Trolling med betesfisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med betesfisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling med betesfisk!

Hej!

Som jag har förstått så ska löjan snurra när man trollar den. Detta gäller vid öring/röding och lax trolling.
    Inom big game är ett snurrande bete helt fel.. Ett snurrande bete resulterar aldrig i några hugg och det går sönder mycket lättare. Nu trollar vi våra i mellan 5-10 knop... Lite skillnad men ändå.

Ingen som riggat en betesfisk för att simma riktigt?

Är fiskarna här dummare?

Mvh
    Johan P

vouksi raksi luhr jensen beteshållare har inte snurrande bete däremot anchovy och pro troll mfl

Kommentera

Ingen som riggar dem med nylon genom skallen och en blykula framför? Som på bilden jag har på fotoalbumet.

Kommentera

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med hela inlägget, men de gånger jag trollat med död betesfisk har jag tacklat den med en lätt böj så att den roterar i vida cirklar, precis som du konstaterat.
        Vid big game är tanken att den ska simma naturligt och det uppnår man genom att tackla den som du visat i fotoallbumet, eller?

mvh
        Senast ändrad av andrease; 2007-07-11, 21:24.
        varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease Visa inlägg
          Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med hela inlägget, men de gånger jag trollat med död betesfisk har jag tacklat den med en lätt böj så att den roterar i vida cirklar, precis som du konstaterat.
          Vid big game är tanken att den ska simma naturligt och det uppnår man genom att tackla den som du visat i fotoallbumet, eller?

mvh
          Ja exakt. Alltså varför riggar man dem inte så att de simmar? Borde inte det vara bättre?

Man skulle ju aldrig fiska en wobbler som roterar.

Kommentera

Som jag tackla dom roterade dom i stora cirklar, över en meter i diameter skulle jag tippa på. Vad som är tanken med det vid laxtrolling vet jag faktiskt inte, men uppenbarligen fungerar det iallafall
            varför nappar det aldrig?

Kommentera

Jag får väl försöka ta en tur på vänern till vintern och testa varianten som jag lärt mig. Återkommer i ärendet. Men visst är det väl en intressant tankeställare.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                Ja exakt. Alltså varför riggar man dem inte så att de simmar? Borde inte det vara bättre?

Man skulle ju aldrig fiska en wobbler som roterar.
                Ingen regel utan undantag, på laxtrolling så vill en del ha roterande wobbler, sabbar därför nosöglan.
                Vouksi Raksi är en beteshållare med sked, dock så sitter splinten dåligt så jag rekommenderar tandpetare istället.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Om man tittar på en skadad löja så ser man att der roterar när den försöker simma så det är nog en anledning till varför man vill få löj tacklen att rotera. men som sagt innan så finns det även ett antal tackel som inte roterar. Och jag tror att det är mest av bekvämlighet som man använder huvor istället för att sy dom. Finns guider i amerika som fiskar betesfisken utan huvor.
                  Senast ändrad av team char; 2007-12-18, 19:05.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

jag har funderingar på att trolla gädda med sill eller mört jag håller på med lite egna specialare som ska testas i helgen, nån som har trollat gädda med betesfisk? inte flötestrolling då altså hehe
                    http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    627 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X