Ursprungligen postat av TAMTAM
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trolling i kvarken
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av NAB Visa inläggOm strömmar
http://www.ac.lst.se/files/44ghGnpP.pdfNär drar vi?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggAng. havsströmmarna i Östersjön så är det inte nån gissning, det är väl dokumenterat av hydrologer, SMHI m.f också av oss fiskeribiologer som har forskat eller forskar på lax. (som student eller m.h.a. privatstudier kan du lära dig fiskebiologi och laxens livssykel i Östersjön bl.a.)
Det är ett känt faktum att ALL LAX i Östersjön vandrar till, och växer upp i södra östersjön, oavsett om den hör hemma i Mörrum, Dalälven eller Torne älv. Det bara är så för där är det varmare, större primärproduktion och inte minst större koncentrationer av bytesfisk. Dessutom så är havet lite mer salt
i södra delen än långt mot nord där salthalten är mycket lägre och passar inte uppväxande lax lika bra s.a.s. Själva vandringen tar lite energi då laxen som altid, utnyttjar havsströmmar för enkel transport precis som i lekvandringen i älven.
En gång genomförde jag ett telemetriförsök på dalälvslax. Vi märkte laxsmolt med radiosändare och sen satte vi ut en och en fisk som vi sen följde och trackade ner till Östersjön i Dalälvens mynningsområde. Den smolt som vandrade snabbast (eg. den som inte tog långa pauser) vandrade ut på ca 3tim 47 min från Älvkarleby (LFI) och den sträckan är ca 8,6 km lång. Vi förlorade den långt utanför mynningen p.g.a. att salthalten släckte ut radiosändaren på smolten. Det betydde en vandringshastighet på ca 1 mil per 4,4 tim eller ca 2,27 km/tim eller 54,6 km/dygn. Intressant var att alla smolten, då de kom till mynningen, vandrade söder ut så läng vi kunde pejla signalen.
Det betyder att smolten m.h.a. havsströmmarna sätter full fart söderöver mot havet öster-söder om Gotland och neröver mot Bornholm ca.
Då all uppväxande lax är koncentrerad till södra östersjön (och den laxen är mycket hungrigare) så säger det sig själv att då är också fisket mer givande i det södra området än vad det är längre norröver.
Då det är dags för lek utnyttjar laxen de nordgående strömmarna och den vuxna laxen passerar då till större delen den finska kusten och slutligen kvarken/Bottenviken. Väl deruppe så är det precis så som TAMTAM pekade på, laxen söker sig mer konkret mot sin hemälv. Det är här själva cluet är att finna invandringsvägarna till just den lokala hemälven. TAMTAM har också tipsat om sådana ev. produktiva områden att söka fisken på.
Dom som tror att trolling betyder att "hämta" fisk vet inte vad trolling över huvud taget är för nått (fiskbil kanske!!??, hahaha). Trolling är inte lätt och bara på egna erfarenheter varvat med goda tips från erfarna trollere kan det bli utdelning. Det bekräftas ju också av det svenska försöket för kommersiell trolling (fiasko, törs man säga det?)
Hoppas detta var något tydligare än min förra post. Det finns massor att fördjupa sig i när det gäller trolling och ni som nyligen har startat har mycket att lära av dem som har hållt på ett tag, också jag själv som är en halvamatör får jag kanske kalla mig själv, hehehe
mvh
Får kanske försöka mer som TAMTAM säger med insjö, är ju inte stört långt till hornavan och de kringliggande sjöarna där. Har kollat lite på Team-chars sida, de har rätt fint med tips.
Jag tror inte att det är att åka och hämta fisken, det känns helt sjukt svårt, därav mitt idoga frågande här. Men som nämts så många gånger tidigare är det ju oxå i detta som det lockande ligger. Man har ju nån sorts störning som gör att man lockas av att det gör ont, om det så är förfrusna fingrar vid havsöringsjakt eller tålamod som prövas till bristningsgränsen
PeaceNär drar vi?
