Trolling i kvarken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i kvarken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling i kvarken

Tja,

Vi tänkte försöka köra lite utanför umeå någon gång i början/mitten av juni. Man brukar se mycket fisk i älven vid den tiden och jag tänkte att det kanske skulle kunna va bra då. Båten ligger i morsfars stuga utanför umeå, vi har framförallt använt den för att fiska i norge och trolla efter hälleflundra men även försökt oss på lite laxtrolling men på sommaren...

Jag har lyckats läsa mig till att laxen sällan går ovan 20 meterskurvan, så vi tänkte ligga utanför den. Har även sett den här något nedslående rapporten om kommersiell trolling i norrland(?). Men jag tycker det måste gå asså, det är ju massor med fisk i området den där tiden.

Är det någon som brukar köra i havet efter västerbottens kustland? Man hör rätt sällan folk snacka om trolling, annat än hornavan och så.

Vi har mast och två riggar, tänkte köra typ som tapsas lathund. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag undrar, vill typ att nån ska säga "klart det går, vi får massa fisk så" :-)

Finns det nån västerbottning som kör i havet? På fiskesnack dvs

Peace!
    När drar vi?

Ska ut imorgon utanför Skelleftehamn. Men då blir det att fiska öring.
    Har varit ut några gånger utanför Skellefteå men det svåra är att hitta åt Laxen har endast blivet några öringar. Men jag har hört eller läst om att dom har lyckats få Lax utanför Umeå kusten. Du skulle kunna höra med dom på Blixt sport dom kanske vet lite mer om vars och vilka beten.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tja,

Tack för svar Lennart.
      Jag tycker det är lite underligt, brukar hänga hos min sambos släkt på andra sidan kvarken, strax söder om vasa. Där är det en j*vla massa trollingbåtar i hamnarna, tycker aldrig man ser det efter västerbottenskusten. Det måste ba finnas saker att trolla efter Kan ju inte vara så stor skillnad på andra sidan.

Hur kör ni när ni kör efter öring? Är det grundare, mer "strandnära"? Med wobblers eller kör ni med skedar där oxå? Jag är ute efter en _chans_ att få fisk, blir ingen hälletrolling i år för mig så jag måste söka mig något närmare, mer lättillgängligt fiske :-) Jag tror mig ha nåt djuriskt med tålamod, men skulle behöva höra att nån fått ett napp nån gång. Jag har försökt prata med blixt för nåra år sedan när vi köpte båten, men vill inte minnas att jag fick nåra direkt konkreta tips, mer än att "det borde gå". (Blixt är en king-affär på många sätt, ingen kritik mot dem)

Det tas ju lax i fällor hela sommaren, visserligen i varierande mängd men de finns ju i området.

DET MÅSTE BA GÅ!

/Robert
      När drar vi?

Kommentera

Vi var över till Kokola på en trolling tävling för två år sen och den var i havet. Där fiskade nästan alla uteslutande med hemma gjorda wobbler som fiskades i 3-4knop och fortare. Dom fiskade med 16-24spön för att täcka av så mycket vatten som möjligt. Som dom sa man måste ha mycket spön det finns så lite fisk mär vi fiskar efter Laxen så kör vi med mer spön.
        Där dom fiskade öringen var det sand botten och max 5m djupt

Var ut idag och provade efter öringen men inte ett napp tempen i vattnet var som mäst 3grader får nog vänta några dagar tills det blit varmare i vattnet

Kommentera

Kvarkentrollare

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
          Tja,

Vi tänkte försöka köra lite utanför umeå någon gång i början/mitten av juni. Man brukar se mycket fisk i älven vid den tiden och jag tänkte att det kanske skulle kunna va bra då. Båten ligger i morsfars stuga utanför umeå, vi har framförallt använt den för att fiska i norge och trolla efter hälleflundra men även försökt oss på lite laxtrolling men på sommaren...

Jag har lyckats läsa mig till att laxen sällan går ovan 20 meterskurvan, så vi tänkte ligga utanför den. Har även sett den här något nedslående rapporten om kommersiell trolling i norrland(?). Men jag tycker det måste gå asså, det är ju massor med fisk i området den där tiden.

Är det någon som brukar köra i havet efter västerbottens kustland? Man hör rätt sällan folk snacka om trolling, annat än hornavan och så.

Vi har mast och två riggar, tänkte köra typ som tapsas lathund. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag undrar, vill typ att nån ska säga "klart det går, vi får massa fisk så" :-)

Finns det nån västerbottning som kör i havet? På fiskesnack dvs

Peace!
          Tjena,jag trollar lax varje år här på andra sidan kvarken,i trakterna Nykarleby,Jakobstad,Kokkola.
          Det går att få lax,med det krävs massor med tålamod.
          Laxen går även på grundare vatten än 20 meter,men nappen brukar oftast komma på djupare vatten(20-50m).
          Laxen simmar för det mesta i ytan(0-5m),men i riktigt vackert väder brukar det löna sig att fiska djupare(5-10m)
          Här brukar dom första trollinglaxarna fångas i slutet av maj månad,men det varierar naturligtvis från år till år.Det är inte heller många som trollar efter lax före slutet av maj månad.
          Antal spön är inte avgörande för att man ska få fisk,viktigare är att hitta fisken,rätt djup,fart osv.
          Färger som gul/grön funkar bra här.
          GOD FISKELYCKA!
          Eller heter det SKITFISKE?

