Trolling i kvarken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i kvarken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Lasse synd att den gick förlorad ett tips på planer board är Okuma Convector CV (absolut senaste modellen) räknarrulle i 45 storlek rymmer 450m 0,45 lina kör jag på mina planer spön ingen risk att det blir tomt då!
    Riktigt nöjd med dessa för pengarna enorma spolar och bromsarna känns fina, inga problem att stoppa en lax med dessa.
    Lycka till däruppe i Kvarken kul att ni försöker mvh!
    Vi har kört med Shimano charter special (tror jag de heter). Köpte ett helt knippe för en billig penning begagnat. De kändes fina första säsongen men har efter tre år(läs veckor) i nordnorge blitt rätt slitna tyvärr. Vette håken hur man bäst restaurerar dem. Jag fick igång dem rätt bra förra sommaren med lite rullfett och sån, grundservice typ, men jag är lite rädd att de har slaggat igen nu under vintern.

Vi har försökt underhålla dem noga då jag hade för mig att det va rätt justa rullar. Typ doppat dem noga i nåra omgångar sötvatten efter varje tur osv. Det får nog bli lite att man tager vad man haver till dess att det visar sig att det går åt skogen, har faktiskt lyckats klara oss från strul vid fisk än så länge. Under flundre trolling dvs.

Återigen, tack för alla tips och uppmuntringar. Det är bra grejjer :-)

/Rob
    När drar vi?

Kommentera

Hej,lite havsöringstrollingtips här från"andra sidan" .Bästa fisket här är i sept,okt,november.Då trollar vi för det mesta på grunt vatten(0,5-5m).
      Sök efter holmar,uddar med stora undervattensgrund intill=mera ytor att trolla på och mera fisk.Fisken går i ytan den årstiden och du behöver bara få betet att gå strax under ytan,ytgående wobblers med oregelbunden gång och skeddrag med små vikter(3-20gram)framför är idiotsäkert.Trolla alltid på den sidan av en holme eller udde där vinden ligger på.Med undantag för riktigt sent fiske(slutet av nov och i dec) i skitkallt vatten när öringen verkar vilja ställa sig "lä".
      Vid vindar på över ca 8-10 m/s flyttar öringen ut från grunt vatten och står då på kanterna(5-10) till grunt vatten,men ytligt fiske gäller fortfarande.
      Det finns dom som trollar öring redan från juli,augusti med god framgång,men då på djupare vatten och lite större vikter framför betena,dagtid.Den tiden(sommaren) är öringen uppe på grunt vatten på kvällen,natten och tidig morgon.Har fått en del fina öringar på grunt vatten/kvällstid i augusti.
      Stanna i det område där du får fisk,det finns ALLTID fler,om du får en.
      Det lönar sig dock inte att köra 5 timmar i sträck på just detta ställe,fisken blir störd.Pröva en annan plats emellan och återvänd senare dit du fick fisk,då har dom lugnat sig och hugger igen.
      Hittar du ett ställe där du får fisk,kommer du att få fisk där igen i samma förhållanden,år efter år efter år efter år...............okej,där gick jag nästan till överdrift,inte på ett ställe som är mitt ute i ingenting,men ställen på grunt vatten.
      LÄTT SOM EN PLÄTT!!
      Senast ändrad av Drago 2; 2007-05-17, 07:17.

Kommentera

Tänkte åka ut o trolla lax idag,men som vanligt blåser det för hårt på lediga dagar.Kan inte vinden ha ledigt som en vanlig knegare på helgar o övriga lediga dagar.SKIT OCKSÅ!

Kommentera

Ursprungligen postat av Drago 2 Visa inlägg
          Hej,lite havsöringstrollingtips här från"andra sidan" .Bästa fisket här är i sept,okt,november.Då trollar vi för det mesta på grunt vatten(0,5-5m).
          Sök efter holmar,uddar med stora undervattensgrund intill=mera ytor att trolla på och mera fisk.Fisken går i ytan den årstiden och du behöver bara få betet att gå strax under ytan,ytgående wobblers med oregelbunden gång och skeddrag med små vikter(3-20gram)framför är idiotsäkert.Trolla alltid på den sidan av en holme eller udde där vinden ligger på.Med undantag för riktigt sent fiske(slutet av nov och i dec) i skitkallt vatten när öringen verkar vilja ställa sig "lä".
          Vid vindar på över ca 8-10 m/s flyttar öringen ut från grunt vatten och står då på kanterna(5-10) till grunt vatten,men ytligt fiske gäller fortfarande.
          Det finns dom som trollar öring redan från juli,augusti med god framgång,men då på djupare vatten och lite större vikter framför betena,dagtid.Den tiden(sommaren) är öringen uppe på grunt vatten på kvällen,natten och tidig morgon.Har fått en del fina öringar på grunt vatten/kvällstid i augusti.
          Stanna i det område där du får fisk,det finns ALLTID fler,om du får en.
          Det lönar sig dock inte att köra 5 timmar i sträck på just detta ställe,fisken blir störd.Pröva en annan plats emellan och återvänd senare dit du fick fisk,då har dom lugnat sig och hugger igen.
          Hittar du ett ställe där du får fisk,kommer du att få fisk där igen i samma förhållanden,år efter år efter år efter år...............okej,där gick jag nästan till överdrift,inte på ett ställe som är mitt ute i ingenting,men ställen på grunt vatten.
          LÄTT SOM EN PLÄTT!!
          Drago det är ingen skillnad på vår sida vad gäller öringen, skriver under på allt mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
            Vi har kört med Shimano charter special (tror jag de heter). Köpte ett helt knippe för en billig penning begagnat. De kändes fina första säsongen men har efter tre år(läs veckor) i nordnorge blitt rätt slitna tyvärr. Vette håken hur man bäst restaurerar dem. Jag fick igång dem rätt bra förra sommaren med lite rullfett och sån, grundservice typ, men jag är lite rädd att de har slaggat igen nu under vintern.

