Trolling i kvarken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i kvarken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
    Tja,

Tack för svar!

Någon som har en ide varför/om det är svårare fiske kring kvarken? Det finns ju fisk där, helt klart, men är det mindre fisk där än typ nynäs? Vandrar all fisk förbi nynäs så att det så att säga blir tunnare och tunnare ju längre norr ut man kommer?

Klurigt detta, jag är sjukt sugen på att det skall gå. Vore så himla enkelt när allt är klart där uppe.

Tålamodet finns där men det är hårt åtgånget efter ett 6-7 dagars försök utan tillstymmelse till napp. Säkerligen har vi gjort helt fel, men ja man måste ju försöka.

Team Char: kör ni mest i hornavan eller finns det någon intressant sjö lite närmare?

/Robert
    Hej igen Robert.
    Svårigheten med laxtrollingfisket i kvarken beror säkert delvis på att det fiskas bort en del fisk på vägen upp,men kanske också det att ju närmare älven laxen kommer desto mindre äter den,det gäller att reta den till hugg,få betena tillräckligt nära.Pröva gärna dodgers eller flashers,funkar skitbra ibland.
    Sen kan det löna sig att trolla efter att det varit pålandsvind 2-3 dagar,då är laxarna mera koncentrerade nära land.Dvs lättare att hitta.Tapsas tips för vandringslax är bra.
    Trollade själv ca 70 timmar innan jag fick min första lax.(1997-1998)
    Att trolla tvärs över vandringsstråket har fungerat bäst för mig,än en gång Tapsas tips är suveräna.

Förra året var dock ingen succe direkt,ca 100 timmar trolling resulterade i en 4 kilos lax, plus en tappad fisk.
    Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt.
    Ge inte upp,när laxen väl hugger är det värt hur mycket som helst.
    SPÄNDA LINOR!

Snart drar vi.

Kommentera

Tja igen Drago,

Fan va härligt me lite pepp! Det är exakt det jag behöver. Skitkul.

Ursprungligen postat av Drago 2 Visa inlägg
      Hej igen Robert.
      Svårigheten med laxtrollingfisket i kvarken beror säkert delvis på att det fiskas bort en del fisk på vägen upp,men kanske också det att ju närmare älven laxen kommer desto mindre äter den,det gäller att reta den till hugg,få betena tillräckligt nära.Pröva gärna dodgers eller flashers,funkar skitbra ibland.
      Jag tänkte dels på det att det fiskadesbort lax, men kanske mest på att de stannar i älvarna söder ut, finns väl ett gäng älvar på vägen. Dalälven och ångermanlands och och och, lögdeälven är väl de större laxvattnen söder ut. Kanske?

Skall absolut testa dodgers/flashers. Dem kör du på riggarna eller hur va? Jag har inte riktigt 100 koll på grejerna :-)

Sen kan det löna sig att trolla efter att det varit pålandsvind 2-3 dagar,då är laxarna mera koncentrerade nära land.Dvs lättare att hitta.Tapsas tips för vandringslax är bra.
      Trollade själv ca 70 timmar innan jag fick min första lax.(1997-1998)
      Jag börjar nog närma mig 70 timmar, inte riktigt men snart. Dock har vi som inte haft någon (annat än internet) att lära oss av så det har nog blitt rätt värdelös tid

Att trolla tvärs över vandringsstråket har fungerat bäst för mig,än en gång Tapsas tips är suveräna.
      Det gäller ju bara att hitta vandringsstråken då Tvärs över dem innebär att du kör fram och tillbaks rätt mycket då?

Förra året var dock ingen succe direkt,ca 100 timmar trolling resulterade i en 4 kilos lax, plus en tappad fisk.
      Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt.
      Ge inte upp,när laxen väl hugger är det värt hur mycket som helst.
      SPÄNDA LINOR!

Snart drar vi.
      Absolut!!!!!! Asså det är ju sån sjuk kick när det tjuter i rullen, har lyckats rätt bra (ja.. i mina ögon då) med trolling efter hälleflundra så jag har en liten aning om hur det känns när det går.

Tack för peppen!
      /Robert
      När drar vi?

