Trolling i kvarken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i kvarken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
    Från Holmögadd så är det bara ca25 distans över till fiskeplatserna utanför finska kusten. från Lövånger har jag 45 distans över till Karleby där jag har några bekanta som trollar efter Lax så det blir att åka över några dagar i sommar när Laxen passerar där.
    Vi gjorde några små försök i somras här utanför i Skelleftebukten vi är 5-6 trollingbåtar här i Skellefteå så skulle vi göra en gemensam satsning så skulle det nog gå att få någon Lax.
    Här finns det 3-5 Lax förande älvar inom 3-4mil men laxen kommer med så stor spridning till dom. Till Byske kommer Laxen mitten till slutet av maj medans i Skellefteälv kommer den inte förrän mot slutet av juli.
    Till sommaren så ska jag inte tävla så då blir det nog ett antal dagar/veckor som kommer att läggas på att trolla lax utanför Skellefteå. Så kanske någon dissorienterad Lax hittar åt en av mina skedar

Men man skulle nog behöva hjälp av en rutinerad lax trollare att tyda sjökortet och få lite tips vart man skulle kunna lägga ned lite tid. Har varit i kontakt med några gamla långrevs fiskare och fått vata var dom la ut sina krokar

Rutinerad och rutinerad, något matnyttigt tror jag mig åtminstone kunna dela med mig utav... Oavsett Norrland eller Blekinge, oavsett älv, oavsett VANDRINGSRIKTING, tycker iaf jag att det finns ett par helt avgörande- tillika vägvisande faktorer i sökandet efter vandrarna.
    1. Leta efter en så "flaskhals" liknande bottentopografi som möjligt, närmast tillåtet älvens inlopp! Djupa (30-100m) avsmalnande partier/rännor ÄR idealet.
    2. Sök "vandringshinder" (kraftigt uppskjutande grund/rev) som tydligt skär av dessa möjliga vandringsvägar. Fiska uteskutande längs med dessa!
    3. Frånlandsvind - fiska i östra kanten av "rännan", pålandsvind - fiska i västra...
    Utan att vara någon expert är jag rel säker på att X-antal kvällar med sjökortet på vardagsrumsbordet borde avslöja iaf någon sådan potetiell "laxinfart" i anknytning till samtliga större svenska laxförande älvar... Vill absolut inte framhålla mig själv som någon magistertrollare, heller inte slå någon på fingrarna. Åkte själva för ett antal år sedan ett skapligt stycke norr över, extremt kunskapfattiga bör tillägas. Efter att studerat kortet under bilresan samt en handfull tips från trollingkollegor, sattes kursen bestämt 07.00. Sagt och gjort, 08.45 låg där 13,7kg 99cm silver på durken, ofattbart men sant! Även om just den fisken säkerligen mest baserades på ren och skär NYBÖRJARTUR, bevisar det ändå att inget är omöjligt...

Lycka till!

Kommentera

Ok Flodsröm har naturligtvis ingen järnkoll på detta kan nog vara som du säger men det känns inte rationellt som sagt då hela norrlandskusten är full med laxälvar den ena efter den andra norrut till skillnad mot finsksidan finns några där men inte så många jämfört med vår sida.
      Det krävs tålamod och en järnhård tro på att de dyker upp förr eller senare kan tillägga att jag fick två relativt snabbt i våras därefter en längre period utan ett ryck i bitarna säkert upp emot tio turer sen kom två snabba igen samt ytterligare en som släppte strax bakom båten, då vet jag att de kommer förr eller senare bara nöta envist på, (men innan man har vetskapen att de kommer din väg!!!!) mvh
      Skickar en kanonlänk privat mycket användbar kanske du har den redan men iaf
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
        Rutinerad och rutinerad, något matnyttigt tror jag mig åtminstone kunna dela med mig utav... Oavsett Norrland eller Blekinge, oavsett älv, oavsett VANDRINGSRIKTING, tycker iaf jag att det finns ett par helt avgörande- tillika vägvisande faktorer i sökandet efter vandrarna.
        1. Leta efter en så "flaskhals" liknande bottentopografi som möjligt, närmast tillåtet älvens inlopp! Djupa (30-100m) avsmalnande partier/rännor ÄR idealet.
        2. Sök "vandringshinder" (kraftigt uppskjutande grund/rev) som tydligt skär av dessa möjliga vandringsvägar. Fiska uteskutande längs med dessa!
        3. Frånlandsvind - fiska i östra kanten av "rännan", pålandsvind - fiska i västra...
        Utan att vara någon expert är jag rel säker på att X-antal kvällar med sjökortet på vardagsrumsbordet borde avslöja iaf någon sådan potetiell "laxinfart" i anknytning till samtliga större svenska laxförande älvar... Vill absolut inte framhålla mig själv som någon magistertrollare, heller inte slå någon på fingrarna. Åkte själva för ett antal år sedan ett skapligt stycke norr över, extremt kunskapfattiga bör tillägas. Efter att studerat kortet under bilresan samt en handfull tips från trollingkollegor, sattes kursen bestämt 07.00. Sagt och gjort, 08.45 låg där 13,7kg 99cm silver på durken, ofattbart men sant! Även om just den fisken säkerligen mest baserades på ren och skär NYBÖRJARTUR, bevisar det ändå att inget är omöjligt...

