trolling efter röding? ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trolling efter röding? ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trolling efter röding? ekolod?

Hej! Detta blir mitt första inlägg på det här forumet.

Det är så att jag och två kompisar ska iväg å fiska lite röding i norge, närmare bestämt i en sjö som heter limingen.
    Vi har varit iväg förut och fått fisk på långdrag, men saken är den att det är så djupt så man måste ju köra väldigt sakta eller helst ro. Det går ju nästan för snabbt med min elmotor, en minkota 36 (vad man nu mäter i). Så jag undrar om ni har nå tips på att komma ner lite djupare, kollade in priser på djuprigg, men det kändes lite för dyrt just nu.

Jag har blivit lite sugen att köpa ett ekolod i prisklassen 1000-1500, max 2000:-...(tipsa gärna) för att kunna se djup å så, men har man ingen djuprigg, är det totalt meningslöst då?

Innan jag började skriva det här inlägget hade jag 1000 frågor känns det som, men nu har jag glömt det mesta :P

Men tipsa mig gärna om utrustning för att komma ner på djup, ett billigt men prisvärt ekolod och gärna lite andra saker att tänka på.

Har läst lite andra trådar om trolling, men jag tycker det verkar vara svårt, och dessutom är det ju en djungel med alla dessa saker man måste ha

hoppas nån orkar läsa och svara på detta.

Vad för båt har ni, om ni kör med elmotor så kan ni säkert använda en fishingbuddy ekolod som monteras på akterspegeln.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

med dipsydiver kan du väl
      komma ner en 20 meter
      Spöböj !!

Kommentera

okej, kör man runt kanterna så tror jag det inte är nå djupare än 10-20 meter oftast. Om man vill ha dom stora rödingarna, vart ska man hålla till då?

Vet inte riktigt hur stor båten är, måste kolla det.

Kommentera

Finns ju lite olika alternativ

Enklast:
          Köp päronblyn modell tyngre, typ 80-150g. (Beror ju givetvis på hur djupt ni tänker fiska och med vilka beten, får helt enkelt testa sig fram)

Ta ett gummiband, trä det igenom ögglan på sänket och sedan igenom sin "egna" öggla, ja du förstår säkert, sedan gör du bara samma sak på linan, förslagsvis kanske 30ft (ca. 10m) framför betet. Samma med avståndet här, ni får helt enkelt prova er fram lite.

Bäst?:

Köp Dipsy, fråga gärna i affären hur dom funkar om du är osäker och det inte finns förklarat på fp. Olika modeller funkar på olika sätt.

Sämst?: "Kussamoparavaner" som du sätter en spölängd (inte mera för det blir då väldigt svårt vid landningen av fisken) från betet.

Om du frågar runt lite i din lokala butik eller åker till ngn lite större ställe där dom "kan" trolling så kommer du garanterat komma därifrån med en riktigt bra lösning.

Ang. Ekolod:

Köp ett Eagle/Lowrance, samma saker, i lite olika skepnad och med olika kontakter bara. Om du vill ha portabelt, bygg hellre själv med ett "MC/BIL" batteri. Blir både bättre drifttider, betydligt billigare och smidigare än att springa och köpa batterier eller hålla på och ha med 4uppsättningar med återuppladdningbara ut i båten. Om du söker på portabelt ekolod på "sökfuntionen" du har uppe till höger hittar du andra som har byggt, bygglösningar och tips.

Fishingbuddy loden har jag hört är riktig riktigt skit! Dock vet jag inte om dom har "ryckt" upp sig.

Fishin
          sigpic

Kommentera

Här några beten som brukar funka för oss efter rödingen favoriten är Apex 1,5" och 3" som fiskas tillsammans med ett lockblänke typ långdrag eller flasher. Och som vanligt gäller blanka/ljusa beten vid sol och mörka/målade beten vid mulet väder.
            Ibland när man använder lockblänken vid soligt väder så skrämmer dom särskilt om dom är blanka. Ett favo långdrag jag har är målat vit med pearl glitter på framsidan skedarna.
            Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Och som flode säger så använd päronbly med gummiband. Enklast om man använder lockblänken
              Bifogade filer

Kommentera

jätte trevligt forum det här verkar vara, med mycket bra svar och trevliga personer, tack så mycket, kom gärna med mer tips!

team char, du tipsar om ett icke långdrag, brukar sånna funka bra i fjällen för att få röding? ska man ha dem lika djupt som jag har haft mina långdrag?

Kommentera

Ursprungligen postat av LooPP Visa inlägg
                  jätte trevligt forum det här verkar vara, med mycket bra svar och trevliga personer, tack så mycket, kom gärna med mer tips!

team char, du tipsar om ett icke långdrag, brukar sånna funka bra i fjällen för att få röding? ska man ha dem lika djupt som jag har haft mina långdrag?
                  Flashers brukar ofta användas tillsamans med en djuprigg men dom här går att använda bara blyade framför

Annars kan en stor trolling sked typ NK M80 eller största Brekpointen användas som lockblänke ca 1m framför en liten Apex eller en spin n´glow

För att få dom riktigt stora rödingarna så ska man leta efter rätt temperaturer och fisk som jagar oftast så står dom på botten och trycker och dom är det inte lönt att fiska på.

Den här högg på 8m där det var 130m under båten på en Apex 3"
                  Bifogade filer

Kommentera

Gör som flodeb säger köp ett biligt lod och mc-batteri leta upp kanten sätt ett tre lekande gör en tafs ca 10 m päron sänke ca 80 g sen spinnare mörka du kommeratt ha j-vligt roligt! (fiska där det är ca 10 m djup)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X