trollar gös med löja? Jag är lite sugen på testa, har byggt en ruggit basic djuprigg, lite lockande att köra ett par löjor eller det blir väl norsar då för mig i mälaren. Lägger upp ett foto på riggen, jag kom undan för en hundring + lite power pro En sopkvast för 19, ett block från clabben för 19, en tving för 49 och nåra öggle skruvar. Jag kör power pro på en vinda och så har jag sytt in nåra trådar i den var annan meter med annan färg på 10 och 15 meter. För att få fast det hela så snurrar jag det ba runt tving hantaget nåra varv och så nyper jag åt med en sån här påsklämma från ikea. Har knåpat ihop sånna man fäster linan i mha påsklämmor oxå, efter nåt tips jag läste här. Tyngden byggde jag av en järnklump som jag tror hade suttit som en knopp på ett staket, ni vet sådär på hörnpålarna, men den hade rostat bort. Iaf limmade jag fast en fena mha lite ståltråd och sjukt mycke smältlim och epoxy :-) och sen drog jag fast en öggla mha en pianotråds konstruktion och lite till epoxy. Tyngden väger dryga 2000g. Iom att power pron skär rätt bra och att man kör så sakta så fungerar det faktiskt helt ok, det ser inte snyggt ut och det lär väl inte hålla sjukt länge om man ska va ärlig men ja... det va jävla billigt och lite kul

Det fungerade skitbra faktisikt. Jag är nöjd, det är sjukt kul med gör det själv. Som sagt första försöke bjöd på största gösen hitls (2980g).
                Bifogade filer
                När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg

Det fungerade skitbra faktisikt. Jag är nöjd, det är sjukt kul med gör det själv. Som sagt första försöke bjöd på största gösen hitls (2980g).

Du ser himla glad ut på bilden i alla fall
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hehe, ja det var efter en ganska lång dö-period det där
                    (det är brorsan på bilden)
                    När drar vi?

Kommentera

Gaddkraeln eller vad du kallade dig. Att dom har ett öga som är anpassat för mörker visste jag nog. Men gränsen för all syn går nånstans. Kolmörkt gör det nog inte lättare även om gösen fick linser. Fullmåne gör det ju lättare att överblicka mot ytan. Eftersom det lyser upp åt dom. Så ljus är bra även för en blind. Alltid kan det förstärka nåt.
                      Sen att det alltid varierar i klara och grumliga vatten säger ju sig självt.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X