Kommentera

Pepp, kanske en tur till Nynäs skulle pigga upp, du har PM...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hej,brukar även köra med en dodger i ytan på planerboards,storlek 00,dvs liten dodger,eftersom det handlar om ytfiske.Prova med 50gr vikt framför dodgern,65cm tafs mellan dodger o vikt,110-120 cm tafs mellan dodger o bete,riggningen har gett mig flera laxar.Ibland hugger laxen på betet bredvid dodgern,vilket kan tyda på att den lockas av blänket.
          Vandringstråket borde gå strax utanför 20 meters djupet,det gör det i alla fall här.Vid pålandsvind kan du prova trolla på grundare vatten.
          Vandringsvägarna varierar förstås lite beroende på vindriktningen/styrkan/vattentemperaturer.

Kommentera

Och,ja det stämmer,ja kör rätt mycket fram och tillbaks,tvärs över där man tror att stråket går.

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              Hur fungerar det med fiskekort för den där typen av fiske? Är det typ begränsat antal spön? Vi var mycket i piteälven, kring voulvojaure när jag var yngre, det är ju nåt sinnessjukt stenigt där. Vi har en väddö 595 som känns lite otymplig i den typen av vatten, sku va mäktigare med nåra spöhållare på päijän kanske? Va vet jag? Va har folk för båtar mest på hornavan?
              På Hornavan så har dom flästa full utrustade trolling båtar och fiskar med 10 spön. Men på andra ställen så brukar det stå på fiske korten hur många spön man får använda men om man frågar så brukar det gå bra att använda fler spön.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Robert läs detta noga saxat från Drago:
                Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt."
                Detta är den bästa info du kan få det bevisar nämligen att det är möjligt, har jag själv alltid utgått ifrån när det varit riktigt pissigt oftast är det samma personer som figurerar bakom fiskarna dvs det finns ett trick som skiljer vilket betyder att det är värt att fortsätta fast det känns tungt och svårt.
                Kom ihåg de hugger i älven borde också göra det i havet visst minskar födojakten ju närmare de kommer men trots allt de hugger även i älven, lycka till hoppas ni blir fler längs norrlandskusten som jagar det är den bästa källan till information av alla
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ett hett tips är att söka tips från yrkesfiskarna som fiskar lax i området, en bra relation med dem är guld värt. Har du tur får du veta både heta platser, säsong samt vilka vädertyper som lockar in laxen. Tänk på att de har information om fisket som gått i arv i flera generationer..försök ta vara på den informationen innan släktet är helt utdött!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Robert läs detta noga saxat från Drago:
                    Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt."
                    Detta är den bästa info du kan få det bevisar nämligen att det är möjligt, har jag själv alltid utgått ifrån när det varit riktigt pissigt oftast är det samma personer som figurerar bakom fiskarna dvs det finns ett trick som skiljer vilket betyder att det är värt att fortsätta fast det känns tungt och svårt.
                    Kom ihåg de hugger i älven borde också göra det i havet visst minskar födojakten ju närmare de kommer men trots allt de hugger även i älven, lycka till hoppas ni blir fler längs norrlandskusten som jagar det är den bästa källan till information av alla

Om ni läser rapporten så har de 100 timmar per fångad lax. De kör med 30-50 beten ute samtidigt. 4 000 timmar per bete och lax!!
                    Stanna iland och fiska i älven istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av BigFive Visa inlägg
                      Om ni läser rapporten så har de 100 timmar per fångad lax. De kör med 30-50 beten ute samtidigt. 4 000 timmar per bete och lax!!
                      Stanna iland och fiska i älven istället.
                      Nåja,fjolåret var ett dåligt år för mig personligen,medel brukar ligga på 20-25 timmar per fångad lax,och räknar man med dom tappade fiskarna(för många ),så har jag kommit ner till ca 15 timmar/hugg eller fisk i båten.
                      Det är ingen som trollar med 30-50 beten här.
                      Själv kör jag med 10-16 beten, lite olika beroende på vindstyrkan.
                      Dom som har mest beten ute,har ca 20-24st.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      646 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X