Kommentera

Tja,

Tack för svar!

Någon som har en ide varför/om det är svårare fiske kring kvarken? Det finns ju fisk där, helt klart, men är det mindre fisk där än typ nynäs? Vandrar all fisk förbi nynäs så att det så att säga blir tunnare och tunnare ju längre norr ut man kommer?

Klurigt detta, jag är sjukt sugen på att det skall gå. Vore så himla enkelt när allt är klart där uppe.

Tålamodet finns där men det är hårt åtgånget efter ett 6-7 dagars försök utan tillstymmelse till napp. Säkerligen har vi gjort helt fel, men ja man måste ju försöka.

Team Char: kör ni mest i hornavan eller finns det någon intressant sjö lite närmare?

/Robert
            När drar vi?

Kommentera

Vi fiskar mest på Hornavan när vi fiskar Öring dit är det inte så långt bara 25 mil
              Ska och prova en sjö som ligger lite närmare Umeå än Hornavan men mer om den senare

Det finns en del sjöar närmare Umeå Typ Tegelträsk ligger på länsgrännsen vid Fredrika Tror också sjön norr om Fredrika Lögdasjön ska gå trolla i annars finns det många kraftverks dammar som är bra trolling vatten här runt i kring.
              Senast ändrad av team char; 2007-05-06, 20:22.

Kommentera

Robert prova leta efter punkter med stora djupskillnader testa sen branterna runt dessa även högre upp på grundare djup i området det blir säkert inte lätt men borde inte vara omöjligt på något vis
                Detta saxat från Dragos inlägg skriver jag under på direkt:
                i riktigt vackert väder brukar det löna sig att fiska djupare(5-10m)
                Försök få dina planer board beten att nå de djupen det är inte omöjligt och se till att få maximal spridning det lönar sej definitivt samt lycka till väntan kan nog bli lång kanske större chans i närmaste älv
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Vi fiskar mest på Hornavan när vi fiskar Öring dit är det inte så långt bara 25 mil
                  Ska och prova en sjö som ligger lite närmare Umeå än Hornavan men mer om den senare
                  25 mil är inget, men har man ba ett par tre dagar på sig gäller det att göra det enkelt. Låter intressant med nån sjö nära Umeå, jag har sett att det trollas en del i Storjuktan. Men det är lite långt dit när man bara har nåra dar på sig... tyvärr.

Hur fungerar det med fiskekort för den där typen av fiske? Är det typ begränsat antal spön? Vi var mycket i piteälven, kring voulvojaure när jag var yngre, det är ju nåt sinnessjukt stenigt där. Vi har en väddö 595 som känns lite otymplig i den typen av vatten, sku va mäktigare med nåra spöhållare på päijän kanske? Va vet jag? Va har folk för båtar mest på hornavan?

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Det finns en del sjöar närmare Umeå Typ Tegelträsk ligger på länsgrännsen vid Fredrika Tror också sjön norr om Fredrika Lögdasjön ska gå trolla i annars finns det många kraftverks dammar som är bra trolling vatten här runt i kring.
                  Ok, Lögdasjön vet jag var det är. Det är ju faktiskt inte speciellt långt tror jag heller. Hittade detta om fisket där men de nämner inget om trolling. Kanske får ringa någon och kolla. Skulle va jäkla kul om man skulle kunna hitta nån sån där grej.

Kraftverksdammar finns det ju sannerligen gott om, tyvärr. Hela umeälven är ju i princip en enda damm upp till norska gränsen.
                  När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Robert prova leta efter punkter med stora djupskillnader testa sen branterna runt dessa även högre upp på grundare djup i området det blir säkert inte lätt men borde inte vara omöjligt på något vis
                    Detta saxat från Dragos inlägg skriver jag under på direkt:
                    i riktigt vackert väder brukar det löna sig att fiska djupare(5-10m)
                    Försök få dina planer board beten att nå de djupen det är inte omöjligt och se till att få maximal spridning det lönar sej definitivt samt lycka till väntan kan nog bli lång kanske större chans i närmaste älv
                    Första året vi hade båten, för typ 3 år sedan var vi ute i maj och körde kring ett antal grundtoppar utanför robertsfors, där såg vi iaf rätt mycke "bollar" med sill antar jag(?) och runt vissa av dem var det även betydligt större bågar. Detta var över typ 25 meter vatten på säg 17-23 meters djup. Då tänkte vi att mäktigt detta blir lätt och har kört mest kring dem djupen sedan dess. Men det verkar ju helt fel på alla sätt och vis :-)

Det jag skulle komma fram till var att det då var tydligt att det var väldigt mycket mer aktivitet (småfiskbollar) runt i kring grundtopparna, även en bit ut från dem. Inte bara i kanterna.

Jag ska se om jag kan leta fram något sjökort i området där vi tänker köra så kanske nån kan hjälpa lite med platser? :-)

Är det helt bortkastat att ba köra planlöst på frivattnet? Eller typ köra mellan grundtoppar, i någon sorts tänkt färdväg för laxen?
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X