Kommentera
-
Lite fler frågor bara, har kollat in strömkartan lite nogrannare. Den sydgående strömmen ligger ju efter hela svenska kusten. Som jag förstått det av ovanstående resonemang så åker laxen snålskjuts på strömmen på sin väg norrut mot lekvattnet. Hur kommer det sig att den smyger förbi simris, landsort och understen? Om det handlar om fisk som styr in mot lekvatten kring dessa områden borde de ju vara subjekt för samma spekulativa ohunger som kvarkenlaxen?När drar vi?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggTack för utförlig info, fint som snus.
Jag tror inte att det är att åka och hämta fisken, det känns helt sjukt svårt, därav mitt idoga frågande här. Men som nämts så många gånger tidigare är det ju oxå i detta som det lockande ligger. Man har ju nån sorts störning som gör att man lockas av att det gör ont, om det så är förfrusna fingrar vid havsöringsjakt eller tålamod som prövas till bristningsgränsen
Peace
Du missförstod mig på den här punkten, jag menade inte dig, men de människor som alldrig har sett en sportfiskebåt (än mindre en trollingbåt). Dem vet inte hur svårt det är för dig, mig och många andra som trollar, eller försöker att trolla för att få fisk i båten.
Klart man är helt störd/hjärntvättad, nästan, då man håller på med laxfiske (jag fiskar dessutom lax med fluga i älv i tillägg till trollingen så jag är nog extra hårt rammad, hehehe)
Men det får inte avskräcka dig från att trolla i kvarken eller på andra platser i norr. Tvärt om, det här måste vi fördjupa oss i och se om det går att gemensamt finna lösningar på för en effektivare norrlandstrolling, eller?
mvhSenast ändrad av Flodström; 2007-12-31, 01:22.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggLite fler frågor bara, har kollat in strömkartan lite nogrannare. Den sydgående strömmen ligger ju efter hela svenska kusten. Som jag förstått det av ovanstående resonemang så åker laxen snålskjuts på strömmen på sin väg norrut mot lekvattnet. Hur kommer det sig att den smyger förbi simris, landsort och understen? Om det handlar om fisk som styr in mot lekvatten kring dessa områden borde de ju vara subjekt för samma spekulativa ohunger som kvarkenlaxen?
Klart ut i maj-juni så vandrar en del in mot t.ex. Mörrum och Emån, men det mesta av fisket sker faktiskt på blandbestånden i södra Östersjön. Laxen kan i vissa tillfällen käka lite olika betesfiskar. En är ju strömmingen (sill) men du har också tobis i Östersjön, och en del Nors längre norrut. Alla de här bytesfiskarna är attraktiva byten för laxen men oftast så jagar laxen de här bytesdjuren på lite olika tider under ett år. Laxen utnyttjar säkert de här bytesfiskarnas svagheter som t.ex. i lekperioden då de rör sig närmare svenska kustområden och är mer "smaskens" än vanligt.
När sen laxen lekvandrar så sticker dom av norrut, mot finnland först och sen längre norrut. Det här sker nog i etapper på så sätt att de tidiga leklaxarna vandrar redan tidigt på våren, kanske redan i mars-april från "matfatet" i söder. Dem tar det lungt i början och förflyttar sig succesivt mot finska kusten. Kanske de stoppar upp vid något tillfälligt strömmingsstim och käkar lite till?
Andra individer kanske startar lekvandringen senare och kör ett mycket tuffare löp tillbaka till hemälven, mera rakt på s.a.s.
Det är nog en del av svaret på varför det tas lax inte bara i södra Östersjön men lite runt om.
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
pepp-robert, här är en annan karta. Den visar havs/sjötemperaturen i °C över hela Östersjön i realtid. följer man med på den så vet man var man skall fiska, hehehe.
Den visar klart varför fisken trivs bättre i södra delen, i nivå med Bornholm. Där är det fortfarande ca 8-9°C i vattnet och laxen äter fortfarande ganska mycket. (upp mot "Simris" också faktiskt, ). Längst i nord har du en vattentemp på bara någon/några +grader och det är inte trivseltemp. för lax.
http://www.itameriportaali.fi/sv/ita...alampoennuste/
edit: Studera också salthalten på kartan över Östersjöns strömmar. Det är också intressant i det den visar att längst i nord är salthalten så låg att det nästan är gämförbart med sötvatten. Trolling i havet blir på ett sätt som trolling/harling i älv då det är snack om fiske efter lekvandrande lax.
mvhSenast ändrad av Flodström; 2007-12-31, 12:00.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggTack för utförlig info, fint som snus. Det var helt klart tydligare och mer i linje med hur jag hade förstått det tidigare, klart att det blir mer tunnsått och som du säger lite annorlunda förutsättningar om man tänker på alla de faktorer du tar upp här.
