Pelagiskt gäddfiske i gryning under sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt gäddfiske i gryning under sommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pelagiskt gäddfiske i gryning under sommaren

Är det någon som har erfarenhet av fiske efter stor gädda i frivattnen under gryning mkt tidig morgon under hög sommar? Nu ljusnar det ju redan typ 02,30 lr nått sånt. Tänkte testa att fiska efter gädda i djupkanter och pelagiskt men under dygnets första timmar. Någon som testat och märkt skillnad mellan dag lr kväll?

Lr någon som fiskar gädda (oavsett fiskemetod) med erfarenhet av tidigt fiske?

men hallå

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
    Är det någon som har erfarenhet av fiske efter stor gädda i frivattnen under gryning mkt tidig morgon under hög sommar? Nu ljusnar det ju redan typ 02,30 lr nått sånt. Tänkte testa att fiska efter gädda i djupkanter och pelagiskt men under dygnets första timmar. Någon som testat och märkt skillnad mellan dag lr kväll?

ingen som vet nått om detta??

Kommentera

ingen som vet nått om detta??
      Har varit ute med Kimbow och troolat pelagisk gädda i Sävelången. Tyvärr gav det inget trots ett pass på 6 timmar Det var mellan 14:00-20:00 Det känns som att denna sommar är lite svårflirtad vad beträffar fiske, både i hav och sjö.

Lycka till
      Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
        Har varit ute med Kimbow och troolat pelagisk gädda i Sävelången. Tyvärr gav det inget trots ett pass på 6 timmar Det var mellan 14:00-20:00 Det känns som att denna sommar är lite svårflirtad vad beträffar fiske, både i hav och sjö.

Lycka till
        Kände du att ditt svar var relevant med tanke på frågan? Så vitt jag vet är inte eftermiddag/kväll det samma som gryning, inte där jag bor i varje fall.
        Ett svar kan ju vara att gryning och kväll är heta perioder för fiske, oavsett om man fiskar pelagisk gädda eller inte. Mörkerfiske kan också vara hett så här års.
        Enligt min personliga erfarenhet (som är begränsad, eftersom jag sällan går upp i gryningen, dock provar jag ibland) så är skymningsfiske hetare. Kör gärna en stund efter mörkrets inbrott också, det kan ge resultat.

Kommentera

Nu är KG? blygsam, han och Prylis är nattfiskets mästare...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har inte provat tidigt morgonfiske, men har lite info som kanske hjälper. Senaste tiden har det varit bra fram till 16-17 ungefär (har börjat fiska vid lunch). Efter det har det varit dåligt fram till skymningen, då har det börjat hända saker igen.

Kommentera

Om det funkar i frivattnet har jag ingen koll på, men denna tid på året funkar det ofta bra att köra stora jiggar typ super sandra, Bulldawg och 23 cm shads (går säkert bra med andra typer av beten också) i steniga branter som har nära till djupt vatten. (>6m)
              Det verkar vara en aktivitetstopp i skymningen och gryningen. När det är som mörkast är fisket ofta svårare, passar bra med en fikapaus då..

Kommentera

Jag har ingen personlig erfarenhet av att trolla efter gädda i gryningen.

Jag har däremot varit ute efter abborre på friliggande grundtoppar vid den tiden och ibland träffat på gäddor som måste hanteras med viss varsamhet för att den klena abborrutrustningen skulle tåla tyngden och kraften hos en dryg meter gädda. Det betyder alltså att gryningstimmarna kan vara produktiva och förmodligen då också för trollare.

Håkan Brugård hade för länge sedan en fiskespalt i UNT där han bland annat berättade om sköna stunder med Mälarens största madammer ungefär vid den tiden sista dansen tonade ut på dansbanorna. När de fiskare vilka haft annat för sig på småtimmarna lagom slaka dök upp vid sjön samtidigt som solen började kika över träden så hade enligt Håkan de största gäddorna redan dragit sig undan för att smälta nattens rov.
                Detta skulle kunna tolkas som ett indicium på att det är under nattmörkrets tid och fram till att himlen börjar ljusna som de stora gäddorna är lättast att komma till tals med.

Sen återstår frågan om var man ska stämma träff med dem.

Senast ändrad av BeBest; 2007-07-14, 16:23.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                  Kände du att ditt svar var relevant med tanke på frågan? Så vitt jag vet är inte eftermiddag/kväll det samma som gryning, inte där jag bor i varje fall.
                  Ett svar kan ju vara att gryning och kväll är heta perioder för fiske, oavsett om man fiskar pelagisk gädda eller inte. Mörkerfiske kan också vara hett så här års.
                  Enligt min personliga erfarenhet (som är begränsad, eftersom jag sällan går upp i gryningen, dock provar jag ibland) så är skymningsfiske hetare. Kör gärna en stund efter mörkrets inbrott också, det kan ge resultat.
                  KGs vanliga trevliga attityd - kyss mig i röven KG
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Visst är fiske i gryning att föredra framför lunchfiske men skulle iaf säga att kvälls/nattfisket är hetare har fått många fina gäddor sent på natten som bonus vid gösfiske.
                    Varning: Fiske är beroendeframkallande.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    1 svar
                    286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg hnkm
                    av hnkm

Arbetar...
                    X