Vi har försökt underhålla dem noga då jag hade för mig att det va rätt justa rullar. Typ doppat dem noga i nåra omgångar sötvatten efter varje tur osv. Det får nog bli lite att man tager vad man haver till dess att det visar sig att det går åt skogen, har faktiskt lyckats klara oss från strul vid fisk än så länge. Under flundre trolling dvs.

Återigen, tack för alla tips och uppmuntringar. Det är bra grejjer :-)

/Rob
            Detta är mycket fina rullar älskar shimano själv kanongrejor dessvärre dyra om man behöver en uppsättning med räkneverk, dina Charter special borde vara lätta att serva kan inte tänka mej att ens hårt sejfiske kan rubba dem det minsta har haft Triton 200 GT själv toppkvalitet på bromsar osv dock också nackdelar som korta handtag och icke räkneverk dina CS har nog längre handtag och vore de utrustade med räkneverk skulle nog inget bättre finnas att köpa mvh

Kommentera

Kvarkentrolling

Hej igen!
              Fiskargrundet ligger en bit rakt söderut från Nordvalen.
              Ang. havsöringsfisket kan du läsa vad Drago 2 skriver men istället för hösten har vi bästa fisket här under juni/juli. Det är väldigt lätt att dra på ngr. öringar... Vi kommer (jag + Christian Lundberg) att skriva en artikel om havsöringsfisket vid v-bottenskusten i Fiskejournalen men jag vet inte riktigt när den kommer ut än - men det är på gång iallafall.
              Tackla för stömming går nog bra med huvor typ Anchovy men jag har inte hittat så stora huvor att man får riktigt plats med huvudet av strömmingen. Så istället har det blivit ett enkelt tackel med 2 st 3-krokar fast i sidan på strömmingen med tafsen ut via munnen.
              Jag har också haft problem med att tackla med en sej - har tyvärr inte löst det riktigt än.
              Hälsningar
              Lasse

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              Hej Lasse,

Vad roligt att höra att det är fler än vi :-) Ännu roligare att du får nåt. Grattis!

Nu skall vi se, jag är inte vidare väl bevandrad i västerbottens kustgeografi, Nordvalen är det fyren(?) söder om Holmöarna? Fiskargrundet har jag inte hört talas om, inte för att jag har nån vidare koll men :-)

Jag har som oxå tyckt att det bara borde gå, iom att det finns fisk i området. Folk får i fällor och går man efter umeälven början av juni, där turbinerna kommer ut är det helt sjukt mycke fisk som står och stångas med nätet som stänger vägen upp i turbinerna (tragisk syn).

Jag har ingen koll på havsöringsfisket faktiskt, är uppfödd på på gäddmete och flugfiske. Har sökt mig ut till havs på egen hand under de senare åren. Trollar du efter havsöringen oxå? Med vilken metod isf? Lr metod och metod, Strandnära? Vobblers? Hur fan gör man :-)

Jag kommer inte ge upp, har fått upp ett rejält pepp av detta. Känns dock tyvärr som att fredag - söndag är lite få dar, med tanke på att halva fredagen kommer gå åt att fippla me grejjer å få i ordning båten.
              Vi kommer nog utgå från Holmsund och köra en tur norrut, mot holmön och en tur söderut tror jag.

Hur tacklar du strömmingen? Går det få in den i en sån här löj-hållare? Vi har funderat massor på hur man kan tackla småsej för hälleflundretrolling i norge men inte riktigt kommit underfund med nån bra(enkel) metod.

Vänliga peppade hälsningar
              Robert

Kommentera

Ursprungligen postat av Lasse Aarnipuro Visa inlägg
                Hej igen!
                Fiskargrundet ligger en bit rakt söderut från Nordvalen.
                Ang. havsöringsfisket kan du läsa vad Drago 2 skriver men istället för hösten har vi bästa fisket här under juni/juli. Det är väldigt lätt att dra på ngr. öringar... Vi kommer (jag + Christian Lundberg) att skriva en artikel om havsöringsfisket vid v-bottenskusten i Fiskejournalen men jag vet inte riktigt när den kommer ut än - men det är på gång iallafall.
                Tackla för stömming går nog bra med huvor typ Anchovy men jag har inte hittat så stora huvor att man får riktigt plats med huvudet av strömmingen. Så istället har det blivit ett enkelt tackel med 2 st 3-krokar fast i sidan på strömmingen med tafsen ut via munnen.
                Jag har också haft problem med att tackla med en sej - har tyvärr inte löst det riktigt än.
                Hälsningar
                Lasse
                Lasse kolla länken www.berrysbait.com och leta rätt på "Super Herring Special" dessa klarar upp till medelstor strömming men inte böckling storlek.
                Tror jag har några liggande om du vill prova skicka då privat mejl

Kommentera

Lax

Tjena pepprobert,tänkte peppa dig lite med att dom första trollinglaxarna nu har fångats här i Jakobstad-Kokkola trakten.10 kilos i fredags,14 och 16 kilos igår(söndag).Lite fiskar till antalet här ännu,men STORA.

Kommentera

Hur har det gått med laxtrollingen pepprobert?

Kommentera

Körde med Pepp-robert i söndags på landsort, ett kort hugg på ena riggen det var allt i laxväg. Annars var det bara gäddor med näbb....
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      646 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X