Får kanske försöka mer som TAMTAM säger med insjö, är ju inte stört långt till hornavan och de kringliggande sjöarna där. Har kollat lite på Team-chars sida, de har rätt fint med tips.
Peace
Vi gjorde några små försök i somras här utanför i Skelleftebukten vi är 5-6 trollingbåtar här i Skellefteå så skulle vi göra en gemensam satsning så skulle det nog gå att få någon Lax.
Här finns det 3-5 Lax förande älvar inom 3-4mil men laxen kommer med så stor spridning till dom. Till Byske kommer Laxen mitten till slutet av maj medans i Skellefteälv kommer den inte förrän mot slutet av juli.
Till sommaren så ska jag inte tävla så då blir det nog ett antal dagar/veckor som kommer att läggas på att trolla lax utanför Skellefteå. Så kanske någon dissorienterad Lax hittar åt en av mina skedar
Men man skulle nog behöva hjälp av en rutinerad lax trollare att tyda sjökortet och få lite tips vart man skulle kunna lägga ned lite tid. Har varit i kontakt med några gamla långrevs fiskare och fått vata var dom la ut sina krokar
Kommentera
-
Ska tillägga vad gäller öringen enligt min tro blir riktigt stor fisk betydligt mer laxlik i beteendet dock inte de mindre tar tid anledningen till detta är att det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att komma i kontakt med stor öring nära land normalt försvinner de efter ca sex kilos storlek så var det förr nuförtiden verkar inte såna fiskar existera alls i Stockholms området iaf dvs skärgårdsvattnen inte Strömmen och liknande ställen har kompisar som kastar fanatiskt efter dem mycket sällan får de fiskar över fem kilo i vikarna och på grynnorna, själv har jag fått ett fåtal över sexkilos gränsen och det var minst sagt långt emellan dem samtliga kom alltid i närheten eller mycket nära djupt vatten en riktigt svår fisk är det lever troligen nära botten betydligt längre ner i branterna svår att komma åt med småskalig trolling som vi ofta körde då pga djupet med stora grejor hamnar du oftast för långt ut passar mera laxen.
Har fått några öringar under laxtrollingen men den är inte vanlig speciellt inte de senaste säsongerna då jag inte fått en endaste trots intensivt fiske då efter laxen förr fick jag alltid ett par st varje år det är betydligt lättare att ta en hyfsad lax än en stor öring på trolling. mina erfarenheter iaf
Tror att om ni testar efter vandringslaxen där norrut spring inte över ån efter vatten som jag ser det skulle det vara orationellt för fisken att vandra till finska sidan kan inte fatta meningen med detta då de får simma en längre sträcka varför de uppenbarligen får mer fisk där kan helt enkelt bero på att flera fiskar efter dem och har lyckats hitta områden som funkar helt enkelt.
Hoppas ni hittar dem det kommer inte bli lätt kan nämna att jag fick fyra och tappade en i våras på ca 15 turer och det i etablerade vatten där jag vet med säkerhet att de kommer dyka upp förr eller senare, hugger gör de inget snack säkerligen lika bra hos er trots allt hugger de i älven varför inte på havet? (fick en +10 förra året där småfisken ramlade ur munnen på den magen var proppfull blandat skarpsill och spigg bjuds det så äter de och jagar aktivt så långt norrut som till Landsort iaf)
Var ni lägger grejorna har avgörande betydelse helt säkert.
Svårt lycka till skitkul om ni hittar någotI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggskulle det vara orationellt för fisken att vandra till finska sidan kan inte fatta meningen med detta då de får simma en längre sträcka varför de uppenbarligen får mer fisk där kan helt enkelt bero på att flera fiskar efter dem och har lyckats hitta områden som funkar helt enkelt.
Det komplicerar också det internationalla samarbetet med att skydda lax mot för stort fisketryck. Smolten produceras i sverige (naturligt + kompensation) och vuxen lax vandrar tillbaka utefter den finska kusten. Vems är laxen?
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
646 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99