Lycka till!
        Riktigt bra! precis min tro för att ha minsta chans måste man eliminera vatten redan på förhand vilket naturligtvis låter lätt men är otroligt svårt
        Fin fisk du tog en dröm för oss som är sålda gratulerar fick nästan en identisk också i år när den ligger i håven så skallrar det i knäna man vet vilket jobb som ligger bakom!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Riktigt bra! precis min tro för att ha minsta chans måste man eliminera vatten redan på förhand vilket naturligtvis låter lätt men är otroligt svårt
          Fin fisk du tog en dröm för oss som är sålda gratulerar fick nästan en identisk också i år när den ligger i håven så skallrar det i knäna man vet vilket jobb som ligger bakom!

Kul att höra! Kanske låter väl inskränkt, men vi fiskar helt uteslutande enligt just de tre riktlinjer jag tidigare nämnde. Platsen ifråga vi i nuläget satsar hårt på handlar därmed enbart om drygt 3nm/1,5h trolling ostlig riktning, helomvändning 1,5h trolling västlig riktning, vändning...... 13-14h fiske å ~9 vändor brukar i ärlighetens namn ge 1-2 påslag! Låter kanske måttligt spännande för den oinvigde, men då 117cm/20.9kg silver går i håven är lyckan TOTAL vill jag lova!

ps: absolut inte meningen som skryt!, kunde bara inte låta bli Skitfiske på er alla! ds.

Kommentera

David tror jag vet var din öst västliga rutt ligger!
            Man längtar till maj-juni nu i år ska detta stråk besökas av oss också!
            Vilken fisk har en något mindre som största och jag vet hur det känns när den glider över relingen!
            Gott nytt år på dej så ses vi där kanske

Kommentera

Säsongstart i kvarken

Säsongen i kvarken ser lovande ut. Var på premiärtur 24-25.5. utanför Vaasa i Finland. Lördagen tappade vi en 6-7kg lax vid båten och söndagen fick vi en riktigt fin lax på 97cm med vikten 10,9kg.

http://www.kalajuttu.com/index.php?topic=453.0

Kommentera

Stort grattis, hade ni mycket fisk på ekolodet?
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Mera strömming än på många år, det kan vara en orsak varför säsongen startat så bra på finska kusten. Laxarna kommit närmare land än normalt. Temperaturskilnaderna i ytvattnet var mycket mindre än vad det brukar vara, var svårt att hitta större än en grads skillnad, brukar normalt vara upp till 3 grader.

Kommentera

Vill hålla liv i den här tråden.... Vi kommer nästa säsong att testa laxtrolling utanför örnsköldsvik (skeppsmalen).. börjar redan få lite feber... bara 10 månader kvar.. kanske tur det så att man hinner få ihop lite beten och spön, rullar...

Kommentera

Johan sök de djupare passagevägarna norrut i kvarken och norra bottenhavet fiska i branter i omedelbar närhet till detta har du tur går det hem omöjligt för mej att säga men där skulle jag börja iaf
                      Titta noga på geografin runt Landsort Understen etc vad skiljer ut dessa områden från havet i övrigt?
                      Du har tio månader på dej att fundera vet faktiskt inte om det finns något som skiljer däruppe men du bör studera dina sjökort leta efter områden som kan fungera som "fångstarmar" dvs driver fisken i en viss riktning riktigt svårt är det men där måste du börja har du yrkesfiskare att snacka med i området rekommenderar jag Famous Grouse lycka till knip en nästa vår

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X