Trolling i kvarken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i kvarken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej igen,

Jäklar va mycket jag hade missat här! (Klantigt)

Drago2: Jag har inte kommit mig iväg än, bor i stockholm så jag måste ta mig upp först. Hade föregående helg i åtanke men då fick jag erbjudandet att fiska med Alessandro i Nynäs så det vart så istället.
    Dock har jag bokat biljett nu så jag åker upp på torsdag kväll (14/6) och så blir det service och fix på fredag morgon, sedan trolling fredag em till söndag kväll. Skall bli väldigt spännande att se hur det kommer gå. Har ju fått rät mycket tips här nu och så lärde jag mig en hel del vid turen med Alex i helgen.

Hur har det gått för dig Drago? Har du sett någon färg som går bättre än andra i kvarken? Eller är det ljusa ljusa dagar och mörkare vid mulet som gäller? Det var fan rejäla fiskar ni tatt upp där på "andra sidan". Vi hade tänkt köra fredag och lördag upp mot holmön/fiskargrundet där Lasse beskriver att han fått påslag.

Jag fick upp ett rent vansinnigt pepp av helgens tur, var väldigt trevligt, spännande och lärorikt. Trolling är f-n ett riktigt juste sätt att umgås.

Lasse: Kör ni trolling efter öring där uppe på fiskargrundet, eller det området? Eller närmare land? Det ser rätt platt och fint ut där ikring.

TAMTAM, Alessandro, Drago2 och Lasse stort tack för allt pepp. Jag återkommer på måndag med en liten eller stor rapport (beroende på hur det går )

Peace!
    När drar vi?

Kommentera

Det har gått dåligt igen detta år,lite desamma för allihopa här i jakobstad.Vete fan vad det beror på??Har dock inte trollat så mycket heller(ca 35h).1 st mager lax på 6 kilo är allt jag fått.
      Däremot har en del kokkolatrollare lyckats bättre.Vete fan vad det beror på??(samma teknik,likadana drag)och fått stora fiskar,största ligger på 18,6,sen har dom 2 st 17 kilos och en 16 o nån 15 kilos osv neråt till dom minsta på runt 8 kilo.
      Senast ändrad av Drago 2; 2007-06-13, 21:00.

Kommentera

Hej!
        Havsöringen fiskar vi utmed kusten - öringen följer nog lekströmmingen ända in mot land. Håll dig innanför 3-meters djupkurvan så borde det inte dröja så länge innan det smäller på en öring. Årets hittills största öring som är fångad utanför Obbola vägde 6750 gr.(tyvärr inte av mig). Själva har jag bara fått fisk upp till drygt 2 kg - kan bero på de få timmar ute på vattnen.
        Jag har gjort ett försök ute vid Nordvalen på ca 14 timmar utan ett hugg men jag skyller på vädret - det var nog lite väl soligt. Tänkte göra ett försök till under de närmaste dagarna.
        Ha det bra
        Lasse
        Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
        Hej igen,

Jäklar va mycket jag hade missat här! (Klantigt)

Drago2: Jag har inte kommit mig iväg än, bor i stockholm så jag måste ta mig upp först. Hade föregående helg i åtanke men då fick jag erbjudandet att fiska med Alessandro i Nynäs så det vart så istället.
        Dock har jag bokat biljett nu så jag åker upp på torsdag kväll (14/6) och så blir det service och fix på fredag morgon, sedan trolling fredag em till söndag kväll. Skall bli väldigt spännande att se hur det kommer gå. Har ju fått rät mycket tips här nu och så lärde jag mig en hel del vid turen med Alex i helgen.

Hur har det gått för dig Drago? Har du sett någon färg som går bättre än andra i kvarken? Eller är det ljusa ljusa dagar och mörkare vid mulet som gäller? Det var fan rejäla fiskar ni tatt upp där på "andra sidan". Vi hade tänkt köra fredag och lördag upp mot holmön/fiskargrundet där Lasse beskriver att han fått påslag.

Jag fick upp ett rent vansinnigt pepp av helgens tur, var väldigt trevligt, spännande och lärorikt. Trolling är f-n ett riktigt juste sätt att umgås.

Lasse: Kör ni trolling efter öring där uppe på fiskargrundet, eller det området? Eller närmare land? Det ser rätt platt och fint ut där ikring.

TAMTAM, Alessandro, Drago2 och Lasse stort tack för allt pepp. Jag återkommer på måndag med en liten eller stor rapport (beroende på hur det går )

Peace!

Kommentera

http://www.kalajuttu.com/index.php?topic=135.60

såå.. visst finns det och går å a lax i kvarken...

Kommentera

Kort rapport från kvarken

Jag och brorsan körde fredag och (försökte) lördag. Gick ut mot Nordvalen och körde Fiskargrundet fram och tillbaks. Vi var lite sena så det blev inte mer än 6-7 timmars körning innan vi gick upp till holmön för att sova lite. Det var väldigt lite aktivitet på lodet och vi hade heller inget påslag.

