Ursprungligen postat av team char
Visa inlägg
Rutinerad och rutinerad, något matnyttigt tror jag mig åtminstone kunna dela med mig utav... Oavsett Norrland eller Blekinge, oavsett älv, oavsett VANDRINGSRIKTING, tycker iaf jag att det finns ett par helt avgörande- tillika vägvisande faktorer i sökandet efter vandrarna.
1. Leta efter en så "flaskhals" liknande bottentopografi som möjligt, närmast tillåtet älvens inlopp! Djupa (30-100m) avsmalnande partier/rännor ÄR idealet.
2. Sök "vandringshinder" (kraftigt uppskjutande grund/rev) som tydligt skär av dessa möjliga vandringsvägar. Fiska uteskutande längs med dessa!
3. Frånlandsvind - fiska i östra kanten av "rännan", pålandsvind - fiska i västra...
Utan att vara någon expert är jag rel säker på att X-antal kvällar med sjökortet på vardagsrumsbordet borde avslöja iaf någon sådan potetiell "laxinfart" i anknytning till samtliga större svenska laxförande älvar... Vill absolut inte framhålla mig själv som någon magistertrollare, heller inte slå någon på fingrarna. Åkte själva för ett antal år sedan ett skapligt stycke norr över, extremt kunskapfattiga bör tillägas. Efter att studerat kortet under bilresan samt en handfull tips från trollingkollegor, sattes kursen bestämt 07.00. Sagt och gjort, 08.45 låg där 13,7kg 99cm silver på durken, ofattbart men sant! Även om just den fisken säkerligen mest baserades på ren och skär NYBÖRJARTUR, bevisar det ändå att inget är omöjligt...
Lycka till!
Kommentera