När vi vaknade på morgonen blåste det mer än vad som var praktiskt men vi bestämmde oss för att gå ut och göra ett försök iaf. Snackade med en yrkesfiskare på holmön som hitills i år inte hade fått en enda lax Han sa att de var sena och väntade att det skulle komma igång nu under veckan tydligen. Lördagen blev tyvärr dock mest strul, det var riktigt opraktiskt att köra i den hårda vinden vilken oxå tilltog tyvärr, kvarken har en tendens att bli väldigt stökig vid hård vind. Det låg på gammal sjö från öst och nu blåste det hårt sydväst. Vid tvåtiden bestämde vi oss för att ge upp och fick tuffa på i 5-6 knop de 15 distansen in till holmsund, småsegt men det var soligt och gött iaf.

Söndagen bjöd på liknande väder, om än något mildare blåst. Vi var rätt sega så vi beslutade oss för att ta en sväng till den lilla sjö där farsan lärde oss fiska gädda istället. Blev två fina 6 kg gäddor, på frivattnet utanför 'grundet', för mig och brorsan. Cisco kid djupt är inte dum när det är varmt. Klen tröst för utebliven storlax men ja.. det vart ju inte många timmar så..

MKTF: Mäktigt som satan med storlaxen, stort grattis!
            När drar vi?

Kommentera

Hej jag är från Vasa i Finland,trollat aktivt utanför vasa i ca 10år.
              I år blev det 58h laxtrolling, 3laxar i båten,7,5kg,11,6kg och 15,4kg.
              Problemet att få lax på svenska sidan av kvarken har en naturlig förklaring
              eftersom största delen av laxarna går på den finska sidan. Först högre upp vänder de över till svenska sidan.
              Egentligen borde vasa vara ett mycket bra område för trolling,eftersom det är det smalaste stället där laxarna passerar. Problemet här har varit att det funnits väldigt få aktiva ,ca 3-4båtar dock i år ca 6-7båtar. De långa transportsträckorna (ca 40km) till bästa fiskeplattserna, begränsar intresset för många och det krävs ganska stora båtar.
              Färgerna på plåtarna som fungerat här e de traditionella, absolut bäst fisk har grön-gul-vita gett. Vi har kört mycket med iso-tiura eller ismo. Iso-tiura är det bästa alternativet eftersom den klarar ganska höga farter vilket är nödvändigt då vi har så starka strömmar att brottas med.

http://www.kalajuttu.com/index.php?board=48.0

Kommentera

Tjena Robert

Johansson skickar ett meddelande från Sundsvall
                håller med dej
                DET MÅSTE BA GÅ!
                Har precis dragit igång en trolling charter i S-vall funkar mycket bra hittills
                ring gärna mej på 070-7251504
                Best regards Anders J

Kommentera

Trolling i kvarken

Har ni läst?

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg

Det verkar ju inte vara lätt direkt..

saxar in ett avsnitt från texent:

"Fas 5: Testfiske vid Gotland
                    Projektets andra testfiskeperiod skedde från september 1998 till april 1999. Hemmahamn var Langhammar på Fårö, Gotland, men bas för fisketurerna skiftade med säsong. Liksom vid fisket i Norrland kunde 6 trollingwirar samtidigt användas. Då djupet var större i vattnen vid Gotland kunde fler beten användas samtidigt, i regel fiskades med fler än 40 beten (oftast 50–60 beten).

Trots stor fiskeansträngning var fångstresultatet dåligt även vid Gotland. På närmare 390 timmars trolling fångades endast 5 laxar och 1 öring (Tabell 4). Den samtidiga fångsten med traditionella metoder (både drivgarn och långrev) var 1809 laxar, öringar och regn*bågar. Och då skall märkas att båten endast fiskade med hälften så många drivgarn respektive långrevskrok som normalt eftersom det inte fanns plats för full bestyckning p g a att trollingutrustningen tog upp plats på däcket."

Kommentera

Det ÄR inte lätt men det går på rätt ställen fiska uppväxtlax så långt norrut är idiotiskt dessutom kan man nog inte ta kanadensiska yrkesfiskarmetoder och direkt flytta över dem hit finns helt enkelt inte det underlaget i fisk däremot går det med mindre metoder av och till dock vill du ha mängder av fisk är du helt fel ute, då är nog mete mer av intresse.
                      Ingen ska påstå att de inte hugger för det vet jag med säkerhet, svårigheten ligger att hitta dem med rätt grejor havet är förbannat stort och på okända vatten gäller att man är flera annars blir det övermänsklig tid, tjusningen är att du aldrig blir mätt på det då varje fisk ligger i minnet
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-30, 15:15.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X